16.3 Za letu

Stejně jako všechny GPS zbraně i SPICE potřebuje nějaký čas ke kalibraci. Začne automaticky po zapnutí zbraně a trvá přibližně 3 minuty. Jakmile vstoupíš do tréninkové mise, vyber hlavní režim A-G a na MFD zobraz na A-G stránku SMS. Zapni zbraň tlačítkem OSB 7. Stránka SMS bude v průběhu kalibrace procházet různými stavy, dokud se nezobrazí RDY, kdy je zbraň připravena k odhození.
 
Na panelu MISC nastav Master ARM na ARM. Pokud si chceš usnadnit život, zapni autopilota do režimu Steering, zatímco nastavuješ avioniku.  
 
Přidělení cílů a letových parametrů pro každou bombu se provádí prostřednictví speciální stránky DED.
Vyber LIST na UFC a potom „0“ pro výběr stránky MISC. Vyber konkrétní stránku SPICE pomocí ENTR. 
 
 
  • BP je mnemonická zkratka pro IAM v BMS a nelze ji změnit.
  • IMAGEFRNT je typický pro každou bombu a je jednou ze tří možností typu navádění: IMAGEFRONT, IMAGETOP a GPS. Jak již bylo zmíněno, v BMS je SPICE jen GPS. Ačkoliv můžeš přepínat možnosti tlačítkem MSEL, když jsou hvězdičky okolo pole typu navádění, není to v BMS implementováno a bez ohledu na zvolenou možnost bude typ navádění vždy GPS.
  • AUTO/MANUAL není implementováno a nejde je přepínat. SPICE jsou v BMS vždy v režimu AUTO.
  • Aktuální podstránka zobrazuje, na kterou podstránku DED se právě díváš. Protože na F-16 nelze naložit více než 4 zbraně (max. 2 na KF-16 a max. 4 na izraelské modely), nikdy nepoužiješ další podstránku, protože primární stránka může zobrazit nastavení pro 4 bomby.
  • Na stránce SPICE DED se zobrazí jeden řádek pro každou zavěšenou zbraň. Každý řádek bomby můžeš vybrat posunutím DCS nahoru nebo dolů a nastavit příslušný řádek bomby, který chceš upravit. Ve výchozím nastavení bude vybráno pole WPN TGT. Chceš-li vybrat další možnosti pro stejnou bombu, použij DCS SEQ k přepínaní ostatních možností.
  • Impact Angle (Úhel dopadu) není v BMS implementován a ve výchozím nastavení je nastaven na 45°. Přestože tuto hodnotu můžeš změnit na libovolnou hodnotu, ale úhel dopadu bude vždy 45°. Nastavený úhel dopadu je zobrazen na stránce SMS v MFD. 
  • Impact azimuth (Kurz dopadu) lze změnit na směr, kterým má bomba zasáhnout cíl. Je implementován, ale sníží dolet bomby. Zadáním nuly do tohoto pole znamená, že zbraň poletí přímo ke svému cíli.
  • Weapon Target ID je číslo weapon target přidělené této bombě. Jedná se o weapon target, který jsi přidělil v uživatelském rozhraní při plánování letu. Cíl musíš přidělit každé zbrani před odpálením.
  • A 1 A se v BMS nikdy nezmění. Poslední A je pozice bomby v případě, že neseš více bomb na stejné stanici, ale to se u bomb SPICE v BMS nikdy nestane. 
  • Poslední číslo je číslo stanice (závěsu), kde je bomba umístěna.
 
 

V tomto případě máme dvě bomby umístěné na stanici 3 a stanici 7, proto máš na stránce DED dva řádky, jeden se vztahuje k bombě naložené na stanici 3 a druhý k bombě na stanici 7. Z jedné bomby na druhou můžeš přepínat pomocí DCS dolů nebo nahoru. Při výběru řádku zbraně je vybraná výchozí položka WPN TGT ID. Zadej ID cíle pro zbraň, které jsi nastavil při plánování. V tomto případě, zadej 1 a potom ENTR, abys nastavil weapon target 1 - Ongjin Control Tower (Řídící věž).

 

 

 

 
 
Po dokončení zkontroluj SMS. ID cíle, který jsi právě přidělil, se vztahuje k bombě uložené na stanici 3. Ujisti se, že je SMS nastavena na stanici 3 SPICE. To provedeš stisknutím tlačítka MSL STEP na HOTASu; příslušné číslo stanice se na stránce zvýrazní. ID cíle nastavené v DED se zobrazí v levé spodní části stránky SMS. Jak vidíš, SMS hlásí, že zbraň zavěšená na stanici 3 je zaměřená na řídící věž letiště Ongjin.
 
Všimni si, že ačkoliv systém SMS je RDY (nad OSB 13), zbraň na stanici 3 se stále kalibruje, jak hlásí stav zbraně (A03) vlevo od mnemonické zkratky SP20 (OSB 6).
 
DCS dolů na ICP vybere bombu na stanici 7, přidělí WPN TGT 2 pro radar SSR a zkontroluj SMS na stanici 7. Této bombě přiděl kurz dopadu 330°. Stiskni DCS SEQ dokud se zapisovací řádek nedostane na políčko kurzu dopadu a zadej “3 3 0 ENTR”.
 
SMS stránka při nastavení k zobrazení stanice 7, pak oznámí správnou ID cíle (radar Ongjin SSR), výchozí úhel dopadu impact angle (45°) a nastavený kurz dopadu impact azimuth (330°). 
 
Uvědom si, že přidělení kurzu dopadu IMP AZ snížíš dosah bomby, protože jí nutíš manévrovat. V naší výcvikové misi je to kritické, protože možná budeš muset déle čekat, než se druhá bomba dostane na dostřel a překrčíš kruh hrozby SAMu. Chceš-li se tomuto problému vyhnout, pečlivě vyber kurz dopadu IMP AZ, abys minimalizoval vliv na dolet zbraně. Tvůj kurz při vypuštění bomby bude blízko severu, takže nastavení kurzu dopadu IMP AZ na 330° se vytvoří úhlovýá rozdíl 30°, což by mělo mít minimální vliv na dostřel, a umožní vypustit bombu před překročením kruhu SAMu. 
 
Všimni si, že na rozdíl od bomby na stanici 3, tato bomba je nyní plně zkalibrovaná. Oba stavy RDY jsou již zobrazeny.
 
Stručná poznámka k funkci Ripple (OSB 9): bomby SPICE můžou být odhozeny společně při stisknutí pickle, ale v takovém případě DLZ použije průměr mezi různými dosahy přidělených cílů. V tomto případě, protože máme jednu sadu bomb s nastaveným kurzem dopadu, bude lepší neodhazovat je společně. Pokud by obě bomby byly nastaveny na přímé sledování cíle, mohly by být odhozeny společně, protože oba cíle jsou velmi blízko a průměr DLZ bude dost přesný.
 
 
 
 
 
To je vše, co musíš udělat pro nastavení zbraní SPICE. Na stránce DED můžeš nastavit i další možnosti, ale ty jsou jen pastvou pro oči a nezmění chování bomb v BMS. Nezapomeň vybrat aktivní zbraň pomocí DCS nahoru/dolů a potom přepínat možnosti nastavení této zbraně pohybem zapisovacího řádku pomocí DCS SEQ.
 
Nyní by ses měl nacházet blízko Steerpoint 4. Tvoje avionika je nastavena správně a na RWR můžeš začít slyšet cvrlikání z SA-11 a SA-17. Tyto raketové systémy není radno podceňovat. Chovej se k nim s respektem a buď si plně vědom toho, že překročením jejich okruhu ohrožení je velmi nebezpečné, a to i v nízké výšce; luxus, který nemáš při nasazení klouzavých bomb, které potřebují velkou výšku k odhozu. Když už o tom mluvíme, zkontroluj, zda při odhozu letíš ve výšce okolo 18000 - 22000 stop. Čím jsi výše, tím větší je dosah tvých zbraní. Nezapomeň na poměr klouzavosti SPICE2000: přibližně 1 Nm na každých 1000 stop. 
 
Tvoje IP je Steerpoint 5 a než se k němu dostaneš, musíš si rozmyslet, co budeš dělat po vystřelení zbraně. BMS SPICE je pravá zbraň typu vystřel a zapomeň fire and forget, takže můžeš otočit ocas a ustoupit vpravo po vypuštění bomby. Pokud to uděláš, můžeš významně zvětšit vzdálenost mezi tebou a cílem, a vytvořit problém s bublinami, což může být problém u zbraní s velkým dosahem. Pokud vypustíš bombu 20 Nm od cíle, v době, kdy bomba urazí klouzavým letem celou vzdálenost, můžeš být vzdálen o dobrých 35-40 Nm od místa vypuštění, tedy asi 60 Nm od svého cíle. V případě struktury to není skutečný problém, ale v některých případech se to může stát problém. Ačkoliv to v této výcvikové misi nemá žádný význam, je důležité si toto omezení při používání zbraní s dlouhým dosahem uvědomit. Jedním z možných scénářů, jak se tomuto problému vyhnout, a obrat o 90° od cíle a počkat až do dopadu, stejně jako u zbraní, které je potřeba navádět na cíl. Při tomto postupu můžeš sledovat cíl pomocí TGP. 
 
Po dosažení IP, by bylo vhodné přepnout zpět do režimu MRM a posoudit obrázek situace před tebou a směrem k cílové oblasti. V režimu A-G jsme nastavovali systém poměrně dlouho. Normálně letíš v režimu vzduch-vzduch, připraven reagovat na jakoukoliv hrozbu. Toto měj vždy na paměti, když letíš misi vzduch-země. Přepínač Dogfight/MRM na plynu je nejjednodušší způsob, jak v takových scénářích snadno přepnout z A-A do A-G. Když jsi si jist, že nehrozí žádné bezprostřední nebezpečí v A-A, vycentruj přepínač na plynové páce, abys zrušil MRM a systém se vrátí zpět do režimu A-G, pokud jsi v něm byl naposledy. 
 
V IP, otoč se směrem k cíli. Před vypuštěním bomby zkontroluj spínače; všechno se teď bude dít rychle. Dalším dobrým návykem, který je třeba si osvojit, pokud máš možnost, je kontrola cíle.
Máš zaměřovací modul, a přestože ho k uvolnění SPICE nepotřebuješ, nic ti nebrání v jeho použití.
 
 
Jak je vidět na obrázku TGP, je škoda, že SPICE nelze přeprogramovat za letu. Přesto jsi mohl v předstartovním režimu naplánovat až 99 weapon targets, takže nic nebrání tomu přidělit jich mnohem více, než potřebuješ, a pak před vypuštěním bomby ze stránky DED přidělit cíl. Tyto Su-7 nezůstanou na aktivní dráze příliš dlouho.
 
Symbolika SPICE v HUDu je stejná jako u ostatních IAM v BMS, a proto máme DLZ (LAR1) na pravé straně HUD. Pokud je tvoje bomba nastavena na plachtění přímo na cíl, budeš mít jednoduchou DLZ (LAR1). To je případ SPICE na stanici 3.
 
 
V HUDu se pod radarovým výškoměrem zobrazují také 3 řádky:
 
  • Čas, který zbývá k další značce. Při vybrané Spice a RDY je odpočet pro značku v dosahu pro vybranou Spice bombu – když odpočet dosáhne nuly, pak značka caret bude na vrcholu DLZ. Další značka se pak přepne na zásah zbraně (takže odpočet bude zobrazovat dobu letu zbraně, pokud je nyní vypuštěna).  
  • Systémový čas k další značce (pokynu).
  • Směr (kurz) a vzdálenost k cíli.
U první bomby, přidělené na řídící věž Control Tower (levý obrázek níže), musíš počkat, až se značka dosahu dostane do horní části DLZ, protože odpočet uvádí, že Spice bude v dosahu za 7 sekund.
Od tohoto momentu můžeš pickle. U druhé bomby (pravý obrázek), musíš před uvolněním počkat, až značka dosahu dotkne horní části vnitřní stupnice LAR. Během doby čekání, až se druhá bomba dostane na dostřel, sleduj kruh hrozby a co nejdříve stiskni pickle. Rozhodně se nechceš pouštět do těchto nebezpečných kruhů ohrožení SAMu. Pokud budeš muset pickovat před dosažením horní části LAR, bomba poletí přímo k cíli a bude ignorovat kurz dopadu. Mimochodem, nikdy není dobrý nápad vypustit kluznou bombu ve střemhlavém letu! 
 
Jakmile jsou obě bomby SPICE uvolněny, otoč se o 90°, abys ses odvrátil od cíle a přepni zpět do režimu MRM.
 
Vzpomeň si, že těsně před útokem na leteckou základnu jsi viděl vzlétat čtyři letadla. Buď připraven na případ, že by si s tebou chtěli hrát a pokud tě při pokusu o střet sestřelí SAMy, no, byl jsi varován!
 
 
Verze BMS 4.37.3