15.1. JSOW - 1.část

Pro tuto část výcviku vyber pozici vedoucího letu výcvikového letu.

JSOW je kluzáková klastrová zbraň, která je naváděna k cíli pomocí souřadnic INS / GPS. Dosah se liší podle nadmořské výšky odhozu. Ideální dosah je obvykle kolem 20 Nm z 25000 stop. Protože se k navádění používá INS / GPS, mohou být použité při nulové viditelnosti a na rozdíl od laserem naváděné munice nejsou ovlivněny vlhkostí a mraky. V BMS jsou k dispozici dvě verze AGM-154: AGM-154A je nejúčinnější proti měkkým cílům; AGM-154C se nejlépe používá proti opancéřovaným cílům. V této výcvikové misi vypustíme verzi AGM-154A proti vozidlům. Zajímavým faktem o modelu JSOW je, že pilot může naprogramovat finální kurz a nadmořskou výšku tak, aby co nejlépe odpovídal geometrii cíle a způsobil maximální poškození.

Tento výcvikový scénář odráží počátky kampaně BMS, který je namířen na HART stanoviště za účelem umlčet nepřátelské dělostřelectvo, když spojenecké obrněnci postupují proti nepřátelským liniím. Zaměříme se na místo Dalsan HART, kde průzkumné lety začátkem dne spatřily nepřátelské velitelství a mechanizované prapory.

JSOW jsou těžké zbraně obvykle umístěné ve dvojicích na podvěsech 3 a 7. Každá zbraň váží 1520 liber. Když neseš 4 kousky neočekávejte, že tvůj letoun bude reagovat rychle, proto si naplánuj let podle toho. Budeš pomalí a budeš potřebovat hodně času, aby ses dostali do velké nadmořské výšky. Nepomýšlej ani na boj vzduch-vzduch se 4 „prasátky“ pod křídly.

Výcviková mise začíná na trase k Yang Yang VORTAC 043X. Nadmořská výška by měla být ~ 24000 stop. Můžeš vybrat AP – Steering and Pitch altitude mode. JSOW potřebuje trochu času, aby sladil své INS, takže první věcí, kterou bys měli udělat, je vybrat stránku SMS a zapnout JSOW. Nemusíš napájet všechny 4 zbraně jednotlivě.

Inicializační sekvence (Mass Data Transfer) zbraně ukáže různé zkratky na stránce SMS. Po počátečním zapnutí se zbraně nejprve inicializují (levý obrázek), poté zahájí proces zarovnání (středový obrázek). Když probíhá zarovnání, zkratka ALN se zobrazuje nad OSB 13 a zkratka INT vlevo od typu zbraně je nahrazena stavem zarovnání s odpočtem od A10 do A01 po RDY, kdy je úplně zarovnán. Zbraň hlásí dostatečné zarovnání od A04. V tomto okamžiku bude ALN zkratka nad OSB 13 nahrazen RDY, pokud je přepínač MASTER ARM v ARM, nebo není zobrazeno nic, pokud je přepínač MASTER ARM v SAFE (viz 4 obrázek níže) a v SIM, pokud je přepínač v SIM.

Poznámka: Jakýkoli odhoz zbraně před stavem A04 má velkou pravděpodobnost, že mine cíl, protože zarovnání je nedostatečné.

 

Celý proces zarovnání až do A04 trvá asi 95 sekund. Úplné vyrovnání k A01, pak je zobrazeno RDY, trvá asi 140 sekund. Obecně bys měl plánovat 3 minutový časový požadavek pro zarovnání.

V tomto výcvikovém scénáři zbraně by měly být zarovnány a připraveny nejpozději potom, co přelétáš k VORTAC na Steerpoint 4.

Zatímco se INS / GPS pro JSOW zarovnává, můžeš nastavit parametry útoku. OSB 19 zobrazuje ˄, což představuje JSOW. V této konfiguraci je pro odhoz naprogramován jeden JSOW. Stiskneš-li opět OSB19, bude zobrazeno ˄ ˄ oznamující 2ks JSOW odhozené pro let bok po boku a další stisk OSB 19 nastaví trasu / tandemovou formaci pro dva JSOW. Symboly jsou pak nad sebou. OSB 19 proto nastavuje režim odstupu zbraně. Když je nastaven bok po boku nebo trasa / tandem, objeví se vedle OSB 18 na stránce SMS další možnost vzdálenost zbraní.

Stisknutím OSB 18 nastavíš vzdálenost mezi oběma kluzakovými bombami. Zobrazí se nová stránka, na které lze mezeru vybrat a zadat do systému pomocí OSB 2 ENTR.

Po návratu na stránku SMS se vzdálenost (mezera) zobrazí vedle OSB 18.

Je-li vybrána ΔΔ side by side (bok po bok, JSOW poletí ve formaci v širším odstupu se vzdáleností zadanou na stránce SMS. Levá bomba zasáhne bod vlevo od cíle v poloviční vzdálenosti (zadanou u OSB18); pravá bomba zasáhne vpravo od cíle ve stejné poloviční vzdálenosti (tadanou u OSB18). Cíl tedy leží ve středu mezi oběma body dopadu.

Je-li vybrána trail/tandem (trasa/tandem), JSOW poletí za sebou ve vzdálenosti, která je zadaná na stránce SMS (OSB18). Vedoucí bomba zasáhne bližší bod (před cílem) v poloviční vzdálenosti (OSB18) a zadní bomba (jako druhá uvolněná) zasáhne vzdálenější bod (za cíle) ve stejné poloviční vzdálenosti (OSB18). Cíl tedy leží ve středu mezi oběma body dopadu.

Volba režimu bude záviset na cílové geometrii, jak uvidíš později. Pokud se ti podaří srovnat finální kurz JSOW s osou cíle, lepší výsledek bude výběrem „trail/tandem“. Pokud na druhou stranu JSOW útočí na cíl pod úhlem 90°, bude efektivnější volna „side by side“.

Určení nejlepšího odstupu mezi JSOW závisí také na cílové geometrii a možnosti rozestupu. Pokud je cíl dlouhý, stejně jako kolona vozidla v tomto výcvikovém scénáři, bude odstup důležitý. Pokud je cíl koncentrován v malém prostoru, může být vzdálenosti menší. K vyhodnocení vzdáleností můžeš použít u TGP meterstick nebo frag pattern.