1.8.8 Stoupání / Náklony

Náklon křídel v úrovni stoupání je implementován v FCLS tak, aby se zabránilo možné srážce s terénem za nebezpečných provozních podmínek. 
 
Povely k úhlové rychlosti v zatáčce u symetricky zatíženého křídla (s podběsy výzbroje / paliva) je 20 stupňů za sekundu pro úhel náklonu do 45 stupňů nebo méně. Nad 45 stupňový náklon, povely pro úhlovou rychlost v zatáčce se lineárně zvyšují od 20 do 30 stupňů za sekundu, kdy úhel náklonu se pohybuje od 45 do 75 stupňů. Asymetricky zatížené křídlo (s podvěsy výzbroje / paliva) sníží úhlovou rychlost; nicméně i při  maximální povolené asymetrii, minimální úhlová rychlost je stále k dispozici. Za hranicí náklonu 75 stupňů, nebude provedena zatáčka nebo stoupání. Jestliže pilot zpět vmanévruje pod 75 stupňů náklonu, když si uvědumuje selhání, které za normálních okolností způsobí stoupání, pak bude opět provedeno stoupání. 
 
Stoupání může být kdykoliv přerušeno stisknutím paddle spínače na kniplu.
 
Poznámka: Náklon křídel v úrovni stoupání nenastavne během stavu LIMIT EXCEEDED TOO LONG ve spojení s AUTO TF a zapnutým režimem sklonu autopilota. 
 
Když TF systém (buď auto nebo manual) funguje správně, někdy trvá přírustek déle až 2.0g, než je jasně detekována překážka v dráze letu. Proto je-li zjištěna porucha TF systému, ihned budeme stoupat o 2.0 a to by mělo být dostatečné, abychom byli bezpečně nad terénem. Jestliže TFR detekuje něco vyžadující více než je normální přírůstek 2.0g k vyčištění prostoru, to způsobí varování g-limitu, což má za následek nárůst o 3.0g při stoupání. Pokud je nárůst více než 3.0 g nutný k vyklizení nad terénem, NVP vyšle varování před přakážkou, kterou FLCS změní na nárůst o 4.0 g v stoupání. Toto upozornění před překážkou může být výsledkem obratu letu nebo klesání pokud TFR není v WX režimu.
 
Souhtně, úrovně vzletu jsou:
  • nárůst o 4G - varování před překážkou 
  • nárůst o 3G - g-limit, varování vertikálního odstupu, DBU
  • nárůst o 2G - všechno ostatní
 
Všechna stoupání jsou ukončena v 300 uzlech nebo 45 stupních podélného sklonu, aby se zabránilo možné ztrátě vztlaku. Odchylka od řízeného letu může být v případě, že letoun není řízen pilotem nad tento 45 stupňový bod. 
 
U všech případů vzletu bude VMU generovat zvukovou zprávu "PULL UP - PULL UP". V režimu AUTO TF budou tato slova doprovázena automatickým stoupáním. Při ručním řízení TF bude automatické stoupání provedeno jenom tehdy, pokud přepínač MANUAL TF FLY-UP je v poloze ENABLE. Proto při používání TFR, první pilotova reakce na akustickou zprávu "PULL UP - PULL UP", měla by být stoupání. 
 
Některé chyby můžou způsobit stoupání, které bude zastaveno, ale jiné podmínky způsobí stoupání, které nebude zastaveno.
 
Neopodstatnělé stoupání bude způsobovat g-limit, překážku, příliš dlouhé přektočení limitu a varování vertikálního odstupu. Jakmile stav, který způsobil toto neopodstatnělé stoupání je zrušen, stoupání bude ukončeno a TF může být obnoveno. V případě, že pilot přeruší neopodstatnělé stoupání paddle spínačem, bude stoupání pokračovat po uvolnění paddle vypínače, pokud stále ještě existují podmínky, které způsobily stoupání.
 
Systémová porucha způsobí zablokování stoupání. Tento zablokovaný příkaz k stoupání zůstane dokud se neprovede reset FLCS (nebo paddle vypínač je  uvolněn u SWIM poruchy). V případě, že pilot přeruší zablokované stoupání paddle vypínačem, uvolněním paddle vypínače se pokusí SWIM o restart. Jestliže je restart úspěšně proveden, TF může být obnoven. Pokud restart není úspěšný, činnost stoupání nebude obnovena, ale kontrolka TF FAIL bude svítit a k dispozici nebude žádný příkaz z TF.
 
Když data z radarového výškoměru jsou neplatné nebo pokud chybí po dobu 1 sekundy, systém sledování terénu oznámí MFL špatná data z radarového výškoměru (FLCS 80), (NVP 015) a TF RALT FAIL, NVP COMM FAIL PFL. Tyto PFL a MFL jsou obvykle výsledkem přepnutí NVP do operačního režimu před nastavení radarového výškoměru do operačního režimu nebo pokud dojde přerušení trasy na radarovém výškoměru. V této situaci je vhodné provést reset SIWM a pokračovat v TF. Pokud data výšky stále chybí (CARA nefunguje), činnost TF nebude obnovena.  Špatné vyhodnocení INS také spustí SWIM stoupání s (NVP 014), (FLCS 075( MFL a SWIM ATTD FAIL, NVP COMM FAIL PFL.