5.1 ATMOSFÉRA
V okně ATMOSPHERE „Atmosféra“ máme možnost nastavit teplotu a místní tlak (QNH) v noci, za rozbřesku a přes den pro každý ze čtyř typů počasí.
Atmosféra se vyznačuje teplotou, tlakem a hustotou vzduchu. Jak asi váš, všechny tyto veličiny klesají s rostoucí nadmořskou výškou, až do určitého bodu (vysvětlení, co se děje nad tímto bodem je mimo rozsah tohoto manuálu). Atmosféra v BMS se z větší části řídí ISA normou: 15°C na zemi 1013,2hPA (Mb) a suchá adiabatická klesající rychlost je -2°C na 1000 stop a -1Mb na 30 stop nadmořské výšky.
Tlak a teplota se liší v závislosti na denní době a typu počasí. Mohou dosáhnout minima při východu a maxima okolo 4 hodin PM (16.00 hod.).
Teplota a tlak mají vliv na hustotu vzduchu, který ovlivňuje výkon letu. Čím vyšší je tlak, pak bude nižší tlak, a čím vyšší je teplota, tím vyšší bude hustota vzduchu.
Proto:
- Nízký tlak / vysoká teplota sníží výkon při nízké hladině letu, ale zvýší výkon ve vysoké hladině letu.
- Vysoký tlak / nízká teplota zvýší výkon při nízké hladině letu, ale sníží výkon ve vysoké hladině letu.
Tlak uvedený v okně ATMOSPHERE je předpokládaný tlak nad hladinou moře pro každý typ počasí podle denní doby (QNH).
Musí být nastaven na stupnici tlaku výškoměru k nastavení správné výšky výškoměru. Tento tlak lze získat v kabině přes ATC nabídku: REQUEST QNH.
Výškoměr nastavený na QHN na zemi na určitém letišti, poskytuje výšku (výška nad MSL) tohoto letiště.
Poznámka: Nadmořská výška letu = výška země + výška letu nad zemí