6.mise: ILS přistání za špatného počasí

VARIANTA VZLETU: Za letu.
 
POLOHA: Přibližně 10 Nm severně od MIKKI IAF pro ILS přistání v Daegu.
 
PODMÍNKY: Ve dne – letadlo ve výšce 15000 stop - kurz 180° - rychlost 350 kts. Jakmile jsi v kokpitu, tréninkový skript zmrazí BMS a pak nastav systémy. Možná budeš muset nastavit MFD podle svých požadavků.
 
POČASÍ: RKTN INFO: B 010025Z ILS RWY31 TRL140 325/22G30KT TSRA 1200 OVC010 Q2950
Vítr 325° s rychlostí 22 kts v nárazech 30 kts, viditelnost menší než 1200m, bouřky & déšť, zataženo od 1000 stop. Výškoměr 2950.
 
CÍL MISE: Přistaň na RWY31L ILS.
 
Nad. výška Daegu: 353 stop                 Přiblížení Daegu: 346.3 - Tower: 365.0 – Ground: 275.8 
Daegu TACAN: 125X                            ILS RWY 31L: 108.7 (Minima 553 feet – Localizer 312°)
 
Tato tréninková mise je technicky stejná jako 5.mise, ale jedná se o skutečnou misi. Viditelnost je velmi malá a oblačnost je až na minimech. Dráhu uvidíš až v závěrečné fázi přiblížení.
Tato tréninková mise je záměrně obtížná. Mise č.5 umožnila trénovat ILS za dobrého počasí, nyní je čas vyzkoušet si ILS v reálných podmínkách.
 
Přiblížení začne před dosažením IAF těsně nad vrstvou oblačnosti. Stmívá se a možná budeš muset před vstupem do mraků zvednout štítek helmy (ALT + v).
 
K provedení tohoto přiblížení budeš potřebovat mapu DAEGU ILS RWY 31L. Letiště je obklopeno horami a budeš se muset držet uvedení trasy, aby ses vyhnul havárii. Tuto mapu najdeš ve složce \Docs\03 KTO Charts\01 South Korea\Daegu.
 
Přiblížení bude provedeno ve dvou krocích. Nejdříve poletíš po ARCDME, dokud nepřeletíš radiál 115° a pak se otočíš k zachycení ILS na  RWY31L.
 
TACAN je již nastaven na 125X a na HSI je nastaven režim TCN. HSI proto ukazuje na TAG (Daegu TACAN). Pokud tomu tak není, budeš v dosahu za chvíli. ILS je zapnutý (ON), Daegu Approach je nastaven na COMM1 a QNH je nastaveno pro přiblížení.
 
Za špatného počasí se tě ATC pokusí vektorovat podle zveřejněné mapy přiblížení RADAR, pokud je k dispozici, což je případ Daegu.
 
Nahlášené radarové body a ILS se však můžou lišit, proto vektory zadané ATC nebudou vyhovovat tomuto ILS přiblížení. Z toho důvodu tuto cvičnou misi proveď jednoduše s požadavkem na volné přiblížení „unrestricted approach“.
 
Nejdříve bys měl kontaktovat Daegu Approach a prostřednictvím nabídky požádat o ‘Request Unrestricted Approach’ z nabídky ATC Approach: ‘t t t 4’.
 
Po kontaktu se službou přiblížení, ATC sdělí nastavení výškoměru (QNH) a povolí toto možnost přiblížení ‘Request Unrestricted Approach’. Musíš udržovat výšku 6000 stop a letět na fix MIKKI.
 
Směr a rychlost větru bys měl taky zobrazit v DED (stiskni DCS vpravo na CNI stránce). Vítr by se měl zobrazit vždy při přistání, ale v těchto podmínkách je to opravdu důležité.
 
Pomocí stránky T-ILS v UFC musíš nastavit frekvenci ILS na 108.7. Zadej 10870 do řádku a stiskni ENTR. Zapisovací řádek se přesune na CRS. Zadej 312 a ENTR, což je kurz localizeru pro Daegu ILS 32. Řádek se přesune na CMD STRG, kterým se vybírá jako režim; bude k dispozici příkaz navádění.
 
Podle informací z brífinku fouká vítr z 240° o rychlosti 12 uzlů a počáteční kurz ji 180°. Vítr je silnější ve výšce 6000 stop. UFC uvádí vítr v této výšce 17 uzlů. Nediv se, že FPM, čáry náklonu a pádovky jsou posunuty doleva, protože vítr tlačí letadlo doleva. Za to může meteorolog!
 
 
Mise začíná 10 Nm severně od IAF. Po navázání kontaktu s Approach, udržuj výšku 6000 stop a sniž rychlost na 300 kts. MIKKI je na R-090°, a 14 DME od TAG TACAN.
 
Jak vidíš na obrázku vpravo, TAG je po tvé pravici v 15 DME. Letíš v 185° a HSI v režimu TCN je nastaven na CRS 090°. Ukazatel směru ještě není 90° vpravo od tvého kurzu, ale jak poletíš na jih, bude se tam posouvat.
 
Když se ukazatel směru posune dolů, CDI (Course Deviation Indicator) se posune směrem ke středu přístroje.
Když je ráhno CDI vycentrováno a lokalizer je v 90° od tvého kurzu, právě přelétáš MIKKI a začne přiblížení. Není potřeba zatáčet, protože jsi již nastaven do správného kurzu k vstupu do ARCDME.
V případě potřeby obratu musíš provést zatáčku (3NM pro 90° obrat při rychlosti 300 kts).
 
Let v ARC DME je vysvětlen v manuálu BMS COMMS & NAV, který najdeš ve složce Docs. Princip lze shrnout tak, že ukazatel směru TACANu na HSI (nastaven na TCN) je jednoduše posunutý o 90° od tvého kurzu. V tomto případě letíš doprava, protože letiště je po tvé pravici a ARC zatáčí vpravo. Ukazatel směru umísti kousek před 90°.
 
Udržuj kurz a nech, aby se ukazatel pomalu posouval k 90° a za něj. Po několika stupních za referenčním bodem se pomalu otoč doprava a umísti ukazatel směru před značku 90° a takto pokračuj stála stejným postupem.
 
Takto poletíš sérii rovných úseků a malých pravých obratů. Pokud máš jako bod zájmu vybránu mateřskou základnu (STPT 7), měl by tvůj pulec v HUDu kopírovat chování ukazatele směru a mířil o 90° vpravo.
 
K tomu všemu musíš také klesat z 6000 do 3350 stop, jak to vyžaduje mapa přiblížení, a dávej pozor na vítr, který tě bude neustále vychylovat z ARC, a zvyšovat hodnotu DME.
 
Nad MIKKI obrat o 10° doprava a začni mírně klesat. Jsi na ARC. Soustřeď se na svou rychlost, která by měla zůstat na úrovni 300 uzlů nebo nižší, na ukazatel směru na HSI k udržení úhel 90°, a samozřejmě na svou polohu s mírnou rychlostí klesání.
 
Další referenčním bodem je přelet R-115° od TAG. Nastav na HSI CRS na 115°, abys byl připraven na další krok, když se CDI vycentruje na R-115°, ale pokračuj v klesajícím letu ARCDME. Po dosažení výšky 3350 stop, srovnej let.
 
Když se CDI vycentruje na R-115, tvůj kurz by měl být přibližně 210 - 220°, ukazatel směru by měl stále ukazovat 90° vpravo a DME by mělo být 14 Nm. Jak můžeš vidět na obrázku pořízeném těsně po překročení R-115°, neopravil jsem dostatečně vliv větru a posunul jsi svůj ARC na 15 DME! Tomu se raději vyhni, protože mimo uvedenou trasu přiblížení mohou být hory. Také jsem trochu moc vysoko ve výšce 3500 stop místo 3350 stop. Čím poletíš níže, tím je větší šance, že kvůli horám ztratíš signál TACAN. Mapy byly otestovány, takže uvedená nadmořská výška by měla zajistit správný signál TACANu, pokud půjdeš níže, můžeš o něj přijít.
       
 
Jakmile se CDI vycentruje, okamžitě přepni HSI do režimu TCN/ILS a začni pravý obrat směrem do 312°.
 
Během obratu je lokalizer zobrazený na ADI a HUDu je posunutý doleva a bude se pohybovat směrem ke středu, což znamená, že se blíž kurz lokalizeru 312°. Popřípadě stačí sledovat příkazovou značku směru k plynulému zachycení lokalizeru. Značka CMD STRG je posunuta vpravo od FPM, to signalizuje nutnost zatočení doprava pro optimální zachycení. Sleduj tuto značku dokud nezachytíš lokalizer.
 
Měl bys být úplně posazen na lokalizeru ve vzdálenosti 12 Nm s kurzem 312°, s výškou 3350 stop a s rychlostí  300 kts. V tomto místě je lokalizer vycentrován, a sestupová dráha je nad FPM. Dalším krokem je zachycení sestupové dráhy v 6 Nm od dráhy a okolo 2000 stop. Klesni do výšky 1870 stop v současném kurzu lokalizeru a stále se sestupovou dráhou nad FPM. Sleduj svou rychlost, která by měla zůstat pod 300 kts. V tomto okamžiku zpomal na 250 kts, abys měl trochu více času.
 
Někde mezi 9 a 6 Nm služba Approach oznámí, abys přepnul na věž Tower (365.0). Přepni rádio, ale zatím odlož požadavek ‘Request Landing’, dokud nebudeš na dálné. To je obvykle okolo 6 Nm a ideální vzdálenost pro komunikaci s věží Tower (a vysunutí podvozku).
 
Další dva obrázky jsou pořízeny někde okolo 6 Nm. V levém obrázku jsou ráhna posunuta doprava kvůli vlivu větru a přepínač DRIFT C/O je v poloze NORM a pravý obrázek je pořízen ve stejném okamžiku, ale s přepínačem DRIFT       C/O  v poloze DRIFT C/O. Snadnější je letět přiblížení s přepínačem DRIFT v NORM, ale je složitější se dívat na HUD kvůli posunu.
 
         
 
 
Přibližně 6 Nm od TACANu budeš přelétat nad dálnou a MRK BCN umístěný v kabině vpravo od HSI zašne blikat doprovázený zvukem. Mimochodem je to také okamžik, kdy by se měla sestupová dráha vycentrovat a vytvořit pěkný středový kříž s lokalizerem na the ADI.
 

Jsi na osách lokalizeru, a sestupové dráze, takže je čas vysunout podvozek a zkontrolovat 3 zelené a zda je přepínač brzd na panelu podvozku nastaven na ANTI-SKID. Dráha je mokrá a RCR 12(WET) dobře využije systém ANTI-SKID. Pomocí nabídky ATC Tower (Věž) ohlas na frekvenci věže  ‘Report on Final’: ‘t t 4’.

 
Věž pak povolí přílet. Nemusí povolit přistání hned, protože jsi stále 6 Nm daleko. Neboj se, povolení nakonec přijde.
 
Na pravém obrázku si všimni, že CRS na HSI nemá žádný vliv na CDI. V režimu TCN/ILS se CDI pohybuje podle ILS lokalizéru a nikoli podle kurzu nastaveném na přístroji. Jediná nevýhoda v tomto případě je jen zbytečný posun přístroje o 10 stupňů.
 
Není to velký problém, ale je to závažnější, když je úhel posunutý o 90°. Proto je lepší při tréninku nastavit CRS jako lokalizér.
 
Udržuj obě ráhna kurzorového a sestupového majáku vycentrované, a budeš klesat po ILS trase až na uveřejněná minima. S vysunutým podvozkem se zvýší odpor vzduchu a letadlo zpomalí. Stejně jako při každém přistání umísti FPM do horní části závorky AOA, abys měl správnou rychlost přiblížení podle tvé aktuální celkové hmotnost. Klesání bude trochu krkolomné, takže trocha rychlosti navíc neuškodí.
 
Vysuň brzdící štíty, abys zkrátil dobu náběhu motoru v případě, že budeš muset přerušit přistání. Bez brzdících štítů bude motor potřebovat delší dobu, aby se dostal ze 70 na 100 % RPM, a pak bys mohl dlouho klesat. Použití brzdícího štítu se toto riziko snižuje. Někdy v průběhu tohoto klesání, věž povolí přistání na dráhu 31L a poskytne hodnoty přízemního větru.
 
Pokračuj ve neustálém sledování přístrojů, které bude zahrnovat i ráhna ILS. Bližnou přeletíš asi okolo 2.6 Nm od TACANu, který je na opačné straně dráhy. MRK BCN v kabině se opět rozbliká a ozve se, tentokrát ve vyšší frekvenci.
 
To je obvykle signál pro minima ve výšce 200 stop nad zemí. Pro pokračování v přiblížení a přistání na dráze bys měl mít v dohledu osvětlenou dráhu. Pokud tomu tak není, měl bys přerušit přistání a zkusit to znovu nebo si najít jiné místo pro přistání.
 
Nyní, když máš dráhu na dohled, můžeš vizuálně přistát. Buď připraven na turbulence v blízkosti země. Vítej zpět. Můžeš být hrdý na svůj úspěch; protože to není snadná mise. Dej si pozor na brzdění, vzhledem k podmínkám na dráze a systému ANTI-SKID. Bude st zdát, že brzdná dráha je delší.
 
Po opuštění aktivní dráhy věž (TOWER) přikáže přepnout frekvenci na Ground 275.8 (předvolba # 2). Přepni rádio a na Ground frekvenci vyber Request Taxi Back to Ramp’.
 
Nyní, když jsi procvičil let v ARCDME, můžeš tuto misi znovu provést s použitím radarových vektorů ATC. Mapu DAEGU RADAR RWY 31 najdeš ve složce \Docs\03 KTO Charts\01 South Korea\Daegu.
Při prvním kontaktu s ATC vyber na stránce přiblížení Approach ‘Request Vectors for Instrument Approach’ a postupuj podle pokynů ATC, abys bezpečně dosáhl kurzu dráhy a potom pokračuj v ILS přiblížení jako dříve.
 
Verze BMS 4.37.3