3.10.7 Cvičení IDM

S nabytými znalostmi, se můžeme pustit k jednoduchému použití IDM v taktice. Podíváme se na operace A-A i A-G.

 

Cvičení A-A

Jsi lídr čtyřčlenné lidské letky při on-line OCA misi. Musíte vyčistit vzdušný prostor od nepřátelských stíhačů dřív, než bombardéry za vámi přiletí vybombardovat cíl. Vyzbrojeni AIM-120, AIM-9 a spolehlivým IDM jste připraveni se vypořádat s kýmkoliv, kdo se připlete do cesty. Po startu se zformujete do formace fluid 4. Oznámíš letce, že budeš řídící IDM s použitím CONT módu. Hned po startu spustíš smyčku vysílání IDM podržením přepínače COMM doleva >0,5 sec a začneš tak přijímat data od své letky. Po kontrole zbraňových systémů a přípravě na boj zahlédneš dvě skupiny vzdálené asi 10 mil. Budou to pravděpodobně dvě dvojice. Jsou v útočném kurzu a na dostřel, takže se rozhodneš zaútočit. Protože v CONT módu můžeš označit cíle (i bez čísel wingmanů na FCR), najedeš kurzorem na lídra východnější dvojice, stiskneš na FCR OSB 9 a odešleš informaci číslu 3 s příkazem do rádia: “Viper13, cíl skupina, bullseye 090/20, dvacet tisíc, data”. “3!” Číslo 3 udělá v podstatě totožné kroky, když informuje svého wingmana č. 4, aby se zaměřil na druhý kontakt této dvojice.

 

Pak přesuneš kurzor na další skupinu a druhý kontakt v ní, stiskneš OSB 8 a dáš příkaz svému wingmanovi: “Viper12, rozeberem si skupinu, bullseye 090/10, dvacet tisíc, data”. Dvojka uvidí označení a potvrdí: “2, vybráno”. Nakonec zamkneš lídra a stiskneš OSB 7 a tím informuješ svou letku o svém cíli. Pokud zůstaneš v CONT módu, budou se na HSD a FCR každých 8 sekund aktualizovat pozice cílů wingmanů i jejich vlastní polohy, takže všichni budou mít o všem přehled. A po chvíli už AIM-120 jdou vstříc svým cílům – a to je rychlý konec všech čtyř banditů.

 

Cvičení A-G

Dnes máš za úkol pokropit kolonu tanků T-62, které se blíží k hranici. Jsi lídr dvoučlenné skupiny F-16, blk 40. Vyzbrojeni jste 2xCBU-87 a 2xGBU-12 plus targeting pod. Před vzletem informuješ wingmana, že budeš IDM řídící a použiješ CONT mód. Hned po odlepení podržíš přepínač COMM vlevo (víc než 5 sec), takže aktivuješ vysílání datové smyčky. Wingman použije na RWS rozsah 5 mil a uvidí tvůj symbol spolu s radarovým kontaktem, takže nemá problém se zapojením do formace. Po kontrole výzbroje a přiblížení k místu střetu začneš hledat na GMT. Zahlédneš linii pohybujících se bodů 5 mil severně od steerpointu. Přepneš do SP, stiskneš TMS nahoru a přesuneš kurzor na cíl. Přepínačem COMM doprava odešleš pozici GMT kurzoru wingmanovi. Bitchin’ Betty mu to připomene, stejně tak zpráva na HUDu. Na HSD a FCR se mu objeví symbol GM kurzoru (*), takže na něj může vletět.

Pak tě napadne, že pozici konvoje označíš mark pointem. Stiskneš na ICP 7, přes SEQ doprava vybereš “FCR” a potvrdíš ENTR. A jsou označkovaní. Vrátíš se přes RTN, pak na ICP stiskneš 4, zadáš 26 a ENTR uloží a nastaví Mark point jako aktuální steerpoint. Přepneš SOI na HSD a dáš přepínač COMM doprava. Tentokrát to odešle wingmanovi steerpoint, takže bude mít stálejší referenci o pozici kolony. On přepne na aktuální navigační STPT 71 a bude mít daleko lepší přehled o rozmístění. Po tomto úspěšném označení zahájíte útok a dáte jim co pro to.

 

S vysvětlujícím textem a dvěma příklady bys měl mít dobrou představu o možnostech IDM a jak užitečný může být v taktickém prostředí. Procvičování a experimenty povedou k pochopení a rozvoji dovedností s tímto nástrojem. Hodně štěstí a check six.

 

ZÁVĚR

Pár věcí o systému IDM ve Falconu bys měl ještě znát. Když plánuješ nebo stavíš misi, první čtyřčlenná letka bude mít adresy 11-14. Další 21-24 atd. Jestliže má první letka naplánovaný start později než druhá, bude mít první pořád adresy 11-14. To je důležité, protože adresy můžou být v jiném pořadí, než bys podle časů startu myslel (např. pokud misi stavěl někdo jiný). Je dobré si zkontrolovat adresy svého týmu po nástupu do kokpitu a zjistit z nákolenní složky adresy ostatních týmů. Měly by být vypsané v pořadí, v jakém byly vytvořeny. To ti pomůže při zadávání adres při odesílání dat jiné letce.

 

Další záležitostí je flexibilita IDM. Například jsi dvoučlenný DCA a částí balíku čtyř letek. Máš adresy 11 a 12, které budou v tvém IDM už vloženy. Rozhodneš se, že chceš mít informace o situaci jen o lídrech letek. Vložíš tedy adresy 21, 31 a 41 do IDM a budeš přijímat jejich pozice na HSD.

 

Poslední věcí je plánování nepředvídatelných situací. Normálně je lídr letky řídící letkové sítě IDM. Pokud je sestřelen, přebírá jeho úlohu další člen týmu (obvykle č. 3) a nastaví mód CONT a obnoví vysílací smyčku.