11.2 Odhoz LGB jedním letounem - 1.část

Stejně jako u každé jiné útočné mise proveď před odletem pečlivý průzkum cíle. Dnešním cílem je velká severokorejská námořní základna v Pupo-ri, která se nachází na Steerpointu 7 letového plánu. Hlavním cílem budou dva nakládací jeřáby. Tyto cíle jsou snadno identifikovatelné, ale není tak snadné je zasáhnout kvůli okolním budovám. Prvním cílem bude žlutý jeřáb, druhým cílem červený nákladní jeřáb.
 
Chceš-li cíl prozkoumat, klikněte pravým tlačítkem myši na Steerpoint 7 a v nabídce vyberte možnost RECON. Zobrazí se okno průzkumu a seznamu cílů. V seznamu cílů vyber námořní základnu Pupo-ri a klikni na první přístavní jeřáb (žlutý).
V seznamu změní barvu na zelenou a uprostřed okna Recon se zobrazí vybraný jeřáb.
 
V pravé části okna průzkumu můžeš posunout úhel pohledu a změnit směr útoku. Podle letového plánu je z IP k cíli kurz 256°. Klikni na malé šipky k změně kurzu na 256°a pohled bude oddálen velkými šipkami. Tak získáš podobný pohled jako v TGP, když se blížíš k cíli.
 
 
Steerpoint se obvykle nenachází přesně v místě DMPI (Desired Mean Point of Impact), ale v obecné blízkosti cíle. Chceš-li nastavit přesně steerpoint na svůj DMPI, vyber cíl ze seznamu cílů, jak jsme to právě udělali a klikni na šipku ► vpravo od pole DESIGNATE AS TRG STPT # k zvýšení hodnoty čísla, aby bylo stejné jako steerpoint cíle (7). Klikni na tlačítko ACCEPT a Steerpoint 7 cíle bude umístěn přesně na DMPI. Takto se zajistí, že se senzory se budou přesně dívat na tento bod, když STPT 7 bude aktivní.
 
Můžeš si také zapsat souřadnice cíle, které se zobrazují v levém horním rohu okna průzkumu. To je velmi užitečné, když máš zasáhnout 2 cíle, ale v letovém plánu máš pouze jeden steerpoint cíle - stejně jako v tomto scénáři. Zapište si souřadnice pro druhý nákladní jeřábu (červený):
N37°48.440’, E126°14.747’, 24 stop výšky a najdi vhodný směr útoku, např.: 360°.
 
Jakmile bude první cíl zničen, změníš souřadnice cíle u Steerpoint 7 na ty, které máš zapsané, a provedeš další nálet z jihu.
 
Tréninkový let podle letového scénáře začíná asi 10 Nm od IP (STPT 6), což je 15 Nm od tvého cíle. Vyzbroj tvoří 4 bomby GBU-12 Paveway II 500 lbs, zavěšené na TERs závěsech 3 a 7.
 
Let k IP využijeme k správnému nastavení letounu. Proveď „Fence in“, nastav spínač MASTER ARM na ARM a vyber režim A-G. Za normálních okolností bys vypnul venkovní světla, ale jedná se o tréninkovou misi, takže je to na tvém uvážení.
 
V hlavním režimu A-G se zobrazí stránky FCR na levém MFD a HSD na pravém MFD, a ujisti se, že máš TGP nastaven na přímém přístupovém tlačítku levého MFD a rychle zkontroluj jeho funkčnost. Při prvním výběru stránky TGP bude v režimu STBY. Po výběru režim A-G a TGP by se měl dívat na aktuálně aktivní steerpoint (IP), který je nad vodou.
 
Pokud NortPointer není zapnutý, stiskni OSB5 k zobrazení CNTL stránky a stiskni N/M (OSB18). Takto budou zobrazeny souřadnice TGP kříže, vzdálenost meterstick a North Poiter. K opuštění této stránky stiskni zvýrazněný CTRL u OSB5. Na levém MFD vrať zpět FCR stránku. Na pravé MFD rychle zkontroluj, jestli je na stránce SMS nastavena bomba GBU-12, odhoz po jedné bombě „single“ a standardní zpoždění pojistky - 4.58 sekund.
 
Dále zkontroluj stránku LASER (LIST 0 5) na UFC. Na prvním řádku je TGP CODE, kde můžeš zadat kód laseru svítící z tvého značkovacího kontejneru. K navádění konkrétní zbraně je třeba zajistit, aby TGP kód se shodoval s kódem zbraně. Stiskni přepínač DSC nahoru, aby řádek TGP CODE byl zvýrazněn a zadej příslušný čtyřmístný kódu (1511 pokud jsi lídr, nebo 1512 pokud letíš jako wingman). V druhém řádku je Laser Spot Tracker (LST) CODE. To umožní, aby tvůj TGP detekoval a sledoval jiný laserový bod TGP laseru, např. tvého wingmana.
 
 
Laser A-G lze nastavit do režimu TRNG (trénink) nebo CMBT (COMBAT-Boj). Odhozená zbraň se bude navádět pouze na laser v bojovém režimu, tak se ujisti, aby A-G LASER na stránce UFC byl nastaven na GMBT. Vyber tento řádek přepínačem DCS, a jakmile je zvýrazněn, stiskni libovolné tlačítko na ICP k přepnutí do CMBT.
Před zobrazením CMBT bude několik sekund blikat.
Laser A-A nelze přepnut do režimu CMBT a A-G laser může zůstane v TRNG pro simulovaný odhoz.
 
Nakonec můžeš změnit výchozí čas automatického značkování laseru. Stiskni DCS-dolů na poslední řádek a zadej 12 sekund. Tím zajistíš, že laser se zapne ve finální trase bomby, 12 sekund před předpokládaným dopadem.
 
Poslední věc, kterou musíš nyní zajistit je, aby byl přepínač LASER na panelu MISC nastaven na ARM. Pokud přepínač necháš v poloze OFF, laser nebude značkovat a bomby budou padat pouze po balistice a nebudou naváděny. Stav laseru lze zkontrolovat v TGP a v HUD u signalizace Master Arm. Trvale svítící L znamená, že je laser zapnutý.
Blikající písmeno L znamená, že laser značkuje. Trvalé svítící T znamená, že laser je zapnutý v tréninkovém režimu. Blikající T znamená, že laser značkuje v tréninkovém režimu.
 
Touto dobou bys měl být blízko IP. Vyberte cílový steerpoint a otoč se směrem k cíli. 
Podle plánu tvůj kurz útoku by měl být blízko 256°.
 
Když vybereš cílový steerpoint, na toto místo se přepnou i všechny palubní senzory. SPI (System Point of Interest) výrazně zlepšuje korelaci (vztah) multi-senzorů (FCR, TGP), zpočátku to může být matoucí, pokud nerozumíš důsledkům posunutí kurzoru mimo výchozí polohu. Posun kurzoru je nyní konzistentní (stejnoměrný) mezi nesledujícími senzory. To znamená, že pokud posuneš kurzor na FCR (stav: nesleduje), stejné posunutí kurzoru se použije i na TGP (stav: nesleduje). Pokud je jeden senzor sleduje a jiný je posunut, pak je posunutí místní a nemá žádný vliv na SPI.
 
Je důležité si uvědomit, že posun vytváří kompenzaci proti výchozí pozici a že tato odchylka je aplikována na všechny senzory a všechny steepointy.
 
V podstatě, pokud posuneš kurzor TGP o 2 Nm od jeho výchozí polohy a zapomeneš vynulovat posun kurzoru, budou mít všechny steerpointy letového plánu stejný posun o 2 Nm. A co hůře, pokud budeš muset zaútočit na sekundární cíl na jiném steerpointu, tato odchylka bude stále aktuální při pokuse o nalezení dalšího cíle a můžeš minout cíl, protože tvoje senzory nesledují cíl, ale na cíl + stejná odchylka 2 Nm.
 
Ještě větší zmatek nastane, pokud značka HUD bude ukazovat odlišně, buď na původní steerpoint nebo na SPI, podle toho, v jakém Master režimu se nacházíš. Například, diamant steerpoint může být stále na SPI, ale pulec tadpole může ukazovat na steerpoint v režimu NAV.
 
Proto je velmi důležité zrušit všechny posuny kurzoru tlačítkem Cursor Zero (OSB 10 – zvýrazněn, pokud posun existuje na novějších blocích), když posun již není potřeba.
 
Přidej ji do rutinní kontroly zabezpečení nebo IP, aby ses vyhnul případným problémům. Vrátíme se k tomu při odletu z tohoto prvního cíle. Více informací najdeš v kapitole SPI MANAGEMENT v Dash-34, kapitola 4.2.1.
 
Na levém MFD přepni na stránku TGP tlačítkem DMS left, nebo stiskni příslušné OSB tlačítko základních stránek MFD. Pokud TGP není Sensor of Interest (SOI), stiskni DMS down, aby se stal SOI a stabilizuj TGP pomocí tlačítka TMS up. Laser bude jen značkovat, pokud TGP je SOI.
 
Ve výchozím nastavení je TGP v širokoúhlém zorném poli a v WHOT (Bílá = Teplé Cíle). Jsi stále 15 Nm od cíle, takže stiskni OSB3 a přepni na zorné pole NARO (úzký), abys měl lepší pohled na cílovou oblast.
TGP má tři možnosti nastavení zobrazení WHOT, BHOT (Černá = Teplo) a TV. Přepíná se pomocí tlačítka OSB6.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
   
 
Jak je vidět z výše uvedených 4 snímků, režimy BHOT a WHOT jsou režimy FLIR, které snímají cíle podle jejich teploty a jsou použitelné ve dne i v noci. TV je denní režim, který nabízí větší možnost přiblížení pomocí ovladače MAN RNG na plynové páce (pokud je správně nastaven).
 
Verze BMS 4.37.3