Přistání po okruhu

Přistání po okruhu je doporučenou metodou pro přistání, protože umožňuje přistát více letadlům v minimálním čase. Od verze 3.43 AI jsou za určitých podmínek schopny provádět přistání po okruhu. Rovněž budou žádosti o přistání po okruhu povoleny lidem pouze za určitých okolností:

- Podmínky letu musí být VFR.

- Jiná letadla se již nenacházejí v přistávací frontě, s výjimkou letadel na základně nebo na finále.

- Všechna letadla letu musí být v době žádosti do 15 Nm od lídra letu.

Stejně jako u všech ostatních přiblížení, tento typ příblížení je v nabídce "Approach ATC". V tomto případě, jakmile začne výcviková mise opžádej „Request Overhead Approach“,  pomocí tlačítek „t t t 3“.

10 Nm od letecké základny, přiblížení vyžaduje změnu frekvence na věž "Tower". Jakmile je frekvence zadána do rádia, proveď počáteční kontakt jako u přímého přistání „Request Landing“ na stránce Tower ATC: „t t 2“. Je důležité provést tento úvodní kontakt před bodem odpoutání. Věž nám vyčistí prostor a požádáš o „Report on Final“. Formace let by měla mít tvar křídla nebo těsnou formaci. Strana formace je opačná k směru odpoutání, např .: levé odpoutání k RWY 36 = lídr letu vlevo a wingman tesně vpravo. Rychlost je 300 kts, výška 1500 stop AGL a let srovnán s osou dráhy.

Poslední 5 mil jsou využity k jemnému doladění formace, tak aby přistání vypadalo dobře. Letouny letí konstantní rychlostí ve výšce nad přistávací dráhou. Pokud létáte s AI wingmany, všichni lidé musí ohlásit své odpoutání přestávku pomocí možnosti „Report Overhead Break“ v nabídce Tower ATC: „t t 5“. To je jediná indikace pro umělou inteligenci, aby si časovala své odputání. Pokud jsi sám nebo létíš pouze s lidmi, nemusíte tento krok dělat. 

Odtud se letouny odpoutají, postupně podle dohodnutého pořadí, a v úseku proti větru budou snižovat rychlost a vysunou podvozek. V úseku základny „base leg“ se obrátíme směrem k přistávací dráze a začneme podle pořadí klesat na přistání.

V tomto tréninkovém scénáři je jen tvé jedno letadlo, takže nemusíš brát v úvahu jiná letadla. Představa je navrhnout postup, tak aby ses mohl připojit s dvěmi nebo čtyřmi letadly v letu a provést přistání v určeném pořadí.

Od JULOP již máme přistávací dráhu v dohledu. Mírně klesneme do 1500 stop AGL a snížíme rychlost na 300 uzlů, vyrovnáme svůj kurz s dráhou RWY36 QFU (356°).

Měli bychom být v rozsahu parametrů, minimálně 5 NM od prahu dráhy. Pokračujte v této výšce při přeletu nad dráhou. Načasování opuštění letu do obratu závisí na tom, kolik letadel je ve tvém letu a na tom, jak dlouhý chceš, aby byl úsek proti větru. Je jasné, čím dříve zahájíš obrat, tím kratší bude úsek proti větru. Dobrá pomůcka pro jeden letoun je počkat na opačný práh dráhy (v tomto případě RWY 18), aby zmizel pod nosem letadla. Při scénáři 4 letadel, vedoucí má nejkratší úsek proti větru a měl by zahájit odpoutání mnohem dříve, aby se mohl zbytek letu odpoutat před přeletem protějšího prahu dráhy.

Směr letu po okruhu může být uveden na vizuální kartě letiště „KUNSAN VISUAL“ nebo je to uvedeno v SOP letiště. Řekněme, že v Kunsanu všechny lety po okruhu se budou provádět nad mořem, aby nedocházelo k přeletům nad obytnou oblastí. Při přistání na RWY 36, moře je na levé straně, takže odpoutání bude vlevo. 

„Break Turn“ je manévr, který provede obrat o 180° v letové hladině. Při obratu budeme ztrácet rychlost letu, a jakmile budeme v úseku proti větru (356-180=176°), můžeme okamžitě vysunout podvozek.

Obrat bude určovat, jak široká bude boční vzdálenost od přistávací dráhy.

Představa je letět úsek proti větru s koncem křídel na přistávací dráze. V případě, že dráha je uvnitř křídla pak "Brake turn" byl příliš utažený. V případě, že dráha je vně mimo závěsy raket, pak tvůj "Brake turn" byl příliš široký. Posouzení správného bočního odstupu je první výzva pro korekci. To přijde s praxí, a stane se to brzy druhou přirozeností. Možná budeš muset upravit let působením bočního větru, který nás posouvá směrem k nebo od dráhy.

Úsek proti větru se poletí s 230 – 200 uzly, ve 1500 stopách až do Perch. To je místo, kde zahájíme obrat směrem k přistávací dráze a začneme svůj sestup. Posouzení v tomto bodě bude druhá výzva pro opravu. Dobrá vizuální pomůcka je, když se přední konec křídla dotkne prahu dráhy.

Stáhni plyn (nebo použij brzdící štíty) a zahaj levý obrat s klesáním k dráze RWY36. Mít dráhu v dohledu při celém obratu je velmi důležité. Na druhé straně se musíme vyhnout velkému zpomalení. Snažme se letět v 11°AOA (FPM je v horní části konzoly). Akustická výstraha nízké rychlosti se zapne při 15°AOA. Občasné zahoukání je v pořádku, ale není dobrým zvykem slyšet výstrahu ve finálním obratu.

 

Finální přiblížení je, když jsi srovnán s přistávací dráhou. Použij PAPI jako přistávací pomůcku a udržuj rychlost AOA, nebo jen o něco výše (žlutý trojúhelník), jak je uvedeno v části s přímým přistáním.

Nezapomeňte na „Report On Final“ na stránce Tower ATC, jak dříve nařídila Tower. Řídcí letu nám pak poskytne směr a sílu větru a vyčistí prostor pro přistání. Povolení je uděleno pro celou letku, takže wingmani nemusí podávat hlášení při finále. Jsou vymazáni automaticky z fronty, jakmile lídr letu má volno k přistání. V podstatě jediná věc, kterou musí wingmen udělat, je zavolat svůj „break“, pokud mají AI v letu.

Brzdící štíty by měli být vysunuty při finále, pokud již dříve nebyly vysunuty. Důvod potřeby brzdícího štítu je odstranit zpoždění setrvačnosti otáček motoru, zvláště u starých verzí. Motor v nízkých otáčkách, může potřebovat nějakou dobu k akceleraci. Zatímco motor se snaží popadnout dech, bude letadlo klesat a může narazit na zem. Chceme-li uržet vyšší otáčky motoru, aniž bychom zrychlovali, použijeme brzdící štíty. 

V případě dalšího okruhu se brzdící štít zasune a doba akcelerace motoru bude kratší, protože nastavení otáček motoru bylo vyšší, kdyby nebyl použit brzdící štít.

Dosedneme na středovou čáru a udržujeme brzdění odporem draku, jak je popsáno v předchozí kapitole.

Doporučuji provést přistání po okruhu pokud máš velkou rychlost nebo výšku, je lepší udělat okruh, než s letounem prásknout o dráhu při vysoké rychlosti nebo být dlouhý. (pozn. Menny)