Vložení dat do počítače F-16.


Jak můžeme použít všechna tato data a kde je můžeme vložit v počítači F-16? Použít DTC by byla nejlepší možnost, ale pokud by z nějakého důvodu nefungoval? Kde můžeme vlažit tato data? Jak již bylo řečeno, najednou můžeme vidět jen čtyři vizuální značky na HUDu, když jsme v NAV nebo A/G režimu a referenční waypoint je vybrán. Tento program poskytuje data pro VIP, VRP, PUP, OA1 a OA2, a můžeš je uložit do DTC. Pokud jsi to udělal a DTC je načten v jetu, nemělo by být nic co bys měl udělat. Ale v případě , že to nefunguje nebo nechce změnit data, tady je popis ručně vložit data.

 

ICP a DED.

Integrovaný ovládací panel nebo-li ICP, je používán k zadání dat. Toto je „klávesnice“ v F-16. Změny a zadaná data v systému uvidíš na displeji vstupních dat nebo-li DED. Jdi do pilotní kabiny a začni zde. Když máš připravené letadlo k pojíždění, je čas vložit referenční body.

Nejdříve co uděláš je, že vybereš referenční bod. Pro VRP nastavení, referenční bod je cíl. Pro VIP nastavení, referenční bod musí být nastaven a bude IP.

 

Změna souřadnic waypointu.

Jestliže potřebuješ zkontrolovat nebo změnit souřadnice waypointu pro upřesnění nebo nastavení IP, nejdříve stiskni LIST v ICP. Uvidíš seznam všech možností k dalším stránkám. Vyber stránku cíle stisknutím tlačítka „1“ na ICP. Na této stránce uvidíš vybraný waypoint a jeho souřadnice. Ověř si, zda chceš změnit tento waypoint pohledem do horní řádky. V pravém horním rohu je uvedeno číslo waypointu. Jestliže toto není waypoint který chceš změnit, použij DCS a jít po řádcích, a použij tlačítka Nahoru/Dolů pro změnu waypointu. Když jsi vybral požadovaný waypoint, můžeš ho změnit s použitím ICP. Po zadání souřadnic musí být potvrzené stisknutím tlačítka ENTR. Jako v reálném životě, WDP poskytuje souřadnice se 3 desetinami. Všechny tři desetiny musí být vloženy, jinak souřadnice je špatně zadaná.

 

 

 

 

 

Vkládání bodů.

Vrátíme se zpět na hlavní stránku, stiskni Data Command Switch (DCS) do leva (RTN). Když chceme vložit data pro nastavení VRP. Tak musíme jít na stránku VRP. V ICP stiskněme tlačítko LIST a potom vybereme (9) VRP. Vyber možnost VRP kliknutím na tlačítko 9 v ICP. Nejdříve zkontrolujeme, jestli máme vybraný správný waypoint. Pro VRP by měl být použit TGT a to je v našem příkladu WPT 5. Jestliže na druhém řádku nevidíš VRP 5, pak jdi na tento řádek a změň ho na WPT5. Pak zde zadej data z WDP. Nejdříve, co vložíš je TBRG (Směr). Všechny tyto kurzy/směry by měli být zadány s jednou desetinou. Takže směr 134.4 by měl být vloženo, jak je zobrazeno na obrázku. Toto je provedeno s použitím ICP a data jsou zadána do systému kliknutím na ENTR tlačítko. To samé udělej pro řádek RNG (dosah) a ukonči zadání tlačítkem ENTR. Nepovinně můžeš zadat výšku, pokud chceš. Nyní musí být vložená PUP data. S DCS vyber SEQ a dostaň se na stránku TGT–TO–PUP. Na tuto stránku se můžeš dostat pouze z VRP stránky. Vlož data, tak jak jsme to udělali u VRP.

S DCS jdi na podstránku kliknutím vpravo, SEQ. Nyní bys měl vidět stránku OA1. Nejdříve opět zkontroluj, jestli máš vybranou správný waypoint. Body OA jsou také umístěny k stejnému referenčnímu bodu. Vlož data pro OA1 z programu jako jsi to udělal pro VRP. Opět klikni na SEQ a jsi na OA2 stránce. Vlož data pro OA2 s ukonči toto vložení dat stisknutím tlačítka ENTR.

Všechna data pro VRP jsou nyní vložená, ale ještě jsi VRP neaktivoval. Jestliže chceš použít VIP nebo VRP musíš aktivovat jednu z dvou možností. V tomto okamžiku nic není vybrano a jsou jen zadána data. Body OA budou zobrazena, ale VIP a POP ne. K aktivování VRP, jdi zpět na stránku VRP. S DCS jdi na horní řádek a stiskni tlačítko „M SEL 0“ na ICP. Tento řádek bude zvýrazněn a nyní VRP je aktivní. Pokud chceš, můžeš také takto ukončit tuto funkci. Jestliže bys aktivoval VIP tímto způsobem, pak VRP bude deaktivován automaticky.

Vkládání dat pro VIP jsou úplně stejné.

Data pro nastavení VIP a VRP můžeš vložit zároveň. Později v průběhu letu můžeš aktivovat to nastavení, které chceš.

Pro toho kdo umí navigaci s HSI (Horizontal Situatuon Indicator), toto je také čas k nastavení kurzu pro VIP nebo VRP. S touto nastavením máš dobrou zálohu k navigaci k tomuto bodu. Mohl bys letět POP-UP jen s HSI, ale je to mnohem jednodušší s vizuálními značkami (pomůckami).

 

Nastavení úhlu odhozu.

K tomuto odhozu může být použit CCRP režim FCC. Tento režim bude potřebovat radarový zámek dříve, než budeš schopen uvolnit bombu. V tomto případě chceš uvolnit bombu, když letíš nahoru a sklon by měl být v plánovaném úhlu. FCC potřebuje vědět, v jakém úhlu chceš uvolnit bombu. Společně s radarovým zámkem a plánovaným úhlem, vypočítává, kdy bys měl přitáhnout a také uvolní bombu v tom správném bodě.

Tak zde řekneš FCC, jaký bude úhel odhozu?

Pro příklad budu používat 4 ks CBU 58 a jak vidíš na obrázku vlevo, mám je již vybrané. Uprostřed obrázku můžeš vidět co si FCC „myslí“, jaký je plánovaný úhel odhozu. Úhel 23 stupňů je základní nastavení, který zde najdeš.

V pravém horním rohu najdeš možnost nastavení CNTL.

 

 

Toto znamená CONTROL a tímto tlačítkem můžeš vybrat stránku, kde můžeš ovládat všechna nastavení bomby, kterou máš vybranou. Tak stiskni 5. MFD tlačítko s funkcí CNTL a uvidíš stránku, kterou můžeš vidět na obrázku vpravo. Nalevo můžeš vybrat funkce pro zpožděnou pojistku „AD“ a výšku rozpadu „BA“, ale my chceme změnit úhel odhozu. Najdeš to ve spodním levém rohu obrazovky. Opět uvidíme, že 23 stupňů bylo nastavené a stisknutím 10. MFD tlačítka vpravo od textu, přejdeš na stránku, kdemůžeš změnit tuto hodnotu.

 

 

 

 

 

 


 

Tak se dostaneš k správné stránce. A znovu uvidíš hodnotu, která byla nastavena. A stále to je 23 stupňů. V tomto případě, chci změnit úhel odhozu na 30 stupňů.

S použitím MFD tlačítka, vyber hodnotu, kterou chceš. Jestliže nechceš cokoliv měnit, jen stiskni RTN (Zpět) funkci. Když jsi udělal chybu a chceš ji opravit, můžeš použít funkci RCL (Zrušit).

Když hodnota je nastavená a správná, musíš vložit tuto hodnotu s použitím tlačítka ENTR. Tak se vrátíš do hlavní stránky zbraní a nyní uvidíš, že zvolená hodnota byla nastavena.