HADB

Tato volba padla na přílet ve velké výšce. Takže jsme ve 20.000 ft a přemýšlíš, kdy se máš naklonit a začít klesat. Začneme-li příliš brzo, dostaneme se do plochého klesání, máme šanci dostat se do plánované minimální výšky, jenže poletímei nad většinou AAA. Když se toto stane, uvidíš jeden nebo více kouřových obláčků, ale to není ohňostroj k oslavě nového roku.

Bude-li provedennáklon příliš pozdě, mohol by se stát, že úplně mineš cíl nebo se nakonec dostaneš do strmého klesání a opět se dostaneš pod plánovanou nadmořskou výšku.


 

Celková představa o střemhlavém bombardování z velké výšky je zůstat nad možnými hrozbami. Výběr správné výšky odhozu je první věcí  co musíme udělat. Tak jsme zpět u kroku 1 při plánování mise. Udělat kvalitní průzkum. Toto znamená jen kliknout na obrazovku průzkumu a podívat se okolo. Sledování kompletní války by bylo hezké, ale to je trochu moc požadovat od pilota. Ale vědět jaký druh zbraní nepřítel by mohl mít, je dobré vědět. Podívej se na prapory, které mají SA-13 nebo 2S6. Také radarem naváděné AAA je hrozba v nižších výškách. Zkontroluj ZSU-23-4. Jestliže víš, že nepřítel je má a nejsi si jistý, jestli jsou v oblasti, tak s nimi počítej pro tuto misi.

 

Takže řekněme, že nepřítel dostal SA-13 do svého arzenálu a chceš udeřit na elektrárnu. SA-13 na nás bude střílet, když naše výška bude okolo 11.000 stop. Jestliže si zvolíme výšku 12.000 stop nebo trochu vyšší, měli bychom být v pořádku. Pokud z obrazovky průzkumu není jasné, jestli elektrárna je bráněná AAA nebo SAMy, tak se spolehni na to, že tam budou.

 

Vstupní panel „Input Panel“

Nyní začne plánování útoku. Panel „Selection“ je stejný jako u POP-UP, tak si nemyslím, že je mnoho k vysvětlování. Budu také jen vysvětlovat použití pokročilého panelu. Jestliže víš jak použít tento panel, tak bude snadné používat zjednodušený panel.

Pokročilý panel je rozdělen do tří částí. První část je „Released Data“ – Data odhozu. V této části musíš udělat rozhodnutí pro odhoz bomb. Zůstat nad minimální výškou je nejdůležitější věc. Z toho důvodu, tato část odhozu je první, kterou je nutné nastavit.

  • Vyber „Dive Angel“ úhel klesání pro odhoz bomb.
  • Vyber „Release Speed“ rychlost při, které plánuješ odhodit bomby.
  • Vyber „Release Height“ výšku odhozu, abys zůstal nad hrozbami.
  • Vyber „Tracking Time“ dobu sledování k srovnání křídel do letové hladiny a míření.

Druhá část tohoto panelu je o vniknutí do cílové oblasti.

Program chce vědět, jak plánuješ provést přílet. První co bys zde, mohl očekávat je výška letu. A to není tento případ. Jak jsme již říkali hlavním cílem je zůstat nad hrozbami a ne trasa směrem k cíli. Kombinace výšky odhozu, úhlu střemhlavého letu a dobu sledování nám poskytne příletovou výšku. Jestliže bys rád vyšší nebo nižší výšku příletu, jen změň čas sledování a výška příletu se změní také.

Tento program potřebuje vědět následující:

  • Vyber „Ingress Speed“ rychlost příletu.
  • Vyber „Pulling G’“ velikost Gček, se kterými chceš udělat obrat a klesání.
  • Vyber „Turn Direction“ směr obratu, který chceš použít u obratu k cíli.
  • Vyber vzdálenost mezi dvěma body, přes které poletíš během příletu. Tedy vzdálenost OA1 a VIP “OA1 to VIP dist“.

Jestliže se podíváš na příletovou rychlost, tak vypadá trochu nízká. Ale při létání ve vyšších výškách vybraný CAS, bude mít mnohem vyšší TAS. Pro více informací se můžeš podívat do poznámky o CAS a TAS na stránce č. 6.

Třetí a poslední část panelu jsou data kurzu. V této části můžeš kontrolovat útočný kurz a velikost stupňů o kolik chceš otočit. Program poskytuje kurz přiblížení, který budeš mít při útoku.

 

Jak letět HABD profil

Tento profil je pravděpodobně nejsnadnější ze všech. V podstatě nic víc, než jsme dělali dosud. Jen sestoupíme dolů a odhodíme bomby. Pak si objednáme čerstvou kávu od hezké letušky a budeme doma před večeří. (Život může být tak krásný. ☺) Neměli bychom mít hlavu v oblacích a začněme létat plánovaný profil.



 

O tom jak zadat data do počítače FCC F-16 a jak nastavit své bomby, podívej se prosím do kapitoly: Zadání dat do počítače FCC F-16.

Jak vidíš na obrázku výše, začneš v bezpečné velké výšce a budeš v ose s body OA1 a VIP. Výška přiblížení by měla být nastavena asi okolo 17,000 stop. Není důležité letět tuto výšku přesně. Ale mít OA1 a VIP v HUDu by bylo hezké. V tomto případě útočný kurz by měl být nastaven na 0° a úhel odbočení na 60°. Když jsi přeletěl OA1 a jsi na cestě k VIP, tvůj kurz by měl být 300°. Toto je doba kdy bys měl mít provedena všechna nastavení. Máš vybrané správné zbraně? Máš nastaven impulz odhozu a vzdálenost dopadu, tak jak jsi chtěl? Toto by mělo být provedeno, když máš čas a ne pod velkým tlakem.

Když jsi v ose s OA1 a VIP, udělej rychlou kontrolu, jestli spínač „Master Arm“ je nastaven v poloze „ARM“. Nyní je čas soustředit se na cíl. Rozhodl jsem se provést útok s CCRP režimem a jako zálohu můžu přepnout do CCIP. Proletím nad OA1 ve výšce 17.000 stop a s rychlostí 350 uzlů CAS, budu mít rychlost vůči zemi 443 uzlů (bez vlivu větru). VIP je 3 nm za OA1 a to bude poskytovat asi 25 sekund k získání dobrého zámku pozemním radarem, potom co jsi proletěl OA1.

Dostat dobrý zámek také znamená dívat se na svůj cíl s DSB1 nebo 2. A to bude chtít trochu více času než 25 sekund! Tak udělej tuto práci s radarem dříve, pokud to je možné. Některé verze falcona budou umísťovat radarový kurzor velmi přesně na správný cíl. Když máš zadané souřadnice cíle jako přesné souřadnice cílového waypointu, a tvůj život se velmi zjednodušší. Jen v tomto případě bude provedeno uzamknutí cíle.

Těsně před VIP nakloň letadlo do správného náklonu. Měl bys naklonit letoun tak, že vztlakový vektor bude na OA2. Ve VIP, začni tlačit nos směrem k cíli. Toto by mělo být provedeno se nastavenou hodnotou G.

Když začneš točit je času, abys dostal příkaz z počítače k odhození bomb. Takže stiskni tlačítko k uvolnění bomb a drž ho stisknutý. Pokud to neuděláš včas, pak je pravděpodobnost, že mineš oblast odhozu a nebudou uvolněny bomby.

Při ukončení obratu už musíš mířit na cíl tak, aby FPM bylo na stejné úrovni s OA2. Měl bys mít nyní plánovaný střemhlavý úhel. Pokud jsi trochu mimo, tak na tom moc nezáleží. Ujisti se, že bombardovací linka je přes FPM a bomba by se měla uvolnit, když dosáhneš plánované výšky pro odhoz. Toto je také místo, kde je umístěno VRP.

Pokud máš špatný radarový zámek nebo všechno jde úplně špatně, přepni na CCIP a zamiř s použitím vizuálních pomůcek. Když klesneš pod plánovanou výšku odhozu, začni stoupat. Když nebyla bomba odhozena, tak jsi zmeškal zaměření nebo jsi minul bod odhozu. Stoupej v každém případě!!! Nechceš se přece dostat do dosahu střelby SA-13 a ZSU-23-4.

V tomto bodě máš dvě možnosti. Buď tvoje bomby dorazily pěkně na místo a jsi na cestě domů, nebo bomby nebyly odhozeny. Jestliže nebyly odhozeny, zkus zjistit proč. Ale udělej to, když jsi v bezpečném prostoru. Jestliže máš dostatek paliva a je stále bezpečné zůstat v oblasti, mohl bys to zkusit znovu. Nezapomeň, že tentokrát nepřítel bude vědět, že přilétáš.

Let v kruhu.

Kruh je rychlý a snadný způsob jak se vždy dostat do pozice k zahájení sestupu na cíl. Tato představa je vytvořená pro let dvou letadel. Když číslo jedna klesne k cíli, dvojka krouží vysoko nahoře. Ten, kdo krouží, může mít pěkný rozhled po oblasti a může informovat o každé raketě nebo AAA útočící na letadlo.

V HUDu uvidíš šikmou vzdálenost k cíli. Ta je uvedena v levém spodním rohu HUDu. Jestliže zůstaneš v této výšce přiblížení a provádíš kruh okolo cíle, pak udržuješ stejnou šikmou vzdálenost. Pokud máš stále tuto hodnotu, vždy jsi ve správné pozici k zahájení střemhlavého útok s plánovanými hodnotami.

 

Taky použitelné.

Pro tento útočný profil má mnoho různých použití. Když dostaneš šanci k bombardovacímu letu a chceš udělat plánovaný útok, použití těchto bodů v HUDu je velmi užitečné. Vyber malý střemhlavý úhel 10 stupňů a odhoz ve velké výšce. Také zkontroluj, jestli tato těžká bomba může letět takto vybraným zatížení G.

Toto plánování je také velmi užitečné, jestliže útočíš s laserem naváděnými bombami.