3.2.2 Zachycení kurzu finálního přiblížení

Toto je trochu složitější. Jsme na konci oblouku DME a musíme zachytit konkrétní výstupní radiál, proto bude nutné opět provést 90° obrat. Protože jsi zpravidla blízko ILS, zde je nejlepší způsob, jak udělat správné zachycení, který ti poskytne hladký přechod na ILS trasu. Samozřejmě budeš nejdříve potřebovat vypočítat svou vzdálenost, kterou potřebuješ k provedení obratu podle vzorečkem, viz výše. Velmi často tvoje rychlost bude stejná nebo velmi podobná a proto vzdálenost zahájení obratu by měla být stejná. To je: 3nm. 

Takže zde je další velká otázka, kolik radiálů překřížíme při provádění tohoto 90° obratu s poloměrem 3nm?

Dobrá, zde je pravidlo říkající, že v 60 nm je vzdálenost mezi dvěma radiály 1nm. To je pověstné měřítko 1 k 60. Vím že, si uvědomuješ, že v 30nm je vzdálenost mezi dvěma radiály 1/2 nm, v 20nm = 1/3 nm a v 10nm = 1/6 nm.

Pokud chceš opustit oblouk ve 20 DME, pak vzdálenost mezi dvěma radiály je 1/3 nm, to je 3 radiály na 1 nm. Protože porovedeš poloměr 3nm, teď už víš, že při obratu budeš křížit 3x3 radiály = 9 radiálů. 

Pak provedeš obrat řekněme 10 radiálů před záchytným radiálem. Jestliže to je například radiál 360 z Kunsan, začneš obrat v R-010° od Kunsan. Jak naložíš s touto informací? Jednoduše. V DME oblouku, nastavíš CDI na určitý radiál (10°) a kontroluješ ho, zatímco jsi v DME oblouku. Jakmile je radiál vycentrovaný, to je tvoje chvíle k zahájení obratu.

Nezapomeň nastavit CDI na finální záchytný radiál (360 v tomto případě), takto poletíš v hladkém finálním zachycení.

Takže to shrňme:

1. Výpočítáme vzdálenost k provedení obratu (Nmlead): 300 / 60 - 2 = 3

2. Vypočítáme počet překřížených radiálů při obratu: 60 x NmLead / ArcDME  => 60 x 3 / 20  = 9 radiálů.

Pro 14 DME arc bude vzorec: 60 x 3 / 14 = 13 radiálů.

Výše uvedené hodnoty jsou pro indikovanou rychlost 300 uzlů. Pokud v oblouku musíme zpomalit na 250 uzlů:

1. 250 / 60 - 2 = 2.16 => vzdálenost k provedení obratu do DEM ARC

2. 60 x 2.16 / 14 = 9,25 radiálů

Samozřejmě, že při letu s F-16kou nemáš u sebe kalkulačku a proto všechny výpočty se musí udělat zpaměti, pak tě budou zajímat jen celá čísla a desetiny nebudou v tomto případě důležité.

Brzo si uvědomíš, že tvoje rychlost pod 10 000 stop je většinou mezi 250 – 300 uzly a tak, že všechny DME oblouky jsou často stejné (14Nm, 20Nm),  proto velmi málo různých vzorců budeš potřebovat a vždy přesně ty stejné si budeš pamatovat.

Obvykle pro 250-300 uzlů je vzdálenost k zahájení obratu 3Nm a počet překřížených radiálů při obratu je také často 10. A pak, to je často zmíněno v navigačních mapách. Na starších to bohužel není, zde bude potřebovat vědět jak použít tyto vzorečky.