1.3 Odlet

1.3.1 Nastavení služby ATIS

 

Ačkoli to v BMS není povinné, piloti by měli začít s ATIS (Automatic Terminal Information Service). V BMS se ATIS vysílá nepřetržitě na specifické VKV frekvenci, která je uvedena na mapách BMS a je k dispozici i v 2D obrazovce briefingu.

ATIS poskytuje tyto informace:

- Název letiště.

- Identifikční kód ATIS v abecedě ICAO.

- Aktivní dráhu.

- Směr větru.

- Viditelnost a oblačnost (jako stav oblohy v závislosti na nastavení v config.).

- Teplota nad/pod 0 a nastavení výškoměru.

 

Poryv větru není uveden podle skutečného stavu (zatím). Poryv větru se obvykle neuvádí, pokud odchylka větru není alespoň 9 kts a minimální rychlost větru není 16 kts. V BMS ATIS můžeš často slyšet vítr 3 uzly v nárazech 5 uzlů, což je trochu nesprávné..

Hlášení o oblačnosti také neodpovídá skutečnosti, protože CAVOK (tedy Ceiling and Visibility OK) obvykle znamená, že pod 5000 stopami není žádná výrazná oblačnost. Můžeš tedy mít CAVOK i při zatažené obloze ve výšce 8000 stop..

Chybějícím údajem je rosný bod, který obvykle následuje po teplotě. Je to důležitý údaj, protože rozdíl mezi teplotou a rosným bodem upozorňuje na nasycení vzduchu vodou, a tím na možnost vzniku mlhy a námrazy..

Teplota je udávána ve stupních Celsia a může poskytnout informace o stavu námrazy na povrchu (pokles teploty s nadmořskou výškou), což lze zohlednit při ovládání zavedeného systému proti námraze..

 

Všechny výše uvedené informace jsou zřejmé. Jediná informace, která není intuitivní, je stav oblohy uvedený jako barevný kód (modrá, bílá, zelená, žlutá, oranžová, červená a černá)..

Viditelnost a oblačnost odpovídající jednotlivým barevným kódům nalezneš v tabulce.

 

Vezmi prosím na vědomí, že ATIS ve výchozím nastavení nepoužívá barevné kódy, ale uvádí konkrétnější údaje o mracích a viditelnosti. Barevné kódy je třeba aktivovat přidáním tohoto nastavení do konfiguračního souboru BMS: set g_bUseATISColorCode 1

V BMS "černá" znamená, že letiště je uzavřeno, protože počasí nedosahuje minimálních hodnot, boční vítr je příliš silný nebo je dráha z jakéhokoli důvodu uzavřena.

ATIS je zpráva ze záznamu. Budeš ji proto slyšet neustále ve smyčkách, pokud je tvoje VKV frekvence naladěna na příslušnou frekvenci.

Vezměte prosím na vědomí následující poznámky k ATIS v BMS:

- ATIS není schopen rozlišit levou a pravou dráhu u leteckých základen s paralelními dráhami.

ATIS není skutečný VKV rádiový přenos. V BMS je implementován pomocí TTS (převod textu na řeč ze systému Windows). To je důvod, proč nemůžeme měnit jeho hlasitost..

Od verze 4.36 můžeš nyní kdykoli přerušit vysílání při změně frekvence VKV.

1.3.2 Orientace na letecké základně

Od verze 4.37 získáš při vstupu do 3D podrobné informace o tom, kde se nacházíš na každé letecké základně.
Získáš informace o čísle parkovacího místa "stojánky" (viz vpravo: "PK 39") a také o pojížděcí dráze, na které se nacházíš ("TWY C"), a o tom, která dráha je aktivní ("RWY 27"). Pomocí letištní parkovací mapy "APC" si ověř, kde se nacházíš. Vezmi prosím na vědomí, že tyto informace jsou zobrazeny pouze tehdy, když jsou založeny klíny pod koly.
 

1.3.3 Služba GROUND

Jakmile jsi ukončil ramp start a jsi připraven k pojíždění, poskytne ATC informaci o předpokládané době pojíždění na UHF 2. Jedná se o neformální zprávu, která nevyžaduje potvrzení vedoucím letu na UHF. Tato informace ještě neznamená, že máš povolení k pojíždění. Vždy vyčkejte, až dostaneš od ATC povolení k pojíždění.
Když je vedoucí letu připraven k pojíždění, měl by na příslušné frekvenci navázat spojení s pozemní stanicí a vyslat zprávu "Request Taxi for".
odletu" s "t3".

Obvykle bys měl být připraven nejpozději 6 minut před stanoveným časem vzletu.
Když je vedoucí letu připraven k odletu, měl by na příslušné frekvenci navázat spojení s pozemní službou GROUND a požádat "Request Taxi for departure" s "t 3".

ATC odpoví jednou z následujících možností:

- Hold position znamená, že musíš zůstat na místě a ATC tě bude znovu kontaktovat, až na tebe přijde řada.

- Give way to callsign znamená, že musíš počkat na konkrétní let, který bude pojíždět kolem tvé pozice, a teprve potom dostaneš povolení k pojíždění.

Volací znak letu bohužel není napsán na trupu letadla, takže v hustém provozu může být obtížné zjistit, kterému typu letadla máše dát přednost.

Samozřejmě, že let s dřívějším startem by měl pojíždět jako první, takže studiem času startu v uživatelském rozhraní při plánování misí budeš schopen spojit volací znak s typem letadla a s počtem letadel v daném letu. V každém případě vám ATC včas povolí pojíždění.

- Taxi Papa, Alpha and hold short runway xx. Máš povolení pojíždět na aktivní dráhu po pojížděcí dráze Papa, pak po dráze Alpha, a jakmile tam budeš, měl bys zastavit před aktivní dráhou. Upozornění: Trasu pojíždění nyní určuje ATC a bylo vynaloženo veškeré úsilí, aby byly pojížděcí dráhy identifikovány na mapách letišť BMS.

Pokud potřebuješ na své trase přejet vzletovou dráhu, ATC bude požadovat, abys před ní krátce zastavil, a pak můžeš pokračovat v trase podle pokynů (považuj to jako povolení k přejetí vzletové dráhu). 

Identifikace pojížděcích drah je v BMS od verze 4.36 vylepšena. Nyní máme k dispozici označení stojánek od A až Z. V budoucnu budou zavedeny názvy pojížděcích drah s písmeny a čísly (například B1). 

Let se může podle pokynů ATC přesunout jako jeden celek do polohy vyčkávání "Hold short" těsně k žluté čáře. Let nesmí překročit aktivní čáry vyčkávání na dráze "Runway hold lines", pokud k tomu nedostane povolení z věže. Pro zajištění plynulosti se doporučuje pojíždět šachovnicově, aby se minimalizovala dopravní fronta. Při pojíždění k aktivní dráze vedoucí let musí zastavit co nejblíže vyčkávacím čarám dráhy "Runway hold lines", protože kód ATC zjistí polohu vedoucího letu u vyčkávacích čar dráhy a automaticky spustí pozemní služba ATC zprávu o přepnutí na frekvenci věže "TOWER". Pokud toto zprávu neuslyšíš, jste pravděpodobně příliš daleko od dráhy. Přibliž se.

 

- Contact tower, switch xxx.xx. Většina EOR na korejských leteckých základnách bude dostatečně blízko, jen zajisti, aby vedoucí letu zaujali pozici na EOR, co nejblíže k vyčkávacím čarám dráhy.

Upozorňujeme, že AI nepoužívají místa EOR. Pokud se nebudeš nacházet v dostatečně blízko u vyčkávacích čar dráhy, nebude možné odvysílat zprávu o přepnutí frekvence na TOWER.

Od verze 4.37 máme k dispozici tybulky postupů na EOR (viz kapitola 4.4.3) s podrobnými pokyny k pojíždění.

1.3.3 Služba TOWER

 

Před verzí 4.34 vykonávali veškerou práci řízení letového provozu na věži. Od verze 4.34 část práce převzali dispečeři pozemní služby Ground a služby přibližení Approach. Věž nedělá o moc víc, než povoluje letům vzlet a přistání. Počítejte s tím, že při odletu se velmi rychle dostaneš na frekvenci věže a pak ní odejdeš. 

S ohledem na výše uvedenou poznámku o blízkosti vyčkávacích čar u dráhy, vedoucí letu naváže první kontakt po obdržení pokynu k přepnutí na frekvenci věže prostřednictvím volby Ready for departure v nabídce ATC (t t 1).

Věž "Tower" může odpovědět:

-  Hold short (Počkej na místě) kvůli odlétajícímu nebo přilátajícímu provozu nebo proto, že tvůj čas vzletu je ještě příliš vzdálen (>3 minuty). To může být problematické, pokud chceš z jakéhokoli důvodu vzlétnout dříve. Naštěstí existuje způsob, jak požádat o dřívější odlet duplikováním zprávy požadavku k odletu Ready for departure. 

Pokud to věž může udělat, povolí okamžitý odlet bez ohledu na čas vzletu.

-  Position and hold (Na pozici a čekej) znamená, že se můžete najet na osu dráhy a čekat na další povolení. K tomu dochází, pokud na dráze stále stojí letadla, která buď vzlétají, nebo právě přistála, nebo jsi v časovém předstihu a ve frontě není hlášen žádný provoz, a můžeš na dráze vyčkat na čas vzletu. Vezměte prosím na vědomí, že Position and hold není povolení k vzletu a věž lídra bude znovu kontaktovat, aby včas poskytla konkrétní povolení. Pokud se chceš vyhnout čekání na dráze na řádný čas vzletu, zavolejte znovu věž se zprávou Ready for departure. Věž pak urychlí tvůj vzlet.

-  Clear to take-off, runway xx.

Zde se skutečně jedná o povolení k vzletu, kterému obvykle předchází informace o větru.

Nepřepínejte na službu Departure příliš brzy; systém očekává, že s kontaktováním služby Departure počkáš, dokud nebude tvůj let ve vzduchu. Kromě toho si musíš udržovat přehled o situaci, pokud jde o provoz v okolí letecké základny, abys svůj odlet načasoval tak, abys nepřekážel ostatním letům.

Pokud zůstaneš na frekvenci věže, dozvíš se, zda je na dráze přistávací provoz, která bude uvolněna. Jakmile je celý let ve vzduchu, můžete se spojit se službou odletu Departure.

 

-  Expedite departure. 

Pokud věž Tower požádá tvůj let o urychlení odletu, potřebuje dráhu pro další provoz a jako vedoucí letu bys měli zajistit, abys uvolnil dráhu co nejrychleji, i kdyby to znamenalo přejít na vzlet přímo z pojížděním (rolling take off).

Předpokládá se, že se AI i lidé seřadí na dráze do formace a odstartují postupně. AI v rámci letu bude startovat v 10 sekundových intervalech. Pokud věž požádá o urychlení odletu, AI zahájí ASAP pojíždění a může dokonce provést vzlet z pojíždění, jak je vysvětleno výše. (ASAP - často používaná anglická zkratka pro "As Soon As Possible" - což v překladu znamená "Hned jak to bude možné" neboli "Co nejdříve".) poz. překl.

 

1.3.4 Služba DEPARTURE

Odlety Depatrure mají stejnou frekvenci jako přiblížení Approach (ačkoli nabídka ATC má pro každou z nich zvláštní stránky) a řídí odletový i příletový provoz na letišti.

Prvotní kontakt s odletem by měl být proveden pomocí zprávy report airborne ze stránky Departure v nabídce ATC (t t t t 1).

ATC odpoví fly heading xxx a a resume own navigation s tím ukončí služba Air Traffic Control s tvým letem komunikaci okolo této letecké základny.

Od této chvíle můžeš přejít na jakoukoli frekvenci, kterou tvoje mise vyžaduje, obvykle taktickou - Tactical #6.

 

Verze BMS 4.37.3