5.1 ATMOSFÉRA

V okně ATMOSPHERE „Atmosféra“ máme možnost nastavit teplotu a místní tlak (QNH) v noci, za rozbřesku a přes den pro každý ze čtyř typů počasí.

Atmosféra se vyznačuje teplotou, tlakem a hustotou vzduchu. Jak asi váš, všechny tyto veličiny klesají s rostoucí nadmořskou výškou, až do určitého bodu (vysvětlení, co se děje nad tímto bodem je mimo rozsah tohoto manuálu). Atmosféra v BMS se z větší části řídí ISA normou: 15°C na zemi 1013,2hPA (Mb) a suchá adiabatická klesající rychlost je -2°C na 1000 stop a -1Mb na 30 stop nadmořské výšky.

Tlak a teplota se liší v závislosti na denní době a typu počasí. Mohou dosáhnout minima při východu a maxima okolo 4 hodin PM (16.00 hod.).

Teplota a tlak mají vliv na hustotu vzduchu, který ovlivňuje výkon letu. Čím vyšší je tlak, pak bude nižší tlak, a čím vyšší je teplota, tím vyšší bude hustota vzduchu.

 

Proto:

  • Nízký tlak / vysoká teplota sníží výkon při nízké hladině letu, ale zvýší výkon ve vysoké hladině letu.
  • Vysoký tlak / nízká teplota zvýší výkon při nízké hladině letu, ale sníží výkon ve vysoké hladině letu.

Tlak uvedený v okně ATMOSPHERE je předpokládaný tlak nad hladinou moře pro každý typ počasí podle denní doby (QNH).

Musí být nastaven na stupnici tlaku výškoměru k nastavení správné výšky výškoměru. Tento tlak lze získat v kabině přes ATC nabídku: REQUEST QNH.

Výškoměr nastavený na QHN na zemi na určitém letišti, poskytuje výšku (výška nad MSL) tohoto letiště.

 

Poznámka: Nadmořská výška letu = výška země + výška letu nad zemí