1.2 Start motorů a ostatních systémů

Druhá část startu se věnuje spuštěním motoru a spuštění všech systémů do provozního stavu.

1. Na panelu ELEC přepneme přepínač MAIN PWR z pozice BATT do MAIN PWR. Kontrolky se nezmění, protože generátory potřebují mít běžící motor, aby produkovali energii do sběrnic. Upozorňujeme, jedna z nejčastějších chyb je start tryskový motor z BATT, který později brání některým systémům k spuštění, když hlavní generátor není v provozu. Takže, ujistěme se, že zahájíme tuto část přepnutím spínače MAIN PWR do pozice MAIN PWR.

2. Při posunu vpřed můžeme zavřít kryt kabiny. Doporučuje se to před spuštěním JFS. Zkontrolujeme pozici plynu

Posuneme se k panelu ENG & JET START. Přepínač JFS přepneme do polohy START2 (jen pravým-klikem); rozsvítí se kontrolka RUN po několika sekundách a RPM se postupně zvýší na stabilních 20%. V tomto momentě zkontrolujeme, zda nesvítí SEC na výstražném panelu a posuneme vpřed plyn (jestliže máme zaškrtnuté nastavení v config Idle Cutoff nebo klikneme na volnoběžnou zarážku) a pak sledujeme kontrolky a přístroje motoru:

Na výstražném panelu zhasne SEC okolo 20% RPM (před přidáním plynu).

Kontrolka FLCS PMG (ELEC panel) zhasne okolo 40 až 45 % RPM.

JFS se vypne okolo 55% RPM (přepínač automaticky se přepne do polohy OFF).

Kontrolka ENGINE (pravý štítek) a kontrolka STBY GEN (ELEC panel) zhasne okolo 60% RPM a kontrolka MAIN GEN (ELEC panel) zhasne asi o deset sekund později.

Kontrolka HYD/OIL PRESS (v pravém stínítku) se vypne mezi 15 a 70% RPM.

Když motor běží stabilně, můžeme zkontrolovat měřicí přístroje motoru, jako je fuel flow „průtok paliva“ (700-1700 PPH), oil pressure „tlak oleje“ (min.15 PSI), nozzle position „poloha trysky“ (více než 94%), FTIT (pod 650°) a tlak HYD A & B (v poloze 12 hodiny). Když je spuštěný MAIN GEN „hlavní generátor“ všechny systémy budou napájené a již nastavené systémy budou spuštěny. Nyní můžeme přejít k nastavení dalších systémů.

 

 

 

 

 

3. Přesuneme se rovnou na panel AVIONICS POWER, k rychlému spuštění kalibrace polohy INS.

Zapneme přepínače MMC, ST STA (SMS), MFD, UFC, GPS, DL. Všimni si, že MFD & DED budou potřebovat několik vteřin naběhnutí potom, co jsou spínačem UFC připojeny na napájení. Jakmile DED naběhne, nastavte přepínač INS z polohy OFF na ALIGN NORM. V BMS4.33 novější bloky mají EVI (Embaded GPS/INS), kratší čas kalibrace polohy z 8 na 4 minuty, ale Block 15 má stále starý INS systém.

4. Posuneme se dopředu k panelu SNSR a přepneme přepínače FCR a RDR ALT do polohy STBY. V závislosti na použité výzbroje můžeme, také zapnou napájení do levého a pravého HDPT. Upozorňujeme, že se jedná o závěsy umístěné na levé a pravé straně nasávání a nesou TGP, NVP, a HTS kontejnery. Není potřeba je zapínat, pokud nejsou instalovány. Pokud to ale neuděláte, může se stát, že nebudou kontejnery požadovanou dobu napájeny, protože potřebují určitou dobu k vychladnutí, než se dostanou do provozu, zejména FLIR potřebuje 8 až 15 minut. Proto je nutné na zemi zkontrolovat, jestli je máme a před vzletem je zapnout, to musí být priorita.

5. Posuneme se ke středové konzoli a rychle zkontrolujeme, jestli začala INS kalibrace; podíváme se na DED, který poskytuje standardně INS stránku, a zkontrolujeme, zda se INS stav zvyšuje. Další možností je podívat se na praporek ADI. Žlutý praporek AUX na ADI zmizí 60 sekund po kalibraci INS.

6. Zapneme HUD kolečkem na ICP SYS (točíme nahoru). Kliknutím na F-ACK (levá strana stínítka) ke kontrole PFLD a resetujme MASTER CAUTION (klikneme na něj), abychom věděli, až se příště rozsvítí. Snažte se resetovat MASTER CAUTION jakmile se objeví chyba, abychom si nenechali ujít další, ale nikdy neresetujte toto tlačítko, aniž bychom věděli, jaká chyba se objevila. Také vyčisti MFL (Maintenance Fault List) na MFD TEST stránce tlačítkem OSB3. Jak si můžete všimnout PFLD bude zobrazovat běžné chyby při ramp startu, které budou zobrazeny, když systémy budou spuštěny.

7. Přesuneme se na levý panel a přepneme přepínač CNI z BACKUP do polohy UFC, takže můžeme začít používat hlavní palubní systémy. Když je to provedeno UP Front Controller naběhne a je doporučeno načíst data z datové kazety DTC do palubního systému před nastavení rádia přes UFC. DTC obsahuje všechny informace, která byla nastavena při plánování mise. V reálu kazetu piloti nosí sebou a zasunou ji do DTC zásuvky na pravé ovládací konzoli. V BMS načteme DTC výběrem stránky DTE na MFD stiskneme tlačítko LOAD (OSB3). Důvod, proč jsme to udělali před nastavením rádia UFC je ten, že DTC má sekci komunikace, a předvolby mohou být jiné než ty před nastavené při briefingu. Pokud načteš DTC po nastavení rádia UFC, nemusíš mít již nastaveny ty správné frekvence. Více informací o datové kazetě najdeme v části DTC v BMS-manuálu.

Tento bod je velmi často zapomínán novými piloty BMS a později může v průběhu letu způsobit problémy.

Nyní zadáme Uniform (UHF) Tower a Viktor (VHF) 1 pro rádio na UFC:

Stiskneme COM1 na ICP a na DED se zobrazí stránka UFC COM1. Řádek pro zadání dat mezi hvězdičkami je ještě prázdný. Toto je místo kde zadáme frekvenci pomocí klávesnice na ICP: 29230.

Stiskneme ENTER na ICP a DED se vrátí na stránku CNI, kde můžeme vidět, že UHF je nyní nastavena na 292.30.

Popřípadě, pokud jsme v uživatelském rozhraní nastavili v DTC předvolbu 15 jako frekvenci věže (tower), můžeme jednoduše nastavit pomocí COM1 použít předvolbu z DTC. Stiskněte opět tlačítko COM1 na ICP a stačí jen zadat 15 z klávesnice ICP a stisknut ENTR.

Nyní uděláme to samé u COM2 & Victor, a nastavíme předvolbu 1.

Toto je konec druhé části startovací procedury. Na konci je to trochu matoucí, ale od tohoto bodu, zatímco INS/EGI provádí svoje kouzla, budeme mít nějaký čas na kontrolu systému, připravit letoun na misi a nastavit zbývající avioniku.