3.10.5 A-A INTERNÍ DATA LINK

A-A interní data link pracuje ve třech módech volených pilotem a pomáhá v SA, koordinaci a vyhledávání vzdušných cílů.: Nepřetržitý (Continuous - CONT), Na žádost (Demand - DMD) a Přiřazovací (Assign - ASGN). Pro pilota při single playeru je systém celkem nepoužitelný, protože nepotřebuje domlouvat žádnou koordinaci. Při multiplayeru je nutné se předem domluvit, který mód se použije.

 

Aby data link systém fungoval, pilot musí:

1) Přepnout IDM přepínač na DL (data link). Tohle se děje automaticky při startu z Taxi, Takeoff nebo už při probíhající misi, jako v předcházejících verzích Falcona.

2) Zkontrolovat formát zobrazení módu data linku na A-A FCR. Systém je standardně v ASGN módu.

 

Provozní režimy

 

DEMAND MODE OPERATION – režim na vyžádání

 

Režimy Demand (DMD) a Assign (ASGN) data link umožňují členu týmu získat jednorázový přehled o situaci v týmu s aktualizovanými informacemi (přenos uvnitř lekty), kteřé jsou nutné. DMD a ASGN režimy taky poskytují možnost udělit úkoly ostatním členům letky. Když je IDM v DMD nebo ASGN módu navoleno vysílání, IDM vyšle A-A dotaz k členům letky (až 4 letadlům). Zpráva obsahuje požadavek na aktuální pozici letadla, směr a rychlost. Pokud je v čase odeslání zprávy na FCR cíl (Target of interest - TOI), jeho poloha, směr a rychlost je ve zprávě taky. Každé letadlo po přijetí požadavku odešle A-A odpověď (postupně podle pořadí daném dotazující zprávou). Tato A-A odpověď obsahuje data o letadle a TOI podobně jako v požadavku. Vyslané zprávy umožní každému členu vidět pozice a směr ostatních členů a jejích sledovaných cílů na HSD (jako v předešlých verzích Falcona) a na FCR (to je novinka). A-A požadavek i odpověď vyžadují jen velmi malý čas. Například když pilotovo IDM přijímá A-A odpověď, symboly wingmanů v týmu (modře zbarvené) a jejich cíle jsou vykresleny na 8 sekund. Po této době symboly zmizí a musí být vyvolány dalším požadavkem od některého člena týmu (pokud není použit mód CONT). Pokud se během doby zobrazení provádí náročné manévrování, v příštím vykreslení mohou symboly wingmanů a jejich cílů na displeji (HSD and FCR) o kus poskočit na jejich nové pozice.

Číslo 2 obdržel A-A zprávu o sledovanÍ cíle číslem 1 a pozicemi zbytku týmu

 

Následující postup zajistí spuštění a potvrzení úspěšného přenosu dat:

1. Stiskni OSB 6 na A-A FCR (vedle zkratky módu DL); zkontroluj, jestli je zobrazen mód DMD nebo ASGN.

2. Stiskni na plynovce přepínač COMM doleva po dobu delší než 0,5 sec (pokud to máš naprogramované na Cougarovi, jinak “Ctrl+o” nebo zkratku, kterou sis sám povelu přiřadil); zkontroluj, zda se nápis DMD nebo ASGN na 2 sekundy rozsvítí.

3. Zkontroluj, zda se na HSD zobrazí interní symbolika (např. wingmani), když se vrátí od členů letky odpovědi.

4. Zkontroluj zobrazení symboliky na A-A FCR, pokud jsou odpovídající členové před tebou.

5. Zobrazení A-A symboliky na FCR se zjednoduší stiskem přepínače COMM doleva na dobu kratší než 0,5 sekundy. Klasické zobrazení se vrátí opětovným krátkým stiskem COMM doleva.

 

Takto se označí A-A cíl wingmanům:

1. Ujisti se, že na FCR je TOI (zamknutý cíl).

2. Stiskni OSB (7 až 10) přiřazené číslům členů týmu (1, 2, 3 nebo 4); zkontroluj, že na MFD se místo čísla rozsvítí na 2 sec nápis XMT.

3. Zkontroluj zobrazení čísel členů týmu nad symbolem cíle na FCR. Číslo je zobrazeno, dokud je cíl sledován nebo dokud tento wingman nezvolí jiný cíl.

 

Informace se zobrazí na 8 sekund. (Zprávy datalinku se zobrazují na HSD, když je na HSD Control page navolen ADLNK). Během této doby datalink ignoruje jakékoliv A-A požadavky (přepínač COMM vlevo >0.5 sec).

 

Následující postup se týká přijímacího letadla a popisuje přijetí zprávy. Příjem zprávy je nezávislý na módu data linku:

1. Po přijetí (indikovaném tónem ve sluchátkách) si ověř zobrazení hlášky “ASSIGN” ve středu HUDu. Zobrazí se na 8 sekund nebo dokud se nestiskne WARN RESET na ICP.

2. Ozve se oznámení „DATA“ od VMU (Voice Message Unit – neboli Bitchin’ Betty), pokud je příjemcem vlastní letadlo.

3. Zkontroluj zobrazení symbolů data linku na HSD a FCR.

   

FCR odesílatele                                FCR příjemce 

HDS příjemnce                             HUD příjemnce

 

Data linkem určená poloha cíle je extrapolovaná a zobrazena 8 sekund podobně jako jiná A-A symbolika. Systém data linku používá 4 různé sloty pro příjem zpráv od 4 členného týmu. Například když lídr označí cíle jeden po druhém (včetně jednoho pro sebe), je pak možné, aby členové týmu měli 4 různé symboly (s různými čísly), udávající označené cíle každého člena týmu.

 

ZVLÁŠTNOSTI PŘI URČOVÁNÍ CÍLŮ

Během 2 sekund, kdy je zobrazeno XMT, může být jako TOI zvolen jiný FCR cíl. Ale další označení není možné, dokud se neodstraní XMT. Systém data linku také dovoluje určit vlastní letoun stiskem odpovídajícího OSB. Tato zpráva je odeslána celému týmu stejně jako u dalších označení.

I když je zpráva data linku odeslána všem členům týmu (momentálně až 4, v budoucnu možná 8), určení je možné jen u 4 členné letky, tedy čísla 1-4 u A-A.

 

CONTINUOUS MODE OPETATION - provoz v nepřetržitém režimu

 

Nepřetržitý (Continuous - CONT) mód poskytuje pilotovi stálé obnovování požadavků a odpovědí v letce. Tento mód je mezi piloty Falcon 4 nejpoužívanější. Taky vyžaduje domluvu v letce při multiplayeru, protože stačí, aby byl jen jeden letoun v módu CONT a aktivoval jeho funkci. Všechny zprávy se týmu přeposílají. Vysílací smyčka při CONT se aktivuje, když jeden člen týmu (obvykle lídr) vyšle A-A požadavek v CONT módu. Rozsvítí se nápis CONT na znamení, že letoun je řídící CONT vysílání. Požadavek od řídícího následují odpovědi od členů týmů a následně časová prodleva. Sekvence odpovědí je závislá na sekvenci požadavků řídícího. Letadlo automaticky vybere sekvenci odpovědí a pilot to nemůže změnit. Časová prodleva (CONT mode delay), nahrává se z DTE, neumožňuje v časovém oknu přenos dalších A-A zpráv. Po této prodlevě vyšle řídící letoun automaticky další požadavek. Smyčka CONT skončí, když řídící zruší mód CONT.

Obdržené A-A požadavky a odpovědi se zobrazují na HSD a FCR podobně jako u DMD a ASGN módů. Přidělení vzdušných cílů se v CONT módů provádí podobně jako v DMD a ASGN s použitím štítků „1,2,3,4,“ vedle tlačítek OSB 7-10.

 

Zvláštnosti A-A interního data linku

HLAVNÍ SYSTÉMOVÝ REŽIM VERSUS A-A INTERNÍ DATA LINK

Možnost zahájit interní A-A datalinkové smyčky a automatické odpovědi je nezávislá na hlavním systémovém režimu a režimu data linku. Když se vybere zobrazení A-A data linku na HSD Control page, ukážou se na HSD všechny platné symboly A-A data linku (pokud jsou v zobrazeném poli HSD) nezávisle na hlavním systémovém režimu a režimu data linku.

To zapadá do koncepce přehledu o situaci na HSD. Radar zobrazuje A-A data link symboly, jen když je navolen jeden z módů A-A.

VYČIŠTĚNÍ (ZJEDNODUŠENÍ) FCR

Display FCR se může vyčistit od symbolů IDM stiskem přepínače COMM doleva na <0,5 sec. Vrátí se opětovným krátkým stiskem COMM doleva.