5.Mise: Noční ILS přistání

VARIANTA VZLETU: Za letu.
 
POČASÍ: RKJK INFO: B 011855Z 320/10 KT 9999 FEW050 15/ 5 Q1009 NOSIG.
 
UMÍSTĚNÍ: Přibližně 15 Nm jižně od Gunsanu.
 
PODMÍNKY: Noční doba – letadlo ve výšce 2500 stop nad bodem JULOP - kurz 360° - rychlost 420 uzlů. Hladina paliva dosáhla stavu BINGO. Jakmile budeš v kabině, tréninkový skript zmrazí BMS a nastaví tvé systémy. Možná budeš muset nastavit MFD podle svých osobních požadavků.
 
CÍL MISE: Přistání na letišti Gunsan RWY 36 ILS.
 
Nastavení je stejné jako u výcvikové misi pro přistání, ale nyní poletíš v noci. Počasí je jasné a je vhodná příležitost použít ILS na RWY 36 v Gunsanu. Další ILS mise bude za špatného počasí.
 
Počáteční nastavení ILS přiblížení je podobné přímému přiblížení, které začíná ve stanoveném bodě přiblížení v nastavené výšce a rychlosti. Rozdíl je v tom, že letadlo navedeš pomocí přístrojů na minima dráhy.
 
Principy ILS jsou vysvětleny v příručce BMS COMS & NAV. ILS je v podstatě dvojitý rádiový vysílač s omezeným dosahem (18NM) a azimutem (3-6°). První vysílač je vertikální a nazývá se localizer (kurzorový maják). Navádí letadla na osu přistávací dráhy. Localizer je v kabině reprezentován jako svislá čára „ráhno“ v HUDu, ADI, a HSI.
 
Druhý vysílač je horizontální a navádí letadla na optimální dráhu sestupu k přistávací dráze (3°v BMS). Nazývá se GlideSlope (sestupový maják) a v kabině je znázorněn vodorovným ráhnem v HUDu a ADI.
 
Oba vysílače vytvářejí trasu končící na prahu dráhy, která umožňuje navádět letadla za špatného počasí, pokud pilot nevidí přistávací dráhu, aby mohl sledovat ILS, musí pilot umístit své letadlo do středu obou paprsků a zůstat tam až do minima. ILS symbolika v přístrojích, pak zobrazuje středový kříž tvořený kurzorovým a sestupovým majákem.
 
Na trase přiblížení jsou umístěny dva distanční majáky: obvykle okolo 6 a 0,5 NM od prahu dráhy. Nazývají se Dálná a Bližná. Poskytují zvukovou a vizuální odezvu při jejich přelétnutí:
kontrolka majáku vedle HSI bude blikat v různých frekvencích (nízká frekvence pro vnější maják – dálnou a vysoké frekvence pro vnitřní maják - bližnou). Kromě toho, že poskytují informace o vzdálenosti (a tedy i o výšce), jsou majáky dobrou pomůckou pro konkrétní body v průběhu přiblížení: dálná je obvykle místo, kde se vysune podvozek a bližná je blízko minima (obvykle 200 stop nad zemi), kde by měl mít pilot na dohled dráhu a měl by být schopen přejít na vizuální přiblížení v posledních sekundách přistání.
V BMS je DME vždy na TACANu, ale TACAN nikdy není na prahu dráhy. Vzdálenost uvedená při přeletu nad majákem se tedy může lišit v závislosti na poloze TACANu. Umístění TACANu je uvedeny na mapách letišť.
 
Gunsan bohužel tyto majáky (dálná, bližná) nemá, protože přiblížení je nad vodou. Jejich použití si ukážeme v příští výcvikové misi ILS.
 
ILS přiblížení se provádí pomocí příslušných map přiblížení. Vzhledem k tomu, že může být snížená viditelnost, letadlo letí v blízkosti země a někdy níže než okolní hory a MEF, musí být navigace přesná a třeba přesně sledovat publikované trasy přiblížení.
 
Navigační mapy letišť pro BMS jsou ve složce „Docs“ instalace BMS. Pro tuto misi budeš potřebovat mapu ILS RWY 36 Gunsan.
 
Navigační mapy poskytují mnoho důležitých informací o ILS přiblížení. Nejdůležitější je frekvence ILS (110.3), kurz lokalizeru (356°) a minima (210 stop). A také důležité informace o dráze, jako je typ ALS (ALSF-1 a PAPI je vlevo), nadmořská výška dráhy (10 stop) a frekvence věže (292.3).
 
Trasa přiblížení je zobrazena pomocí IAF, AF, vyčkávací pozice, radiálu a trasy nezdařeného přiblížení. Boční pohled v dolní části mapy zobrazuje výšku, v které by měla být provedena trasa letu při přiblížení.
Další informace o mapách Falcona najdeš v dokumentu BMS COMS & NAV.
 
 
Výcviková mise začíná na bodu JULOP, 15 NM od Kunsanu, který vidíš na mapě. K zachycení ILS by mělo dojít nejpozději před bodem ROCKY v 6 DME.
 
Okamžitě kontaktuj službu Approach Gusanu a požádej o přiblížení. Bohužel z tohoto místa nemůžeš požádat o přístrojové přiblížení, protože ATC by tě poslal zpět na IAF, i když jsi již ve výseči ILS.
 
Otevři nabídku ATC na stránce Approach a vyber „Unrestricted Approach“ „t t t 4“. Služba Approach povolí pokračovat v příletu, dostaneš aktuální QNH a v určitém okamžiku budeš požádán o přepnutí na službu věže Tower.
 
Zachycení ILS se provádí ve dvou krocích. První krok se zachytí localizeru, k vyrovnání letadla s osou dráhy. Druhým krokem je zachycení sestupové dráhy, k sledování optimální dráhy sestupu k přistávací dráze. Dráha sestupu je vždy zachycena zespodu tak, že letíš vodorovně a necháš ráhno sestupové dráhy klesat do středu přístroje. Jakmile máš vycentrováno, vysuň podvozek a zvýšený odpor letadla obvykle stačí k zpomalení a naklonění letadla na sestupovou dráhu.
 
Začni tím, že ubereš plyn, abys měl více času a zpomalil rychlost přiblížení. Tak budeš mít trochu času k správnému nastavení ILS. Vyber stránku T-ILS na UFC a nastav TACAN 75X pro Gunsan. Teď už víš, jak to udělat. Dalším krokem je výběr frekvence ILS (110.3) pro RWY 36, kterou najdeš v hlavičce navigační mapy.
 
Zadání ILS frekvence se prování stejným způsobem jako u TACANu. Systém je schopen odlišit kanál TACAN od ILS frekvence. Zadej 11030 do řádku a stiskni ENTR. Pokud jsi zadal správně frekvenci, uvidíš na ADI červené praporky ILS pro LOC a GS.
 
Po nastavení frekvence ILS se řádek přesune na nastavení CRS. Tento kurz CRS je nezávislý na HSI a měl by umožnit správnou funkci Command Steering Cue HUDu ve vztahu k ILS radiálu.
Kurz dráhy 36 je 356°, takže zadej 3 5 6 a ENTR. (BMS provede optimální zachycení, i když v DED nezadáš CRS).
 
Aktivní řádek se poté přesune na CMD STRG, který můžeš nebo nemusíš vybrat. Při výběru režimu se na HUDu zobrazí značka směru, která ukazuje optimálnímu kurz k zachycení ILS. Je to velmi podobné značce řízení letu v komerčních letadlech. Pokud značku nechceš použít, jednoduše zruš výběr CMD STRG pomocí tlačítka 0 M-SEL.
 
Nakonec, zkontroluj v pravém horní roh stránky T-ILS, zda je ILS systém ON nebo OFF. Symbolika se zobrazí, pokud je zapnutý. Pokud je vypnutý, musíš otočit knoflíkem ILS na panelu AUDIO 2 ve směru hodinových ručiček, aby se zapnul.
 
Přesuň se dolů na EHSI. Letouny F-16 byly modernizovány a všechny mají elektronický HSI (EHSI). Panel INSTR MODE byl zaslepen prázdným panelem. Chceš-li změnit režim přístroje, musíš nyní stisknout tlačítko M na EHSI. Stiskni tlačítko M, dokud se na displeji EHSI nezobrazí PLS/NAV nebo PLS/TAC:
ILS symbolika se pak zobrazí v HUDu a ADI. V EHSI se bude zobrazovat pouze Localizer.
 
 
Můžeš vybrat PLS/NAV než PLS/TCN; informace o vzdálenosti v režimu PLS/NAV se vztahuje k aktivnímu steerpointu, na rozdíl od vybraného TACAN v režimu PLS/TCN.
Poznámka: BMS nemá funkci ILSDME, takže vzdálenost není zobrazena k ILS, ale k TACANu nebo aktivnímu steerpointu.
 
 
Při pohledu na výše uvedený snímek je localizer mírně vlevo a symbol CMD STRG je vlevo, což znamená, že je musíš zatočit vlevo. Ráhno dráhy sestupu je čárkované, protože jsi mimo parametry, ale je nad tebou, takže to je dobré.
 
ADI poskytuje stejné informace o localizeru a glideslope. Kromě zobrazení ráhen ILS, ADI poskytuje úhlovou odchylku k poloze sestupové dráhy. Každá tečka na levé straně ADI představuje úhel 2.5°. Sestupová dráha je více než 5° nad tebou. To je důvod, proč ráhno sestupové dráhy v HUDu je čárkované.
 
EHSI zobrazuje v okně DME nejen localizer, ale také vzdálenost k TACANu (14 Nm) a poskytuje úhlovou odchylku k localizeru. V režimu ILS má každá tečka hodnotu 2.5°(v režimu TCN nebo NAV jsou body po 5°). Aktuální localizer je o méně než půl stupně vlevo.
 
V EHSI je CRS nastaven na 000, takže je posunutý o 4°od kurzu ILS. Dobrou praxí je nastavit kurz ILS také v EHSI. Ačkoliv to nebude mít vliv na odchylku localizeru, zlepší to tvůj přehled o situaci, protože ukazuje přímo na trasu ILS přiblížení.
 
Během nastavení všech systémů klesla tvoje rychlost na 350 KCAS. Zpomal ještě na 300 uzlů a trochu zatoč, aby ses dostal zpět na osu localizeru. Na rozdíl od zachycení radiálu nemusíš mít úhel 30° k lokalizeru při zahájení zachycení. V tomto případě jednoduše zatoč doleva, až se FPM dostane na pomůcku CMD STRG.
 
Když budeš zatáčet, symbol CMD STRG tě navede na localizer.
 
Přibližně 10Nm od letiště služba Approach požaduje přepnutí na frekvenci Tower. Přepni rádio, a kontaktuj věž „Tower“ a požádej o povolení k přistání: ´t t 2´. Věž povolí přílet a budeš požádán o ohlášení finále „Report on Final“.
 
Není špatný nápad zkontrolovat vítr. Můžeš požádat ATC nebo zapnout a poslouchat ATIS, ale lepší je zobrazit vítr v DED stisknutím DCS vpravo. Se zobrazeným větrem máš dobrou představu o svém driftu, také je navíc zvýrazněn značkou FPM v NORM režimu, posunem od středu HUDu signalizující boční vítr.
 
Celý let přiblížení bude proveden pomocí ráhen a značkou CMD STRG. Značka CMD STRG tě povede vodorovně a svisle jakmile jsi v 5° kuželu ILS. Pokud umístíš značku do FPM, poletíš v perfektním přiblížení. Jak se budeš přibližovat k letecké základně a udržuj localizer uprostřed FPM, ráhno sestupové dráhy se začne pohybovat dolů směrem k středu HUDu.
 
Když je sestupová dráha v rozsahu 5°(2. tečka ADI), na stupnici sklonu se objeví značka CMD STRG. Je to široká svislá čára na vrcholu kruhu.
Když je zobrazena značka CMD STRG, poskytuje také vertikální navádění po sestupové dráze. Na HUDu můžeš vidět, jak se značka pohybuje nahoru nebo dolů.
Podívejme se na obrázek s ráhny ILS. Každé ráhno má 5 značek; a každá z nich představuje 2.5°. Ideální poloha obou ráhen je uprostřed na prostřední značce.
 
Na obrázku je sestupová dráha stále 2.5° nad tebou, což ukazuje ráhno sestupové dráhy, které je o jednu značku nad středovou značkou lokalizeru. Kurzový maják „lokalizer“ je vycentrován na střední značce ráhna sestupové dráhy: jsi srovnán s osou dráhy, ale driftuješ směrem doprava (protože značka CMD STRG je vpravo).
 
Pokračuj ve vodorovném letu k lokalizeru a zajisti, aby tvoje rychlost byla pod 300 uzly. Jakmile ráhno sestupové dráhy „glidescope“ dosáhne středu ráhna kurzového majáku „lokalizer“, vysuň podvozek a brzdící štíty. Zvýšený odpor způsobí sklon letadla směrem dolů, což je obvykle více než dostatečné k zahájení klesání na požadované sestupové trase. Měl bys být 6-9 Nm od TACANu.
 
Symbolika HUDu se změní po vysunutém podvozku (pravý obrázek). Zobrazí se závorka AOA a přerušovaná pomocná sklonová stupnice -2.5°. Pásek kompasu bude přesunut do horní části HUDu.
 
 
Nezapomeň na „Report on Final“ z nabídky Tower ATC: ´t t 4´. Řídící na věži pak udělí povolení k přistání a poskytne hodnoty přízemního větru.
 
Od tohoto okamžiku stačí použít techniku, kterou jsi se naučil při výcvikové misi s přímým přistáním; zpomal, a umísti FPM na horní část závorky pro 11° AOA, ale musíš mít stále vycentrována ráhna kurzového a sestupového majáku.
 
Pokud se příliš vzdálíš od velmi úzké výseče dráhy sestupu (při přibližování k dráze se zužuje), může se na značce náklonu CMD STRG objevit křížek. Křížek znamená, že navádění sestupu je nespolehlivé a neaktivní. Jakmile se vrátíš zpět do kužele, X zmizí a navádění sestupu se stane znovu spolehlivým.
 
Všimni si také značky V na kurzorové pásce. Tato značka poskytuje upravený kurz korigovaný podle síly větru, kterým se musíš řídit, abys udržel požadovaný kurz přiblížení. Pokud máš symbol CMD STRG na FPM, a značka V je vycentrovaná na pásce kompasu, tvůj čumák měl by být natočen proti větru přesně tak, abys udržel směry podle středu osy přiblížení k přistávací dráze.
 
V takových situacích může být HUD přeplněn informacemi. HUD vyčistit pomocí tlačítka UNCAGE na plynové páce. Tak odstraníš některé symboly na HUDu, abys získali lepší pohled na cílový bod na přistávací dráze. Problém v této tréninkové misi je, že se odstraní i ILS ráhna, takže uvidíš FPM, AOA závorku a přistávací dráhu o něco lépe. Vyčištění HUDu se zruší samo pomocí funkce „Weight on Wheels“, pokud aktivně sám znovu nevypneš vyčištění HUDu.
 

Asi 200 stop nad zemí dosáhneš minima pro ILS. V tomto okamžiku musíš mít dráhu na dohled a můžeš přejít z přístrojového na vizuální přiblížení.

Při toto prvním tréninku ILS máš dobrou viditelnost na přistávací dráhu po celou dobu ILS přiblížení. To se změní, jakmile začneme přidávat zhoršené počasí do tohoto výcvikového scénáře. Pocit, který zažiješ, když dosáhneš tohoto místa dokonale srovnaný s dráhou a uvidíš naváděcí světla je jedinečný a velmi uspokojující.

K bezpečnému a správnému přistání pomocí ILS jsou nutné tyto parametry:

  • FPM na horní části závorky AOA, namířený na bod dotyku.
  • 2 bílé & 2 červené na PAPI.
  • Localizer & glideslope vycentrované.
  • Kurz k dráze QFU (356°).
Zbývá je letadlo jemně přitáhnout, jak bylo vysvětleno dříve, a políbit dráhu.

Gratulujeme, právě jsi absolvoval své první noční ILS přistání za dobrého počasí.

Většinou jsi používal HUD pro ILS, ale ILS přiblížení můžeš také provést i bez HUDu tak, že tvůj pohledem zůstane na přístrojové desce. Pak budeš „skenovat“ hlavní letové přístroje, (ADI, Machmetr, Výškoměr, HSI, AOA a VVI), aniž bys ses dívali na HUD až do minima, kde přejdeš na vizuál a díváš se na dráhu k přistání.

Doporučujeme vyzkoušet si stejnou misi a letět podle přístrojů s pohledem jen na přístrojovou desku.

 

Verze BMS 4.37.3