1.3 TACAN

 

Hlavní (a stále tradičním) navigační pomůckou ve Falcon 4 vždy byla TACAN stanice. Zpočátku ve Falconu měly všechny letecké základny a přistávací plochy svoje vlastní TACAN kanály. V průběhu let, jen větší letecké základny si udržely svoje navigační pomůcky. Dnes, navigace v BMS Koreji by měla být dost blízko k navigaci skutečného světa.  

TACAN znamemá TACtical Air Navigation a je to hlavně vojenská navigační pomůcka. Ten v podstatě kombinuje dva navigační systémy (ale s rozdíly) pro civilní letackou navigaci: VOR (VKV všesměrový radiomaják) a DME (měření vzdálenosti od radiomajáku). Často, VOR a TACAN může být spojen do jednoho systému nazvaného VORTAC. Obvykle, jen vojenské letecké základny jsou vybavené TACANem, ale protože to je jen navigační pomůcka, kterou máme ve Falconovi, tak civilní VORDEM a VORTAC ve skutečné Koreji byly spojeny s TACANem ve Falconovi.

TACAN je radio signál (UHF 960 – 1215 MHZ) a jako takový závisí na přímé viditelnosti. To znamená, jestliže je hora mezi tvým letadlem a TACAN stanicí, tvůj přístroj nebude schopen přijmout signál a bude nespolehlivý. Tato vlastnost nebyla realizovaná ve Falconovi, ale je správně zrealizovaná v BMS. Budeš mít lepší příjem TACANu, když letíš ve velké výšce. Pokud lížeš břichem trávu, TACAN signál může být degradován kvůli omezenému přímé viditelnosti.

TACAN může mít nastaveny kanály (od 0 do 126) a skupinu (X nebo Y), (celkem 254 kanálů) a provozní režim, vzduch – země, vzduch – vzduch (T/R nebo T/R AA). F-16 má dvě možnosti jak nastavit TACAN systém: Jeden hlavní a jeden záložní. Záložní systém se můžé nastavit pomocí AUX COMM panelu, kdy kanál, skupina a režim je možné nastavit a bude fungovat, pokud přepínač CNI je přepnut do polohy BACK UP. V počátcích Falcona to byl jediný způsob jak nastavit TACAN systém.

AUX COMM panel, položky v červeném poli nejsou nefunkční

 

Hlavní způsob nastavení je přes UFC (Up Front Controller) a je v činnosti pokud je přepínač CNI nastaven do polohy UFC. Přes ICP podstránku T-ILS, zadej číslo kanál do zapisovém řádku a enter, zadej nulu do zápisového řádku k přepnutí skupiny (X nebp Y) a enter, a stiskni DCS vpravo k přepnutí režim (T/R nebo T/R AA).

DED stránka T-ILS (TACAN-ILS).

 

1.3.1 A-G model

TACAN může být používaný jak v režimu vzduch - země (A-G), tak vzduch – vzduch (A-A). A-G je samozřejmě používaný k naladění navigační pozemní stanice a používá se k navigaci tvého letadla do/od pevného pozemního radiomajáku. V současné době v BMS všechny pozemní stanice jsou v X TACAN skupině. Podívej se do dokumentu KTO_AIP_433 (AERONAUTICAL INFORMATION PUBLICATION) v složce \Docs\Airport Approach & Navigation Charts na hodnoty kanálů jednotlivých letišť. K naladění pozemní stanice, jednoduše zadej TACAN kanál a skupinu do tvého navigačního systému a nastav na HSI TACAN režim. Jestliže je TACAN v dosahu a jsi v přímé viditelnosti, všechny významné informace na přístroji se budou vztahovat k pozemní stanici. 

 

1.3.2 A-A model

Letadla jsou také vybaveny TACAN vysílači jako v reálu. Záleží na typu letadla, zda jen informace o vzdálenosti nebo obě informace o vzdálenosti a směru budou odeslané. Ve Falconu, jen KC-10 poskytují obě informace a ostatní letadla (včetně F-16) jsou schopné odeslat jen informaci o vzdálenosti.

 

A-A TACAN je trochu komplikovanější než A-G. Mezi dvěma letadly musí být rozdíl 63 kanálů. Tak či tak, maximum povolených kanálů je 126. To znamená, pokud chceš naladit jiné letadlo, které má nastaven kanál 11, musíš zadat kanál 74: 11+63=74. Jestliže jiné letadlo má nastaven kanál 80, budeš muset nastavit kanál 17: 80-63=17. Nemůžeš nastavit 80+63=144Y, protože ti překročí limit 126. V A-A režimu, skupina může být X nebo Y, ale musí být režim nastaven na T/R AA.

 

Když jsou dvě letadla spojené A-A TACANem, DME informace se objeví v DME okně u přístroje HSI a ve spodním pravém rohu DED, pokud je signál A-A TACAN platný. Ručička směru na HSI (nastaveno TCN) se bude otáčet v 30°/sekundu, nejsou-li přijaté platné informace, nebo bude mířit směrem k vysílači, přijímá-li informace o směru (jen u KC-10).

 

Navíc, bez ohledu na výběr režimu HSI, jestliže nastavíš TACAN do režimu T/R AA, CNI stránka DED bude zobrazovat DME k letounu, tvůj TACAN je uzamknutý na něj, pokud nějaký existuje (buď jako XX.X, pokud je vzdálenost menší než 100nm nebo XXX mil pokud je větší). Jestliže vidíš místo toho „---„ , pak jsi vybral kanál, který nemá žádné partnerské letadlo k uzamknutí.

 

Lidé můžou vybrat jakýkoliv TACAN kanál a jakoukoliv skupinu pro A-A TACAN. Jestliže je více než jeden přijímač připojen, pak pouze jedna nejbližší informace bude zobrazovat.

 

Pojďme si prohlednou následující příklad: Let v trojici s #2 ve formaci "Flights Wing"na křídle, a s #3 ve formaci "Spread". Let na křídle je vizuální formace a pilot #2 opravdu nepotřebuje A-A TACAN. Pilot #3 v "Spread" by mohl použít A-A TACAN, obzvláště v simulovaném prostředí, kde posouzení vzdálenosti na ploché obrazovce by mohl být problém. Lídr nastaví A-A TACAN na 10Y a odesílá tuto informaci svým členům letu. Jestliže #2 a #3 nastaví svůj TACAN na 10+63=73Y, oba dostanou vzdálenost od svého lídra, ale lídr dostane jen vzdálenost od nejblíže kontaktovaného letadla. Samozřejmě, to je #2, zde vedoucí nemusí znát vzdálenost od svého přímého wingmana. Aby se tomu zabránilo, lídr a lídr elementu (#3) můžou být společně propojeni a wingmen se může napojit také na jiný TACAN. Tak může být jeden kanál přeladěn nebo dokonce lépe na jiné skupině, ale na stejném kanále: Lídr letu (#1) na 10Y, lídr elementu (#3) na 73Y. Wingman #2 na 73X a wingman #4 na 10X. Tímto způsobem jsou lídři společně napojeni a wingmeni jsou společně napojeni také, ale jednoduchou změnou skupiny A-A TACAN (X,Y), se můžou rychle napojit na své lídry.

 

Jestliže lidé můžou vybrat jakýkoliv kanála a skupinu, AI letouny (plecháči neboli umělá inteligence) používají pevně nastavené TACAN kanály a všechny v Y skupině. Při prvním letu je TACAN u AI nastaven na 12, 22, 75 a 85Y. Další AI let má stejnou strukturu, ale jen se přičte o jeden kanál výše: 12, 23, 76 a 85Y. A BMS kód může podporovat až pět letů AI a tímto systémem. To znamemá, že můžeš vždy najít letadlo ovládané AI v prvních pěti letech.

 

Tanker také pracuje s pevným TACANem. Prvnímu tankeru v TE je přidělen kanál 92Y. To je „logicky“ většina tankerů používající tento kanál, protože protější kanál lze snadno najít 92-63=29Y – číslice jsou jednoduše v tomto případě přehozené. Pokud je v TE více než jeden tanker, pak další standard je 126Y, pak 125Y. Aby se připojili, piloti budou muset nastavit 63Y, 62Y atd. Můžeš vždy požádat AWACS (pokud je k dispozici) o kanál tankeru, ale měj na paměti, že operátor v AWACSu vždy sdělí kanál, který musíš zadat do svého zařízení, aby ses mohl spojit s tankerem.

 

Nakonec si všimni, že můžeš ovládat nastavení TACANu na horním ovládacím panelu (ICP / DED), a ovládat tuto činnost TACANu, pokud je na panelu AUX COMM spínač CNI v „UFC“. Pokud místo toho je CNI přepínač v poloze „BACK UP“, pak nastavení TACANu na panelu AUX COMM se bude používat pro TACAN funkci. Toto se může hodit, pokud chceš rychle přepnout mezi dvěma zámky u dvou samostatných letadel. Bez ohledu na to, máme k dispozici jen jednu TACAN stanici.