15.2 - JDAM - 1.část

Pro tuto část výcvikové mise vyber pozici wingmana. Během letu jako wingmen uslyšíš pokyn svého AI velitele k útoku na jeho cíl. Ignoruj ho nebo změň frekvenci VHF z přednastaveného kanálu č. 15, aby ses mohl soustředit bez neustálého "komandování" lídra.
 
JDAMy jsou konvenční bomby vybavené sadou GPS/INS. Padají po balistické dráze a nemají takový dolet jako klouzavé bomby JSOWy nebo SDBy. V BMS může F-16 nést GBU-31(v)1/B na základě Mk-84 2000 lb bomby, GBU-31(v)3/B na základě 2000 lb BLU-109 průrazné bomby a menších GBU-38B na základě 500 lb bomb Mk-82.
V tomto výcvikovém scénáři má wingman za úkol zničit mosty pomocí 2000 lb bomb GBU-31(v)1/B, které jsou naloženy (jako u všech IAMů) na stanice závěsu 3 a 7.
 
JDAMy jsou primárně určeny pro použití s INS souřadnicemi steerpointu cíle. TGP může být užitečný pro určení a shození JDAMů, ale není povinný. Vzhledem k tomu, že jsi zkontroloval briefing o počasí, víš, že v cílové oblasti můžeš očekávat oblačnost a identifikovat cíle pomocí TGP může být obtížné. Naštěstí byly souřadnice cíle jasně identifikovány před letem na obrazovce průzkumu: 
  • Most Dalsan: N38°21.463” E129°34.837” Výška 1573 stop (275°/095°). 
  • Most Unho-Ri: N38°23.466” E129°34.298” Výška 1895 stop (265°/085°).
JDAMy je nutné zapnout a zkalibrovat je jako ostatní IAMy, takže jakmile vstoupíš do kabiny zapni je na stránce SMS v hlavním režimu A-G. Zatímco se kalibrují, můžeš na stránce CNTL nastavit další parametry bomb.
 

JDAM umožní pilotovi nastavit 4 různé profily, které jsou dostupné pomocí tlačítka OSB 20 na stránce SMS hlavního režimu A-G. Každé stisknutí přepíná mezi 4mi profily, které obsahují nastavení pro:

  • Arming Delay (AD)
  • Impact Azimuth (IMP AZ)
  • Impact Angle (IMP ANG) 
  • Impact Velocity (IMP VEL). 
Poslední dvě možnosti nejsou v této chvíli v BMS realizována, a tudíž nejsou funkční.
Protože máš dva různé cíle, které chceš zničit, vytvoř dva různé profily, abys mohl rychle měnit nastavení mezi oběma odhozy bomb. Profil 1 použiješ na jižní Dalsanský most (první cílový STPT 5) a Profil 2 použiješ na severní Dalsanský most (STPT 6). Bude to rychlejší než přejít na stránku CNTL a měnit kurz dopadu mezi oběma odhozy bomb.
 
Nastavení správního kurzu dopadu není snadné a vyžaduje pečlivé plánování. Záleží na poloze cíle, ale také na tom, odkud hodláš shodit bombu. Pokud kurz dopadu vyžaduje po balistické bombě neproveditelnou zatáčku, bomba zruší kurz dopadu a poletí přímo k cíli. Pokud jsi příliš blízko limitu, může se stát, že neuvidíš signalizaci na HUDu Launch Acceptable Region (LAR) a nepodaří se odhodit bombu ve správné obálce. Klíčové je opět plánování a je třeba zvážit vztah mezi kurzem letadla, kurzem dopadu a polohou cíle, aby byl zajištěn odhoz umožňující bombě letět požadovaným kurzem dopadu.
 
V tomto případě se let blíží k cíli z jihovýchodu kurzem 300°. Cíle se nachází mírně vpravo od trasy a jsou orientovány ve směru východ / západ. V této konfiguraci, pokud by byl požadovaný kurz dopadu například 090°, bomba by se musela otočit o 150° doprava, aby splnila požadavek. To výrazně sníží dolet bomby a téměř jistě donutí bombu obejít nastavení a poletí přímo k cíli. K zajištění správné obálky, musí být naplánována odchylka maximálně o 60° od cílového kurzu. V tomto scénáři nastav kurz dopadu na 350° pro 1. cíl (most Dalsan) a 340° pro druhý cíl (most Unho-Ri).
 
Zobraz stránku CNTL v SMS a zkontroluj, zda je vybrán profil PROF 1. Všechny změny v této konfiguraci budou provedeny jen pro tento vybraný profil.
 
Ujisti se, že je režim odhozu na PRE a stiskni OSB 19 k nastavení zpoždění pojistky (AD) na 9.00 sekund. Po stisknutí ENTR (OSB 2) stránka SMS se vrátí na stránku CNTL. Stisknutím OSB 7 nastav kurz dopadu na 350° a stiskni ENTR. Poslední dvě nastavení (úhel dopadu IMP ANG a rychlost dopadu IMP VEL) lze ponechat ve výchozím nastavení.
 

Dále, vyber PROF 2 pomocí OSB 20 a zadej následující nastavení: 

  • Režim odhozu (DM): PRE 
  • Zpoždění pojistky (AD): 7.00 sekund
  • Kurz dopadu (IMP AZ): 340° 
  • Úhel dopadu (IMP ANG) a rychlost dopadu (IMP VEL) jsou ponechány na výchozích hodnotách.
Po dokončení nastavení opusť tuto stránku a přepnutím tlačítka OSB 20 zkontroluj, zda se uprostřed SMS stránky zobrazují různé hodnoty pro Profily 1 a 2.
 
Všimni si, že kurz dopadu není k dispozici, pokud je režim odhozu nastaven na VIS (například PROF 4). V takových případech zbraň poletí přímo na svůj INS cíl. JDAMy nastavené v režimu PRE s kurzem dopadu 0 poletí taky přímo na svůj cíl.
 
Všechny IAMy jsou nastaveny a pravděpodobně se blížíš k Steerpoint 4. Pokud jsi to ještě neudělal, můžeš zapnout autopilota, aby ses mohl soustředit na avioniku.
 
Protože máš dva cíle a nejsou definovány žádné útočné steerpointy, musíš zadat souřadnice cíle do systému INS. Bližšímu cíli (jižní mostDalsan) přidělíš k STPT 5 a severní most Dalsan k STPT 6.
 
Mohl bys to udělat přímo na stránce STPT, ale abys zabránil změně aktivního steerpointu, při zapnutém autopilotu, použij místo toho stránku DEST.
 
Vyber na UFC stránku DEST (ICP LIST 1) a vyber STPT 5, a to buď stisknutím ICP 5, nebo použij šipky ICP, dokud se nezobrazí 5. 
 
Ujisti se, že je zapisovací řádek na řádku Latitude a zadej zeměpisnou šířku jižního mostu Dalsan tak, že začneš zadávat tlačítkem ICP 2 pro North (Sever), pak 3821463 a stiskni ICP ENTR.
 
Zapisovací řádek se přesune dolů na Longitude. Začni zadávání s tlačítkem ICP 6 pro East (východ) a zadej 12934837 ENTR. Nezapomeň, že musíš začít se zadáváním souřadnice s kardinálními symboly N a E.
 
Přesnost bomb je do značné míry závislá na výšce cíle. V BMS 4.37, zatím není nadmořská výška součástí kódu přesnosti bomby, takže ačkoliv výška steerpointu v DED byla ve verzi BMS 4.34 aktualizována na výšku nad zemí, takže změna výšky 1377 stop na výšku cíle 1573 stop není nutná, ale přesto je vhodné ji provést (k získání praxe do budoucna). Všimni si, že Steerpoint 5 se přesunul na nové souřadnice v HSD.
 
Přepni stránku DEST na STPT 6 a přesuň zapisovací řádek na Latitude. Začni zadávat souřadnice druhého mostu: N3823466 E12934298, výška 1895 stop a zkontroluj, zda se pozice STPT 6 posunula v HSD.
 
Útočné steerpointy jsou nastaveny; zbraně jsou nastaveny. Nyní stačí sledovat HUD pro LAR, vypustit bombu, přepnout na Profile 2, vybrat STPT 6 a vypustit druhý JDAM.
 
Verze BMS 4.37.3