2.9 Převodní výška / hladina

Zde přichází jedna vlastnost, se kterou pravděpodobně většina, pokud ne všichni piloti Falcona úplně nejsou jistí. Počítám s tím, že to nebude snadné pochopit. Jedna vlastnost, která velmi ve Falconu chyběla, byl správný atmosférický model se změnou tlaku s měnící se výškou (mezi jinými věcmi). V BMS, je nyní model realizován a dělá to mnohem více realisticky a přidává skutečnou potřebu kalibrovat výšku a všeobecný odkaz nad určitou výškou. Co to všechno znamená?

Tlak mění mnoho dalších proměnných. Jedna z nich je samozřejmě počasí a druhá zřejmá proměnná je nadmořská výška. Menší proměnná je teplota. V BMS, všechny tyto proměnné jsou brány v úvahu a může změnit údaje na výškoměru, protože tento přístroj používá tlak k zobrazení výšky.

Proto, výškoměr může ukazovat výšku jednoho dne při pěkném počasí a zobrazuje jiné údaje na přesně stejném místě v jiný den, ale při špatném počasí.

Proč? Protože, i když nadmořská výška zůstala stejná, tlak (vysoký tlak při pěkném počasí a nízký tlak při špatném počasí) je různý a teplota je také jiná s malou roztažností.

Tento přístroj bude vyžadovat kalibraci s místním tlakem. Tuto informaci obvykle poskytuje ATIS, aly my ho ve Falconovi nemáme, tak ji dostaneme z nové nabídky ATC: „Request QNH“.

QNH je kódový výraz pro místní tlak (také odkaz k nastavení místního tlaku na výškoměru) ten se uvádí v Hekto pascalech (milibarech) nebo palcích na rtuťovém sloupci pokud jsi Američan, podle toho jak máš nastaven soubor config v BMS (podívej se na BMS 4.32 Dasch 1 pro více informací).

Jakmile máš hodnotu tohoto tlaku, musíš ji nastavit na výškoměru na přesně stejnou hodnotu.

Tento aktuální kalibrovaný tlak je zobrazen na přístroji výškoměru, dole vpravo od okna výšky. Jestliže otočíš pravým spodním knoflíkem na rámečku výškoměru, hodnota se změní. Nastav tuto hodnotu, kterou ti dala věž. Jakmile je to udělané, měl bys zkontrolovat, že nadmořská výška nyní zobrazená tvým analogovým přístrojem odpovídá výšce letiště uvedené v navigační mapě. Právě jsi poprvé kalibroval výškoměr ve Falconovi. Na levém obrázku, nastavený místní tlak (QNH) poskytnutý věží je 1038 a sedíme v Kunsanu a zkontrolujeme nadmořskou výšku na výškoměru s výškou letiště: 10stop.

Samozřejmě, když se pohybuješ, letadlem prolétáš masou vzduchu s různou charakteristikou a místní tlak v prostoru se často mění. Není možné vždy letět s nastaveným místním tlakem na výškoměru napříč celým prostorem, zvláště při dálkových letech. Zde vstupuje do hry převodní výška / hladina. To je pomyslná výška, kdy piloti jsou požádáni, aby přepnuli svůj výškoměr na standardní tlak (QNE) 29,92 palců rtuťového sloupce nebo 1013,25 hekto paskalů (milibarů).

V Koreji převodní výška/hladina je určena na 14.000 stop/FL140. Kdykoliv pilot vystoupá nad 14.000 stop, musí změnit nastavení svého výškoměru na 29,92InHg nebo 1013hPa.

Od tohoto momentu, nadmořská výška již není nazývána ve stopách, ale jako letová hladina. 15.000 stop = FL150, 23.000 stop = FL230. V podstatě, to je setina nadmořské výšky vyjádřené ve stopách.

Jestliže všichni piloti toto udělají, všichni budou na stejném standardním tlaku a bude snadnější koordinovat nastavení výšky. Zapomenutí jednoho jediného pilota může vytvořit bezpečnostní riziko, kvůli špatně zobrazené výšce a je zde možnost potenciální srážky vysoko nad zemí při konfliktu s výškou při letu v IFR. Proto je důležité nezapomenout a přepnout na kalibrovanou výšku. Velmi dobrý způsob, jak Nezapomenout je použít MSL hladiny v UFC. Stisknutím tlačítka A-LOW #2 na ICP, můžeš snadno nastavit akustickou výstrahu ALTITUDE pro určitou výšku.

První řádek je CARA ALOW a často používaný pro specifické výšky hladiny, nejvhodnější hladina je MSL FLOOR, můžeš dosáhnout přehrávání při klesnutí pod nastavenou hladinu. Ta je standardně nastavena na 10,000 stop, ale doporučuji Ti nastavit zde převodní výšku (14000 stop v Koreji – 7000 stop na Balkáně, atd., atd.) Tuto hodnotu můžeš změnit, jakmile jsou hvězdičky okolo této hodnoty a teprve potom zadej novou hodnotu. Dokonce můžeš toto hodnotu nastavit v DTC (ve tvém souboru callsign.ini v config složce, takže nemusíš měnit tuto hodnotu při každém letu). Jakmile to je udělané, Betty bude hlásit „ALTITUDE“ jakmile vystoupáš nad nebo klesneš pod 14000 stop, upozorní Tě na změnu nastavení na výškoměru.

Když sestoupíš zpět pod přechodovou hladinu, budeš samozřejmě muset nastavit svůj výškoměr na místní výšku, nastavením QNH. Ale jelikož povětrnostní model ve Falconu je nyní dynamický, tak může být jiný tlak, než který jsi měl při vzletu. Budeš muset kontaktovat věž v nejbližším okolí a požádat o QNH. Můžeš požádat o tuto informaci i mimo dosah 30 nm tvého cíle cesty. Avšak doporučuji při rychlé změně počasí tento údaj aktualizovat, jak se přiblížíš blíže k počátečnímu bodu přiblížení.

V bojové situaci, budeš muset sestoupit níže, než je převodní hladina a nebudeš mít příležitost, abys někoho kontaktoval a získal místní tlak k nastavení výškoměru. Samozřejmě, můžeš vždy kontaktovat nejbližší věž, i když jsi mimo jejího dosahu 30nm. Toto bylo provedeno jako kompromis k faktu, že AWACA nebo JSTARS nemůže ti poskytnout údaje k místnímu nastavení výškoměru. A vždy máš zde radarový výškoměr, když jsi v Severní Koreji a nevíš jak nastavit výškoměr na místní tlak. Buď mimořádně opatrný, když se to stane. Falcon stále není dokonalý, ale udělali jsme jej dokonalejším, než byl předtím bez realizovaného atmosférického modelu.