1.2 INERTIAL NAVIGATION SYSTEM (INS)

 

I zde byly povedeny nějaké významné změny v navigačním systému a UFC, které je ovládáno už v 4.32. DED stránka je nyní více realistická a mnohem více intuitivní.

 Nyní je zde 1 – 99 možných steerpointů (STPTy). Rozděleny jsou tímto způsobem:

 

STPT#

Použití

1-24

Navigační body tras plánovaných letů

25

Automaticky přidělený střed bullseye kampaně

26-30

Vlastní bod MARK – malé „x“

31-50

HSD LINES (podívej se do části DTC, LINES)

51-55

Volné

56-70

Před plánované hrozby (podívej se do části DTC, LINES)

71-80

Pohyblivé steerpointy Datalinku – velké „X“ (podívej se do části IDM, DL STPTy)

81-99

Volné

 

Čísla 1 – 24 jsou normální body plánovaného letu jen pro použití v kampani nebo TE misích  na obrazovce plánování  letových plánů. Čísla 26 – 30 jsou pro vlastmí MARK body. Bullseye (BE) kampaně je vložen do pozice #25. Pilot může jít na stránku BE DED (LIST → 0 → 8) a vybrat některý z bodů 1 – 25 jako BE bod letounu. Nicméně, „normálně“ bullseye kampaně / TE je standardně umístěn v STPT 25. Jestliže pilot vybere jiný STPT než je #25, letadla s AI a AWACS bude stále používat BE, jak je nastavené nástrojem kampaně (tj. souřadnice v STPT 25). Budeš schopen vybrat jakýkoliv STPT pro svůj vlastní BE, zvláště u TE misí s lidskými piloty (jako jsou Force on Force).

Také si všimni, že všechny STPT můžou být editovatelné v STPT nebo DEST DED stránkách, můžeš také přepsat svou BE v kampani – ale buď opatrný! Také ze stejného důvodu, neděláme letové plány s více jak 24 STPTy – pak se můžou stát špatné věci. Režim STPT AUTO již nepokračuje z posledního STPT, který je součástí tvého letového plánu. Šipkymi zvýšení / snížení na ICP se dostaneš na jakýkoliv STPT od 1 – 99, tak se můžeš dostat z druhé strany k svému letovému plánu podle původního chování. Při přepínáním po STPTy, pak nepřidělené STPT budou mít zapsány nuly v řádcích pro zeměpisnou délku a šířku. Manipulace s MARK bodem je úplně předělaná v 4.32 a nyní prácují správně, pro více než jeden MARK.

 

1.2.1 DED Steerpoint stránka


Kliknutím na „4“ v ICP panelu vstoupíme na Steerpoint stránku (STPT) v DEDu. Hvězdičky vstupních dat budou zpočátku v horním řádku, jak je zobrazeno výše. Pilot může stisknout číslici (4 a Enter) k výběru jiného steerpointu jako aktuálního steerpointu. Všechny navigační pomůcky budou aktualizovány k této  nové volbě (STPT 4 v tomto případě). Pilot může posunout hvězdičky dolů přepínačem „Data Control Switch“ (DCS), na každý jednotlivý řádek stránky a udělat úpravy dle vlastních požadavků – zeměpisná šířka/ délka, výška a čas příletu (TOS). Všimni si, že při úpravě zeměpisné šířky/délky, uvidí pilot okamžité změny u navigačních pomůcek (pulec, diamant STPT, ETE / ETA, poloha / vzdálenost, atd.) v HUDu a MFD displejích pokud je úprava provedena na vybraném steerpointu. Výška může být upravena také, ale ta nefunguje jako u skutečného letadla. V reálném letadle, výška steerpoitu je výška MSL. Ve světě Falcon 4, tato úroveň výšky je MSL, která byla letadlu určena, a poletí k tomuto steerpointu, tak jak určil generátor letového plánu kampaně / TE. Pilot může také přepnout na automatické sledování steerpointu, kdy "AUTO" je zapnuto a vypnuto je "MAN", přepnutím vpravo na přepínači SEQ v DED stránce steerpointu. Při automatickém sledováním steerpointů, systém automaticky přepne na další vyšší steerpoint, když se letadlo přiblíží na 2 míle k aktuálnímu steerpointu a nastaví se nová vzdálenost. Automatické sledování steerpointů je signalizováno na CNI stránce písmenem „A“, zobrazeno je vedle vybraného steerpointu. Pokud jsi v ručním ovládání, nic není zobrazeno.

 

1.2.2 Stránka "Destination" (Cílová oblast)

Stránka cílové oblasti "Destination" (DEST DIR) v DED je hodně podobná stránce "Steerpoint". Jediný rozdíl je, že DEST stránka může být použita k sledování nebo k změnám souřadnic určitého steerpointu, aniž by byla ovlivněna navigace k vybranému steerpointu.

 

1.2.3 Stránka "Bullseye"

Jak bylo zmíněno výše, standardní steerpoint pro Bullseye je #25. Umístění Bullseye může být změněno na jakýkoliv steerpoint. V našem případě, BE (Bullseye) je změněn na steerpoint #3 a pilot vidí společnou polohu steerpointu a BE na FCR a HSD. Pamatuj si, že AI a AWACS používají jenom umístění, které je uloženo v STPT 25, a jelikož pilot má možnost přepsat toto umístění, tak buďte velmi opatrní při provádění změn.

 

1.2.4 Stránka "Time" (hodiny)

 

Stránka TIME v DEDu obsahuje systémový čas, čas HACK, čas DELTA nad steerpointy. HACK hodiny můžou být spuštěny nebo zastaveny požitím INC/DEC tlačítka . Hodnota DELTA TOS umožňuje nastavit všechny cílové časy TOS s použitím jednoho zadání a tak přizpůsobit změny času startu nebo srazu. Přesuň se dolů na řádek DELTA TOS, zadej čas delta k libovolnému steerpointu. V případě nutnosti, stiskni klávesu „0“ před zadáním času k nastavení záporných hodnot. Stiskni „ENTR“ pro použítí času DELTA TOS u všech časů TOS.

 

1.2.5 "MARK" body

 

Režim MARK bude přepínat přes 4 stávající režimy v tomto pořadí: HUD, TGP, OFLY, FCR.

Při vstupu do DED MARK stránky (tlačítko „7“ na ICP), bude MARK režim automaticky nastaven podle hlavního režimu a stavů příslušných senzorů.

  • Jestliže systém je v NAV nebo AG hlavním režimu, FCR je v AG režimu (ne AGR), FCR je SOI a FCR něco označuje, MARK režim bude automaticky nastaven na FCR. Při vstupu do MARK stránky v tomto stavu, FCR MARKPOINT bude automaticky zaznamenán.
  • Jestliže systém je v NAV nebo AG hlavním režimu, TGP je v AG režimu, TGP je v SOI a zem je stabilizovaná. MARK režim bude automaticky nastaven na TGP. Když vstoupíš do MARK stránky v tomto stavu, TGP MARKPOINT bude automaticky zaznamenán.
  • Jestliže systém je v NAV nebo AG hlavním režimu a podmínky nejsou dostatečné k nastavení FCR nebo TGP režimů, MARK režim bude automaticky nastaven na HUD.
  • Jestliže systém je v AA hlavním réžimu, MARK režim bude automaticky nastaven na OFLY. Při vstupu do MARK stránky v tomto stavu, OFLY MARKPOINT bude automaticky zaznamenán.

 

Funkce MARK HUD: Když je systém nastaven na NAV nebo AG hlavní režim a MARK režim je nastaven na HUD, HMC (pomůcka HUD MARK) bude zobrazena v HUDu. HMC je 12mr kruh a 1mr zaměřovací bod uvnitř tohoto kruhu. Zde jsou dva stavy pro MARK HUD režim, před označením a po označení. V před vyznačený HMC režimu bude zobrazen na FPM. Tato značka pak může být přesunuta do požadované pozice, a TMS-Forward stabilizuje zem. V tomto stupni aktuální pozice MARK může být jemně doladěn s použitím kurzoru, pak druhý stisk TMS-Forward označí tento bod.

 

Když je tato značka stabilizována na zemi, TMS-AFT může tuto stabilizaci zrušit, a vrátit režim do stavu před označení a HMC bude znovu umístěn na FPM. Všimni si, že jestliže se pokoušíš o stabilizaci země nebo MARK s TMS-Forward, když tato značka není na zemi, nic se nestane.

 

Jestliže nastavení sekvenčního tlačítka (SEQ) ICP a MAKR režimu, které neodpovídá aktuálnímu systému a stavům senzorů (například nastavení FCR režimu, když systém je v hlavním režimu AA) a pokus se o značku, OFLY MARKPIONT bude zaznamenán.

 

DŮLEŽITÉ: ICP tlačítko ENTER se nepoužívá, jestliže je nastaven MARKPOINT. Místo toho se používá TMS-Forward (ve všech režimech).

 

Když jsi v DED stránce, MARKPOINT je platný aktuální MARKPOINT (má data polohy), pak tlačítko M-SEL (ICP 0) se použije k nastavení MARKPOINTu jako aktuální aktivní steerpoint.

 

Když jsi v DED stránce MARKPOINT a je stisknuté jedno z ICP tlačítek 1-9, režim MARK bude změněn (stejně tak jako s použitím sekvenčního tlačítka).

 

Úplně stejně jako jiný steerpoint, uložený MARK point může být odeslán jinému letadlu přes IDM.

 

 

1.2.6 Nastavení zaměření

Sensory letadla jsou zaměřeny podle naváděcí linky „line-of-sight (LOS)“ k určitému bodu na zemi a pro zaměření pozemních cílů známé jako Systém-point-of-interest (SPI). Dostupné jsou následující zaměřovací možnosti a pozice kurzoru:

STP/TGT – Steerpoint and Target Direct Aimpoint sighting

OA1/OA2 – Offset Aimpoint sighting

IP – Visual Initial Point sighting

RP – Visual Reference Point sighting

SP – Snowplow sighting

Možnosti zaměření STP/TGT, OA1/OA2, IP, RP A SP je možné zvolit pomocí pohyblivého zaměřovacího bodu na MFD GM FCR stránce (OSB 10). Navíc nastavení zaměřovacího bodu jsou volitelné přes TMS-Right. Zaměření Offset (OA1/OA2), Počáteční bod (IP) a Odkazový bod (RP) je používáno pro cílové body, když je známá pozice cíle nebo se odhaduje blízko určitého steerpointu. Data polohy se vztahují k zeměpisným souřadnicím, vzdálenosti a výšky, tyto data jsou vkládáná přes panel ICP. POZNÁMKA: Pro zjednodušení, při zadaní výšky „0“, bude výška shodná s úrovní země, bez ohledu na MSL výšku terénu. Teda, pilot by měl zadat „0“ v řádku u nadmořské výšky.

1.2.6.1.Direct AimPoint Sighting (STPT/TGT).

Toto zaměření může být použito v jakémkoli bombardovacím režimu. Všechny sensory jsou zaměřeny na zvolený steerpoint. Pohyblivým kurzorem i s jeho ovládáním může být použit k určení pozice steerpointu. Nebude nutná oprava zaměření, pokud je kurzor přesně umístěn na steerpointu.

1.2.6.2 Offset AimPoint Sighting (OA1/OA2).

Steerpoint může mít na sobě až dva vychýlené body, každý s definovaným azimutem a vzdáleností od steerpointu a každý s různou výškou. Jestliže vychýlený cílový bod má nulovou vzdálenost, tak je vynechán tento pohyblivý zaměřovací bod. Pokud je určen AO1 nebo AO2, pak jsou všechny senzory zaměřené do vychýlených pozic, přesto steerpoint určuje umístění cíle. Následkem toho, zbraně můžou být odhozeny na cíl, které mají špatnou radarovou odezvu při zaměřováním objektů radarem. Zaměření vychýleného cílového bodu je připraveno jen pro podrežimy (v tomto případě pro CCRP, zatím není zrealizováné pro LLAD a ULFT). Symbol OA je rovnoramenný trojúhelník, vysoký 12mr a 6mr široký. Zobrazen je jen v hlavních režimech NAV a AG.

Zaměření vychýleného cílového bodu se připomíná systémem přímo v hlavním režimu i při změně steerpointu.

1.2.6.3 Visual InitialPoint Sighting (VIP).

Zaměření vizuálního výchozího bodu je používáno v přeplánovaných podrežimech k zobrazení cíle na HUDu ve správném kurzu a vzdálenosti od visuálně identifikovaného bodu přeletu. Aktualizace přeletu pro SPI a HUD, zde nejsou zahrnuté.

VIP zaměřovací režim také pamatuje na neznámou pozici cíle, ta bude odvozena ze známé pozice (steerpointu) během mise. Plánováný IP, kurz, vzdálenost a výška může být nastavena, zatímco letíš k určenému cíli.

Zatímco ve VIP, navádění k IP je poskytováno přes HSI a kurzem s naváděcí linkou k cíli zobrazenou na HUDu. „Curzor zero (CZ)“ vrátí zpět systémem do původního výchozího bodu, jestliže se pohne kurzorem. Kurz, vzdálenost a výška pro IP (výchozí bod) můžou být zadány stisknutím „LIST“ → „3“ na panelu ICP. VIP je volitelný režim umístěný mezi hvězdičkami vstupních dat ve „VIP - TO – TGT“ a stisknutím „0“.  Vychýlené cílové body a IP zaměřování může být používán současně.

VIP zaměření

 

1.2.6.4 Visual reference point Sighting (VRP).

Zaměření vizuálního orientačního bodu (VRP) je používáno v přeplánovaných režimech k zobrazení cíle na HUDu ve správném kurzu a vzdálenosti od cíle. Toto umožňuje použit známé, visualně identifikovatelné pozice nebo RP bod, k zahájení útoku. A opět, aktualizace přeletu pro SPI a HUD, zde nejsou zahrnuty.

Zatímco ve VRP, řízení letu k cíli je poskytován přes HSI a kurzem s naváděcí linkou na HUDu. Zpočátku, zaměřovací bod je naveden na TGT. Zatímco ve VRP, steerpoint určuje cíl a RP (orientační bod) je určen kurzem a vzdáleností od cíle a výškou (pamatuj si, použij „0“). Data kurzu, vzdálenosti a výšky pro RP můžou být vložena stisknutím „LIST“ → „9“ na panelu ICP. VRP je volitelný režim umístěný mezi hvězdičkami vstupních dat v „TGT - TO – VIP“ a stisknutím „0“.  Vychýlené cílové body a RP zaměření může být použito současně.

VRP zaměření

 

1.2.6.5 Pop-Up Point (PUP) Cue.

Značka PUPu (bod stoupání) je přístupná přes VIP-TO-PUP nebo VRP-TO-PUP stránku na DEDu. Stiskni přepínač DCS vpravo (na SEQ) k vyběru PUP stránky z VIP nebo VRP stránky. I když je PUP omezen v HUD FOV, objeví se nad ním X.

 

1.2.6.6 Final IP and RP Notes.

Všimni si, jak zaměřovací body a PUPy jsou určeny ve VIP i VRP (jsou vždy mimo steerpoint - VIP je steerpoint, zatímco VRP ne). Pečlivou studií geometrie obou režimů bude to snadnější pochopit a usnadní pilotovi rozhodnout se, který režim bude nejlépe použít. Typ cíle, umístění, charakter terénu a doporučené metody můžou také být faktorem k rozhodnutí, kdy použít jednoho nebo druhého režimu. VIP a VRP nemůžou být používány současně. Vyběrem jednoho režimu se zruší volba druhého. Není vhodné to zkoušet a používat oba režimy na jednom steerpointu, protože geometrie OA a PUP bude změněna, když je jeden režim již vybrán, ale odchylka byla určena (nebo zadaná) pro jiný.

 

1.2.9.7 Snowplow (SP) Sighting.

Stiskni OSB 8 vedle zkratky SP v GM/GMT k výběru možnosti SnowPlow (Sněžný Pluh). Zkratka se zvýrazní a oznámí, že jsi v SP režimu. SP zaměření řídí každou naváděcí linku přímo v kurzu, bez ohledu jaký steerpoint je vybrán. V GM/GMT a SEA režimech, kurzor základní mapy bude umístěn v polovině vybraného dosahu, tj. uprostřed MFD. Kurzor zůstane v tomto rozsahu, zatímco obraz mapy země se pohybuje, nebo „snowplows“ bude přes MFD. V tomto bodě, zde není v SOI, se s kurzorem nemůže pohybovat. Kurzorem může být pohybováno k cíli nebo k zaměřovacímu bodu přepínačem „CURSOR/ENABLE“, potom zem stabilizuješ s použitím „TMS Forward“.

„TMS Forward“ určí radar jako SOI a umožní pohybovat kurzorem. Opět nad cílem s „TMS Forward“ zadej příkaz „sledovat jeden cíl“. Všechny pohyby kurzoru v SP jsou nulové, když SP režim  je zrušen. Po stabitizaci země, bod pod kurzorem v době stabilizace se úspěšně stane steerpointem. Všechno NAV, zaměřovače zbraní a symbolika, včetně velkého naváděčího kruhu, budou zaměřeny na tento „pseudo streepoint“. Displeje se vrátí k předcházejícímu vybranému zaměřovacímu bodu, když je SP režim zrušen. Například, SP může být používán k provedení FCR značky na bod 5 nm před tvoji pozici, když vybraný steerpoint je 40 nm vzdálen. Často může být používaná s IR raketou Maverick, když souřadnice cíle nejsou předem známé.