2.4.1.1 Teorie radaru
Radar vzduch-vzduch detekuje letadla vysíláním radiofrekvenční (RF) energie v úzkém svazku a následně detekuje RF energii odraženou od cíle.
Nízká frekvence je účinnější pro detekci na velké vzdálenosti, ale vyžaduje velké a těžké zařízení. Vysoká frekvence má kratší dosah, ale vyšší přesnost potřebnou pro zaměření a vyžaduje menší a lehčí zařízení.
Vysílání se uskutečňuje v impulsech, takže vysílač a přijímač mohou sdílet jednu anténu. Anténa APG-68 je mechanicky skenovaná fázovaná soustava poháněná elektromotory a kardanově uložená ve dvou osách. Poskytuje pokrytí 120° v azimutu a elevaci.
Frekvence opakování pulzů (PRF) je počet pulzů RF, které jsou vysílány každou sekundu. APG-68 má nízkou, střední a vysokou PRF. Nízká PRF je nejlepší pro detekci na velké vzdálenosti. Vysoká PRF je lepší pro přesnost na úkor dosahu.
Dopplerův posun je malá změna RF frekvence v důsledku relativního pohybu mezi vysílačem a cílem, kterou lze využít k výpočtu rychlosti.
Impulsní dopplerovské radary, jako je APG-68, využívají dopplerovský filtr a zamítají cíle pod nastaveným prahem rychlosti, který se nazývá Moving Target Reject (MTR). Dopplerův jev se rovněž používá k odfiltrování pozemních odrazů, takže se nezobrazují odrazy s blízkou podobnou pozemní rychlosti letadla. Tím se vytvoří malý rozsah maskovaných rychlostí v blízkosti okolo rychlosti letadla, který se nazývá Doppler Notch. Skutečný APG-68 má volitelné hodnoty Doppler Notch.
Impulsní dopplerovské radary jsou však náchylné k vyzářování, když vnímaná rychlost přibližováného cíle může klesnout pod prahovou hodnotu nastavenou filtrem.
Vzdálenost cíle se vypočítá měřením doby mezi vysíláním a příjmem RF energie.
Poloha radarové antény v azimutu (vlevo/vpravo) a v elevaci (nahoru/dolů) se používá k určení polohy cíle (cílů).
Verze BMS 4.37.2