10.mise: Víceúčelové bomby vzduch - země

POLOHA: Severně od KOTAR.

PODMÍNKY: F-16 block 50 – Jednosedadlový letoun – Volačka: Stud 1.

GW: 36594. 12 BDU-33. Max. G: 5.5/-2.0 Max. rychlost: 550uzlů / 0,95Machu.

Jakmile se octneš v kabině, zmraz tréninkový skript BMS a nastav systémy opět podle svých požadavků.

POČASÍ: RKTY INFO: F 0755LT ILS RWY26 TL140 200/15KT 9999 FEW050 28/18 Q1013 NOSIG

CÍL MISE: Zasáhni cíl víceúčelovými bombami s použitím různých typů odhozů na střelnici KOTAR.

 

10.1 Zbraně

Tato mise nás nučí, jak zasáhnout cíle s GP (víceúčelovými) bombami. GP bomby jsou neřízené a můžou mít malý (LD) nebo velký (HD) odpor vzduchu a různou hmotnost. Munice s nízkým odporem jsou bomby s hladkým povrchem, které padají po balistické křivce. Munice s velkým odporem jsou úmyslně zpožděné bomby, které umožní opustit jejich prostor dosahu, a proto umožňují odhoz z malé výšky.

V BMS se používá tato munice:

  • Mk-82 LDGP: 500lb. Víceúčelová munice s nízkým odporem.
  • Mk-82 AIR: 500lb. Víceúčelová munice s velkým odporem. Jedná se o Mk-82 opatřená ocasní plochou BSU-49 s velkým odporem. 
  • Mk-82 SE (Snake Eye): zpožděná víceúčelová munice s velkým odporem 
  • Mk-84: 2000lb Víceúčelová munice s nízkým odporem.
  • Můžeme se také setkat s Mk-81 (250lb) a Mk-83 (1000lb), ale jsou méně často používané než Mk-82 a Mk-84, zvláště u F-16ek.
 
Mk-82 jsou obvykle umístěny na podvěsech 3 a 7, můžou být uloženy na TER (Triple Ejector Racks - Trojitý podvěs), který umožní naložit až 6ks munice. Na vnitřních závěsech TERu obvykle není naložena minice, protože zde může dojít ke kolizi se zavešenými vnějšími externími nádržemi. Toto omezení není u BMS podstatné a TER může být plně naložen. Podvěsy 4 a 8 v BMS můžou také nést A-G munici, i když tuto možnost nebudeme používat. Mk-84 jsou mnohem těžší a lze je naložit pouze samostatně na podvěsy.
 
Kromě GP bomb nabízí BMS celou řadu dalších typů munice, která balisticky padá jako GP munice. Jsou to jednotky CBU (Cluster Bombs Units) a penetrační zbraně, jako jsou BLUand 107 Durandals. Uvolnění těchto zbraní je velmi podobné bombám GP, takže tento tréninkový scénář platí i pro tyto typy zbraní. Pro ilustraci použijeme GP bomby, ale metody jsou stejné pro CBU a BLU. CBU však bude potřebovat další nastavení na stránce SMS CNTL: Burst Altitude (BA).
 
Kromě GP bomb nabízí BMS celou řadu dalších typů munice, která padají po balistické křivce jako GP munice. Jsou to CBU (Cluster Bombs Units) a průrazné zbraně, jako BLU-107 Durandals. Odhoz těchto zbraní je velmi podobné bombám GP, takže tento tréninkový scénář platí i pro tyto typy zbraně. Pro ilustraci použijeme GP bomby, ale metody jsou stejné pro CBU a BLU. CBU však bude potřebovat další nastavení na stránce SMS CNTL: Burst Altitude (BA) - výška rozpadu.
 
Konečně, BMS nabízí možnost načíst cvičné bomby známé jako BDU-33. Mají stejné balistické vlastnosti jako série Mk, ale jsou menší a při nárazu neexplodují. Jednoduše vydávají kouř pro snadné zjištění dopadu. Mohou být zavěšeny na TER (až 3 ks) nebo do specifického kontejneru SUU-20, který se automaticky načte na stránce LOADOUT, když se pokusíte načíst více než 3 BDU na jeden podvěs. SUU-20 může nést 6 BDU.
 
Toto jsou zbraně, které budeme používat v tomto výcvikové misi. Naše letadlo je naloženo 12 kusy BDU-33, 6 v každé SUU-20 na podvěsech 3 a 7. Můžeme odhodit tyto zbraně v párech, což nám umožní procvičit 6 různých typů odhozů.
 
 

10.2 Metody odhozů

 
Existuje mnoho způsobů, jak odhodit GP bomby. Nejčastěji se používají Continuously Computed Impact Point (CCIP) a Continuously Computed Release Point (CCRP), ale existuje také Dive Toss (DTOS), Low Altitude Drogue Delivery (LADD) a Manual mode (MAN).
 
CCIP je vizuální režim, který nevyžaduje označení cíle. Její symbolika zobrazená na HUD ukazuje, kde bomby dopadnou, budou-li odhozeny v kterémkoli konkrétním okamžiku. Pokud by bomby dopadly mimo zorné pole HUD, přepne se bod dopadu "piper" do zpožděného režimu; více informací o tom později. V CCIP se FCR automaticky přepne do režimu AGR (Air to Ground Ranging) a není přístupný pilotovi. CCIP se obvykle používá, když je cíl snadno vidět, s letadlem střemhlav zůstane cíl v zorném poli HUD a bomby mohou být odhozeny s  maximální přesností. Pilot umístí značku bodu dopadu "piper" na cíl a pikuje.
 
CCRP počítá bod odhozu, nikoli bod dopadu. Cíl musí být označen jedním z palubních senzorů (FCR, TGP) a symbolika CCRP v HUDu vede pilota k optimálnímu bodu odhozu. CCRP lze použít při vodoroném letu, při mírném klesání nebo dokonce při nadhozu bomby, obvykle již na naplánované cíle.
 
DTOS je kombinace vizuálního zaměření cíle a vypočítaného bodu odhozu. Cíl bude vizuálně označen na HUDu jako SOI (zájmový senzor). Po označení se symbol HUD přepne na CCRP a pilot bude naváděn k bodu odhozu. Ačkoli, jak název napovídá, DTOS lze použít k odhozu bomb na cíl, který se většinou používá při klesání, aby umožnil vizuální zaměření cíle, a kde musíš přitáhnout před odhozem bomby (z důvodu blízkosti cíle).
 
LADD je režim používaný malých nadmořských výškách, který se většinou používají u zbraní rozpadající se ve vzduchovou (CBU). Tyto zbraně musí vybuchnout (rozpadnout se) nad úrovní země, potenciálně ve výšce nebo nad výškou, ve které letadlo letí. Způsob odhozu se skládá z 45 ° stoupání, během kterého je zbraň odhozena, a únikového manévru. Není praktické provést tento typ odhozu, protože tréninková mise nenačítá CBU. V žádném případě není LADD v BMS plně implementován.
 
MAN režim je zcela manuální a používá se jako záložní manuální nebo nouzový odhoz. Je to v podstatě stejná metoda bombardování, která byla použivána ve druhé světové válce a sotva ji někdo používá v moderních tryskáčích, s výjimkou záložního systému.