1.1 KOMUNIKAČNÍ PLÁN LETECKÉ ZÁKLADNY

Jak již bylo zmíněno, každá letecká základna má několik frekvencí pro řízení leteckého provozu podle své polohy. Většinou se jedná o frekvence UHF. VHF se většinou používá pro vnitroletovou komunikaci (rozhovor s wingmany), zatímco UHF se většinou používá pro komunikaci mezi lety, taktickou komunikaci a komunikaci s ATC. Rozdělení všech frekvencí ATC na VHF a UHF jsme považovali za nezbytné a bylo rozhodnuto používat výhradně frekvence UHF. Na věžích je stále starý zástupný systém VHF, ale doporučujeme vám, abyste VHF nebrali v úvahu a místo toho používali UHF. 

Jedinou výjimkou je ATIS, která používá frekvenci VKV.

 

Seznam řídících služeb:

1.1.1 Ops. (Provozní obsluha)

Jedná se o místo pro nadcházející verze.

1.1.2 Ground (pozemní služba)

Ground je řídící služba, která řídí veškerý pohyb po zemi na letecké základně. Z parkovacího místa až po vyčkávací pozici dráhy pro odlet a z výjezdu z dráhy zpět na parkovací místo (nebo na rampu) po příletu.

Ground má v nabídce ATC svou vlastní stránku, která se zobrazí při prvním stisknutí tlačítka "t".

1.1.3 Tower (řídící služba - Věž)

Provoz na aktivních vzletových a přistávacích drahách řídí služba Tower Control. Jejím hlavním úkolem je povolovat lety ke vzletu a přistání. Při odletu budete předáni věži, jakmile systém zjistí, že se blížíte k vyčkávacím čarám dráhy, a po příletu vás před konečným přiblížením předá věži služba přiblížení, která převezme odpovědnost za povolení tvého letu k přistání. Věž je druhá stránka nabídky ATC (stiskni "t t").

1.1.4 Approach / Departure (řídící služba - přiblížení / odlet)

Velmi často jsou tyto dvě řídící služby sloučeny dohromady. Tak je tomu i v případě BMS, kde sdílejí stejnou frekvenci. Tato řídící služba bude řídit letový provoz v okolo letiště.

Provoz odletu je řízen odletovou službou Departure, ale v podstatě to není nic víc než jednoducý příkaz“Resume own navigation.” (Pokračuj ve vlastní navigaci).

Departure je na 4. stránce nabídky ATC, zobrazená po 4ech po sobě následujících stisknutí “t”.

Přistávající provoz je řízen prostřednictvím služby přiblížení Approach z IAF (Initial Approach Fix) nebo odkudkoliv navážeš první kontakt s ATC (do 30Nm) k přiblížení do finálního bodu přiblížení, kde bude let předán službě Tower k povolení přistání.

Approach (přiblížení) je 3. a 4. stránka nabídky ATC.

1.1.5 Common

Není to úplně vyhrazená řídicí služba, ale potřebovali jsme společnou stránku v nabídce ATC, abychom získali užitečné informace bez ohledu na to, na jaké frekvenci je rádio nastaveno. Bylo to provedeno tak, aby se zabránilo zdvojení společných položek nabídky na všech stránkách ATC nabídky. Upozorňujeme, že tvoje rádio musí být nastaveno na některou z frekvencí letecké základny, abys mohl používat položky ze společné stránky. Jedná se o pátou stránku nabídky.

1.1.6 Carrier (Letadlová loď)

BMS zahrnuje operace s letadlovými loděmi, a proto byla přidána speciální stránka pro letadlové lodě (6. stránka), která simuluje LSO. Více informací o této problematice nalezneš v příručce "BMS-Naval-Ops", která se nachází ve složce "\Docs\", a v souvisejících výcvikových misích Carrier Ops.

1.1.7 Contingencies (Mimořádné události)

Nejedná se také o specializovanou řídicí službu, ale spíše o speciální stránku, která se používá, když některý člen letu potřebuje přerušit let na rampě. Další informace naleznete v kapitole 1.4.6 na konci této kapitoly. Jedná se o sedmou stránku nabídky. 

Pro komunikaci s ATC musíte být na správné frekvenci. Pokud se pokusíte komunikovat se zemí „GROUND“, zatímco tvoje rádio je naladěno na věž, dispečer vás bude informovat, že jste na špatné frekvenci, a pravděpodobně vám dá správnou frekvenci pro kontakt se zemí. Potom budeš muset své volání zopakovat.

Jako pilot potřebuješ znát mnoho různých frekvencí, abyste mohli používat radiostanici, jakmile se ocitneš v kokpitu. Příslušné frekvence letecké základny jsou uvedeny v mapě Approach v BMS a v uživatelském rozhraní briefingu. V závislosti na typu mapy je najdeš všechny (Ground, Tower Approach & Departure) v mapě letecké základny, nebo jen v některéch z nich (například Ground frekvence nejsou uvedeny v mapách ILS nebo SID, protože jsou pro tento postup nepodstatné).

 

Plán komunikace v BMS automaticky přidělí rádiové předvolby k příslušným frekvencím, které můžeš za letu potřebovat. 

Než budeš pokračovat, uvědom si prosím, že předvolby jsou zkratky k frekvencím. 

Pro ilustraci:  Předvolba č. 15 je přidělena v rámci letu pro první let v skupině. Věž při odletu z letecké základny má předvolbu č. 3 atd..

 

Frekvence věže v Gunsanu byla vždy 292.3. Zkratka se změnila, ale frekvence ne.

Zde je seznam automaticky generovaných předvoleb v BMS. Vezměte prosím na vědomí, že předvolby ATC jsou mezi jednotlivými lety vždy přiděleny stejně:

  • #1: Domovská letecká základna OPS
  • #2: Domovská letecká základna Ground
  • #3: Domovská letecká základna Tower
  • #4: Domovská letecká základna Departure & Domovská letecká základna Approach
  • #5 Tactical (AWACS) check in (Není ještě implementován v BMS)
  • #6 Tactical (AWACS) + JTAC
  • #13 pro tankování za letu

V zásadě, při odletu z RAMPy se v podstatě použije následující přednastavená sekvence:

#2, #3, #4 pro komunikaci s domovskou leteckou základnou při odletu

#5, #6 pro komunikaci za letu na taktické síti, např. s AWACS (na #13 pokud provádíš AAR*)

 #4, #3, #2 pro komunikaci s domovskou leteckou základnou při návratu.

*-AAR (Air to Air Refueling – Tankování za letu) pozn. překl.

 

Komunikace s řídicími službami BMS se provádí pomocí nabídky ATC, která se otevírá klávesou "T". "T" proto, že se jí říkalo nabídka věže "Tower" v době, kdy jsme měli k dispozici pouze jednu frekvenci věže.

První stisk “T” otevře nabídku Ground, druhý stisk “T” otevře nabídku Tower. Další otevře " Approach, potom "Departure, pak "Common" a "Carrier, a potom nakonec "Contingencies".

 

K dispozici jsou možnosti s modrým pozadím a bílým textem, a možnosti pouze s bílým textem nejsou k dispozici. Dostupné možnosti nejsou závislé pouze na tvé rádiové frekvenci, ale také na tvé poloze a situaci okolo letiště. .

Nabídku můžeš zavřít klávesou ESCAPE nebo se nabídka zavře automaticky po výběru možnosti pomocí příslušné číselné klávesy.

 

V závislosti na možnostech uživatelského rozhraní se mohou zobrazit titulky pro hlas AI u ATC, které se zobrazí v levém horním části hlavní obrazovky. Tato možnost může výrazně pomoci těm, pro které není angličtina rodným jazykem. Tyto titulky jsou barevně odlišeny v závislosti na jejich kategorii.

 

Všimni si, že od verze 4.36 lze nyní komunikační okna umístit pomocí kurzoru myši  umístit kdekoli ve 3D okně.

 

Verze BMS 4.37.3