11.2 Odhoz LGB jedním letounem - 3.část

Jak jsme očekávali, náš cíl je zastíněn velkou budovou. Bombu odhodíš, pokud se přiblížíš k cíli, a vyladíš kurzor TGP na místo jeřábu kolem skladu. Cíl je nyní zaměřen, takže můžeš soustředit svou pozornost na značky odhozu HUDu a CCRP.
 
Protože nebudeme LGB nadhazovat, můžeme ignorovat první značku CCRP odhozu a pokračovat ve vodorovném letu, až se značka letu v hladině přiblíží k FPM. Stiskni „PICKLE“ tlačítko a jedna GBU-12 bude odhozena.
 
Zavěšené zbraně vytvářejí odpor a odpor snižuje vztlak. Při odhození jedné bomby bude letoun zatížen asymetricky. Odpor se již nevyrovnává z jednoho křídla k druhému a vztlak se stává asymetrický. Protože jedno křídlo vytváří větší vztlaku než druhé, letoun se bude stáčet směrem k těžšímu křídlu. Aby se zabránilo této asymetrické konfiguraci, je nutné použít trim.
 
Trimry jsou dostupné na kloboučku trim hat na tvém kniplu nebo na panelu MAN TRIM. Nejjednodušší způsob vytrimování asymetrických podmínek za letu je klobouček trim hat na tvém kniplu. Horní a dolní část trim hat ovládá sklon; levá a pravá část kloboučku trim hat ovládá trimování náklonu, což je to, co potřebujeme v tomto scénáři.
Poznámka: Trim kormidla je k dispozici jen na panelu MAN TRIM.
 
Kdykoliv odhodíš jednu bombu a potřebuješ kompenzovat vzniklou asymetrii, jednoduše posuň trimovací klobouček na kniplu směrem ke křídlu, z kterého byla odhozena bomba.
 
Proto je velmi důležité vědět, z které strany bude bomba odhozena, a to lze snadno ověřit na stránce TGP pohledem na zvýrazněné číslo podvěsu. Ve výše uvedeném příkladu je zvýrazněn podvěs č. 3, takže další bomba odpadne z levého křídla. Po odhození bomby se zatížení stane asymetrické, a letadlo se bude naklánět směrem k těžšímu pravému křídlu a k udržení horizontálního letu bude zapotřebí mírně trimovat vlevo.
 
Kontejner TGP je umístěn na pravé straně nasávaní motoru. Pravá zatáčka po odhozu bomby může způsobit, že trup letounu bude stínit kontejneru TGP, protože TGP se musí dívat doleva k označkovaní cíle a trup je také vlevo od TGP, a v určitém okamžiku pravděpodobně vstoupí trup do zorného pole TGP.
Levá zatáčka je proto často lepší volba, zejména v nižších nadmořských výškách, protože TGP se může dívat doprava směrem k cíli, který zůstane delší dobu bez překážek.
 
V našem případě další přidání levého trimu nebude na škodu, protože po odhozu chceme zahájit jemný obrat vlevo.
 
Bomba nyní padá po balistické křivce směrem k cíli. Když se blížíš k cíli, můžeš kurzor TGP posunut na základnu jeřábu, protože sklad nám již nepřekáží. Jakmile čas k cíli "Time To Go" signalizuje 12 sekund, písmeno L začne blikat, což znamená, že laser značkuje cíl. Bomba se zaměří na laserovou značku, která ji navede na cíl.
 
Pozici kurzoru TGP můžeme stále přesouvat i při navádění bomby. Jak daleko můžeš přesunout kurzor z původní polohy, závisí na tom, kolik energie zbývá bombě před dopadem. Pokud pilot posune kurzor příliš daleko od původní pozice, nemusí mít bomba dostatek času ani energie na navedení na nové místo.
V tomto případě budeš udržovat kurzor na jeřábu až do nárazu bomby.
 
Po dopadu bomby se otoč zpět na jih a odleť 20Nm od cíle. Nyní provedeme nadhoz LGB z malé výšky. Nyní několik sekund zabere vytrimování letadla a zajisti, aby další odhozená bomba byla z druhého křídla k zrušení asymetrického stavu.
 
Pamatuj si: SPI zůstane vždy tam, kde jsme naposledy posunuli kurzor. Vždy je třeba zrušit jakýkoliv nežádoucí posun kurzoru, a vrátit SPI zpět na původní steerpoint. Za tímto účelem musíš provést následující postup:
  • TMS down (zruš jakýkoliv stav sledování nebo stabilizaci na zem).
  • Wide Field of View (zruš jakékoliv přiblížení, pokud bylo nastaveno).
  • Cursor Zero (CZ - OSB 10 – k přesunu SPI na původní INS steerpoint).
Problém při letu v malé výšce spočívá v tom, že TGP nemá dostatečnou výšku, aby viděl cíl a tomu brání zaměření z velké vzdálenosti. Při manévru LGB s nadhozem z malé výšky se často cíl zaměří po uvolnění bomby. 
Protože bomba bude nadhozena, pád bomby je obvykle delší než odhozu bomby ze střední výšky při horizontálním letu, což poskytuje více času k zaměření a označení cíle.
 
Chceš-li mít maximální šanci zaměřit cíl, doporučuje se znít souřadnice cíle a správně je zadat do INS. Naším cílem bude červený nákladní jeřáb, na který jsme se dívali na stránce Recon při plánování letu. Souřadnice jsou N37°48.440’ E126°14.747’. Zadej je na stránce UFC Steerpoint pro Steerpoint 7, a nezapomeň začít se symboly "N" (ICP 2) a "E" (ICP 6), jinak nebudeš schopen zadat čísla pro souřadnice.
 
Pokud se tvůj TGP dívá zpět na cílovou oblast, uvidíš, jak se po správném zadání souřadnic kříž TGP přesune ze starého cíle na nový cíl. Na levém obrázku níže je původní cíl a na pravém obrázku je nový cíl. Všimni si stejných souřadnic z DED a TGP.
 
    
 
Ve vzdálenosti 20Nm udělej obrat směrem k cíli a klesni do 500 stop. Zvyš rychlost na 500-550 uzlů, protože budeš potřebovat rychlost pro manévr s nadhozem. Jak jsme očekávali, zatímco klesáš do malé výšky, obraz TGP se zplošťuje, což ztěžuje identifikaci cíle z velké vzdálenosti. Přesto stabilizuj kurzor TGP na zemi.
 
Čas Time to Go na displeji TGP odpočítává čas k další události. V tomto případě, první TTG je značka odhoz s nadhozem. Po skončení času pro značka odhozu s nadhozem TTG bude odpočítávat čas pro značku odhozu v hladině a pak bude odpočítávat čas dopadu.
 
Ve výchozím nastavení je v BMS nastaven nadhoz na 45°. Při dodržení tohoto modelu odhozu, letadlo skončí vysoko a pomalé, což není situace, do které by ses chtěl dostat v prostoru s vysokým ohrožením.
 
Mohl bys snížit úhel odhozu na stránce SMS v CNTL na 30°, ale v tomto scénáři počkáme, až budeme 4.5 - 5 Nm od cíle, a potom přitáhni. Tím maximalizuješ Pk (pravděpodobnost zabití) a zjednodušíš odhoz bomby.
 
K zajištění odhozu bomby pomocí výchozí značky nadhozu v 45°, musí být splněny všechny parametry, protože jsi v maximální možné vzdálenost od cíle, díky tomu je nadhoz velmi náchylný na jakékoli změny rychlosti, G a úhlu. Není běžné, že při používání výchozího 45° nadhozu nedodržíš parametry odhozu. Po prvním značce odhozu počkejte, až PUAC přestane blikat a nepřitahuj, dokud není vzdálenosti od cíle 4.4 – 5.0 Nm. Toto je pak bod akce.
 
V tomto akčním bodě nastav plyn na forsáž a během 2 sekund přitáhni do 4G v 40-45° a stiskni tlačítko pickle a uděl souhlas s uvolněním bomby. Zůstaň na lince azimutu pro odhoz a bomba se při stoupání odpoutá od letadla. Tento manévr musí být agresivní, jinak mineš bod odhozu, takže se ujisti, že budeš udržovat tuto rychlost při stoupání (proto je nutná forsáž) a přitáhni tato Gka. Začni svůj odval, jemný obrat o 90° doleva a mírné klesáním zpět do malé výšky.
 
 
Zatímco bomba letí po balistice k svému cíli, máš dost času k stabilizaci letadla do bezpečné polohy a mimo hrozby. Nefixujte se na TGP, protože se obáváš, že mineš cíl. Pokud tak uděláš, zatímco tvůj letoun bude pokračovat ve stoupání slepě směrem k cíli, s největší pravděpodobností skončíte v zóně dosahu protivzdušné obrany a budeš sestřelen.
 
Jakmile máš polohu pod kontrolou, přesuň pozornost na displej TGP a uprav polohu kurzoru na základnu červeného jeřábu. Když odpočet dosáhne 12 sekund od dopadu, laser začne značkovat.

Před dosahem se zobrazí písmeno "L" a stav laseru bude blikat jako "L". Bomba se nyní navádí na laserový bod z tvého zaměřovacího kontejneru. Nemůžete dělat nic jiného, než si vychutnávat pocit z dobře odvedené práce, když sleduješ, jak bomba zasáhla cíl.

Jakmile je cíl zničen, zruš veškerý posun kurzoru pomocí: TMS down, Wide FOV, Cursor Zero. Tento postup je třeba cvičit, dokud se nestane druhou přirozeností.

Máme ještě dvě bomby k odhozu. Pokud trénuješ ve hře pro jednoho hráče, procvič odhoz GBU na nějaký další cíl. Pokud trénuješ ve hře více hráčů, podívej se jak se v BMS bombarduje ve spolupráci s jiným pilotem „buddy-lasing“.

 

Verze BMS 4.37.3