3.4 Postupy vyčkávání

Vyčkávání ve Falconovi nebudeš dělat často, pokud nejsi masochista . Provádění CAP je určitý druh vyčkávání, ale s delšími úseky letu.

Mapy mají vyčkávací pozice uvedené na většině přibližovacích map a dokonce na některých SID mapách. Takže musíš vědět, jak letět k vyčkávací pozici, ale více obtížnější je, jak vstoupit do vyčkávacího prostoru.

Vyčkávání má profil závodní dráhy, kde letadlo letí v určité nadmořské výšce, zatímco čekáš na zpožděný element k připojení do formace, nebo čekáš na tankování nebo čekáš na volno od ATC…je ti to jasné, všechno je to prostě o čekání. 

Je to opravdu nezvyklé přijmout příkaz k vyčkávání od ATC ve Falconu, když ostatní lety jdou na přistání. Hlídkování může být také důvod k vyčkávání. Létání na delších vyčkávacích trasách umožní 4 letadlům na protilehlých trasách, prohledávat před sebou vzdušný prostor svým radarem. V obou směrech potom hledají vetřelce.

Vyčkávací vstupní bod (obvykle IAF nebo výstupní bod) je značen podél známého radiálu a v dané DME. Létáme pak profil závodní dráhy v 300 uzlech nebo méně a obraty jsou prováděné s náklonem v 45° úhlu a při 1.5G. 

Což je vhodná doba představit si způsob, jak vypočítat standartní náklon obratu.

Standardní doba obratu u 180° obratu je jedna minuta. Samozřejmě to záleží na tvé rychlosti. Vzorec pro výpočet je:

Rychlost / 10 + 50% => 300 / 10 +15 = 45

To znamená, že při 300 uzlech, jednominutová 180° obrátka bude vyžadovat 45° náklon.

Při používání standartní rychlosti obratu, každý obrat zabere asi minutu k dokončení, což je taky požadavek v reálném letectvu. Přímé trasy se taky letí do jedné minuty, jestliže DME je zmíněna na navigační mapě. V tomto případě, obrat by se měl zahájit protnutím zmíněné DME. S 300 uzly, minutová trasa představuje vzdálenost 5nm. Všimni si, že obvykle jeden úsek letu je podle času a další úsek letu je přizpůsoben podle větru. Pro čas na tvém úseku, potřebuješ stopky, které jsou k dispozici na pravé pomocné konzoly v kabině pilota, nebo jsou zde k dispozici „HACK“ hodiny v UFC při stisknutí tlačítka ICP #6: TIME. ICP další tlačítko (šipka nahoru) spustí nebo zastaví stopky a předcházející tlačítko (šipka dolů) resetuje stopky. Spusť čas úseku, jakmile je obrat ukončen. Pak leť požadovaným kurzem, dokud stopky nezobrazí 60 sekund a začni další 45° náklon obratu. S 300 uzly, takový úhel náklonu bude tlačit čumák letadla dolů, tak stálým proti tlakem 1.5 G udržuj značku směru letu na horizontální lince. Udržení své výšky je důležité, jelikož další letadlo může být na vyčkávací trase nad nebo podtebou a zde musíš udržovat rozestup.

Oba kurzy úseku letu jsou uvedené na navigační mapě, takže nemusíš přepočítávat vzájemné kurzy. Budeš muset počítat s větrem. Silný vítr tě může vytlačit z vyčkávacího prostoru. Počítej s větrem při sledování příchozí trasy letu u vyčkávací trasy – ten, který je určený radiálem. (165° na obrázku výše), jestliže se setkáš s větrem v zádech v průběhu letu na trase, který zkrátí trasu letu na 45 sekund, možná bys mohl prodloužit odchozí trasu letu o 15 sekund pro kompenzaci. Tak poletíš 345° trasu let jednu minutu a patnáct sekund. Stejný způsob platí, když se setkáš s čelním protivětrem v příchozí trase letu, která bude tentokrát prodlužovat čas. Stejně tak, zkrátí odchozí trasu letu, stejným časovým rozdílem.

Boční vítr může být ošidnější a pravděpodobně si toho všimneš při provádění finálního obratu k zachycení vyčkávacího radiálu. Jestliže tento obrat je velmi ostrý je velká pravděpodobnost, že se do tebe opírá vítr. Ještě jednou, propočítej opravný úhel při působení větru (WCA) pro letu v příchozí trase letu. Jestliže musíš použít 5° opravu pro kompenzaci síly větru, zdvojnásob tuto opravu na odchozí trase letu k dodržení rozdílu pro bezpečný prostor.

Největší problém u vyčkávání je umět vstoupit do pozice. Když přicházíš z vyčkávacího radiálu je to velmi snadné, protože přirozeně vstoupíš na dráhu. Bohužel, to se sotva kdy stane. V závislosti na tvém přibližovacím kurzu, jsou zde tři různé možnosti: Přímý vstup, paralelní vstup a kapkový vstup.



 

 

První co je potřeba pro představu udětat je 20° šikmá linka od přímého vstupu. Zde je to velmi snadné, protože vyčkávací osy jsou 090°/270°. Takže šikmá linka je 020°/200°. Ale to není vždy tento případ k určení vstupu, kterým musíš letět, to je často nejtěžší částí vyčkávací procedury.