9.5 Ovládání prvků ve 3D kabině

Tato kapitola bude popisovat způsob ovládání jednotlivých ovládacích prvků kabiny. Všechny kabiny F-16 mají stejné funkce. Soubory 3dbuttons.dat byly odpovídajícím způsobem aktualizovány. Jiné kabiny, než F-16 se mohou chovat jinak než ty, které jsou zde popsány.
9.5.1 Ovládání klávesnicí / zařízením
Klávesnice a zařízení jsou uvedeny společně, protože vzájemně spolupracují s funkcemi stejným způsobem. Naprogramuješ kterékoliv zařízení pomocí kombinací kláves nebo přes DX, což vede v podstatě k stejnému výsledku. Takže neexistuje opravdu rozdíl mezi vyvolanou funkcí v kabině pomocí klávesnice nebo prostřednictvím naprogramovaného zařízení. 
 
Pro všechny druhy ovládacích prvků máme k dispozici sadu vyhrazených funkcí, které vyvolají požadovanou akci. Dále je uvedeno, jak různé funkce můžeme rozlišit. 
  • Stisk (pro tlačítka a kolébková tlačítka)
Stisknutím tlačítka je popisována jedna činnost. K vyvolání funkce je zapotření jen krátký stisk.
 
Například: 
ICP Tlačítka, FLIR kolébkové tlačítko
 
 
  • Přidržet (pro tlačítka a přepínač)
Dokud držíš stisknuté tlačítko bude aktivní. Pokud bude uvolněné talčítko nebo spínač bude neaktivní.
 
Například:
EPU GEN Přepínač, MAL & IND LTS Tlačítko
 
Toto je taky požadované pro funkce, které potřebují dlouhý vstup (dlouhý stisk), aby se aktivovaly, např. Rukojeť Katapultu "EJECT".
 
  • Uvolnění (pro tlačítka)
Jen tlačítko charakterizující tuto funkci uvolnění je MAL & IND LTD tlačítko.
 
  • Přepínač (pro spínače, knoflíky, tlačítka a funkce).
Přepíná mezi dvěma stavy přepínače, knoflíku, tlačítka nebo funkce.
 
Například:
ON/OFF (zap./vyp.)
 
  • Kroky nahoru / dolů (pro knoflíky, kolečka a přepínače).
Jedná se o kroky mezi třemi nebo více stavy přepínače, funkcí atd. Krokováním nahoru nás přivede do poslední pozice a zde končí; a naopak pro kroky dolů.
 
 
Příklady:
první pozice/ON - AUTO - OFF/poslední pozice
poslední pozice/OFF-AUTO-ON/první pozice 
 
  • Cyklovací přepínání nahoru / dolů (pro knoflíky, kolečka a přepínače)
Cyklovací přepínač přepíná do pozice nahoru. Když je v poslední pozici, přeskočí automaticky na první pozici a tak dále. (A naopak pro přepínání dolů).
 
Příklady:
ON-AUTO-OFF-ON-AUTO...
ON-OFF-AUTO-ON-OFF...
 
  • Cyklus (pro přepínače a knoflíky)
Stejné jako vyše, ale pouze v jednom (!) směru. Nemůžeš cyklovat v opačném směru, protože pro něj není vytvořen příkaz.
 
Příklad:
ON-AUTO-OFF-ON-AUTO...
 
  • Zvýšení / Snížení hodnot (u knoflíků a koleček)
Zvýšení / snížení se používá pouze u knoflíků a koleček, která mění jas, objem, stupně nebo tlaku. Používá se také pro FOV.
 
Například:
Zvýšení jasu nebo snížení hlasitsti.
 
  • Plné stavy / polohy (pro knoflíky přepínače)
Tyto funkce přímo vyvolávají určitý stav spínače nebo knoflík.
 
Příklad:
Knoflík ENG FEED - NORM
 
9.5.2 Ovládání myší
  • Knoflíky a kolečka
Všechna kolečka (kromě Pitch, Yaw a Roll Trim) a knoflíky lze otáčet pravým a levým tlačítkem nebo kolečkem myši. S kolečky trimů lze pohybovat pouze s tlačítky myši.
 
Pohyb ve směru hodinových ručiček    =  levé tlačítko myši nebo pohyb kolečkem myši - nahoru 
Pohyb proti směru hodinových ručiček = pravé tlačítko myši nebo pohyb kolečkem myši - dolů
 
  • Přepínače
Pro všechny 2, 3 nebo 4 polohové přepínače můžeš použít pravé nebo levé tlačítko myši.
 
Posun přepínače o jeden krok nahoru   =   levé tlačítko myši
Posun přepínače o jeden krok dolů       =   pravé tlačítko myši
 
  • Tlačítka (toto platí také pro kolébkové přepínače)
U tlačítek potřebujeme pouze levé tlačítko myši. Jedinou výjimkou je přepínač Pitch Override, který lze posouvat levým i pravým tlačítkem.
 
Stisknutí tlačítka                =        Levé tlačítko myši (krátký stisk)
 
  • Dlouhý stisk přepínačů a tlačítek
Některá tlačítka vyžadují dlouhé stisknutí, například tlačítko MAL & IND LTS. Při použití myši musíš mít nepřetržitě stisknuté levé tlačítko myši. Problém je v tom, že pokud posuneš pohled na jiné místo v kabině (tlačítko bude mimo pohled), a stisknutí myši bude přerušeno. Řešením je stisknout a držet tlačítko myši, zatímco tlačítko myši je stisknuté, přesuň kurzor z pozice tlačítka. Pokud uvolníš tlačitko myší, funkce bude stále aktivní a při změně pohledu nebude přerušena. Chceš-li tuto funkci dlouhého stisknutí deaktivovat, stačí jen jedno kliknutí. 
 
Přidržení tlačítka / přepínače        =    levé tlačítko myši (klikni a drž)
 
  • Uživatelé dotykových obrazovek
Správné používání dotykové obrazovky nyní v BMS není možné, protože vstupní systém zpracovává pouze relativní vstup myši. Dotykové obrazovky potřebují absolutní souřadnice pro správnou manipulaci. Pokud se používají jako podružné monitory pro simulaci panelů kabiny, riskuješ náhodné vyvolání funkce 3D kabiny.
 
Chcete-li tomu zabránit, byly přidány nové příkazy kláves k zapnutí / vypnutí všech tlačítek myši v 3D kabině. Toto poskytuje možnost vypnout nechtěnému kliknutí myši  ve výhradním režimu zachycení myši, např. pro uživatele dotykové obrazovky. Nové příkazy kláves se nazývají:
  • OTWMouseButtonsIn3DToggle    =   Alt 3
  • OTWMouseButtonsIn3DEnable
  • OTWMouseButtonsIn3DDisable