Let k WOLF

Pokud není vybrán STPT 2, stiskni šipku ▲  na ICP a všimni si, že číslo v pravém horním rohu DED se přepne na STPT 2. Pokud je vybrán jako aktivní steerpoint, kruh v HSD bude plný.
Diamant steerpointu se také zobrazí v HUDu, pokud je v FOV HUDu. Pokud tomu tak není, jako v tomto příkladu, zobrazí se diamant s X a u okraje HUDu, nejblíže směrem k steerpointu.
 
HUD ukazuje směr k vybranému steerpointu pomocí Great Circle Steering Cue (tzv. pulec) vpravo od FPM. Vzdálenost a ETE k vybranému steerpointu jsou zobrazeny v pravé dolní části HUDu. Steerpoint 2 je vzdálen přibližně 11.1 NM, a při této rychlosti budeš potřebovat asi 1 minutu 59 sekund k dosažení tohoto steerpointu.
 
K zobrazení celého letového plánu zvětši HSD na 80nm. A nastav HSD na možnost CEN (OSB1), aby bylo tvé letadlo uprostřed HSD. Zobrazí se vyhledávací kužel FCR, linie, PPT a letový plán. Pomocí tlačítek OSB 19 a OSB 20 můžeš přibližovat / oddalovat, případně můžeš nastavit HSD jako SOI a posunutím kurzor přes horní nebo dolní hranu obrazovky k snížení nebo zvýšení dosahu HSD.
 
Výchozí podmínky tohoto výcvikového scénáře. Gunsan je v pozadí.
 
Nastav let směrem k Steerpoint 2 tak, že umístíš pulce do FPM, jak je zobrazeno vpravo. Snaž se udržet ve výšce 5000 stop tím, že budeš držet FPM na čáře horizontu (linka sklonu 0° v HUDu)).
 
 
 
Letadlo může automaticky přepnout na další steerpoint, jakmile se přiblíží k aktivnímu steerpointu (výchozí nastavení je vypnuto). Vyber na ICP na ICP stránku STPT pomocí tlačítka STPT a přepni DCS vpravo. DED se přepne z MAN do AUTO. Nyní přepni DCS doleva k návratu na CNI stránku a všimni si, že za číslem steerpointu je nyní písmeno A, což znamená, že je aktivní Automatický režim. Když dosáhneš STPT 2, systém automaticky přepne na další steerpoint.
 

Na stránce CNI posuň DCS vpravo k zobrazení směru a rychlosti větru, který slouží k zobrazení velikosti driftu. V tomto případě fouká vítr z 319° o rychlostí 14 uzlů. Letíš v kurzu 360°, takže vítr bude tlačit letoun doprava. To je také zobrazeno mírným posunem FPM, pulce a sklonových linek. Pokud se podíváš pozorně, FPM není ve středu HUDu, ale mírně vpravo, ale mírně vpravo, což znamená snos doprava v důsledku větru. Významná složka bočního větru a vyšší rychlost větru, bude tlačit letoun více mimo trasu.

 

V některých částech mise může být drift FPM v HUDu nepříjemný, proto lze drift deaktivovat přepnutím ICP přepínače DRIFT do polohy DRIFT C/O. FPM pak bude ve středu HUDu.

Jen se ujisti, že jsi před přistáním přepínač přepnul do polohy NORM.

Po dosažení Steerpointu 2, HUD se přepne na symboliku STPT 3. Otoč letadlo doprava, udržuj horizontální let, dokud v HUDu neuvidíš diamant steerpointu. Srovnej FPM s diamantem a ujisti se, že je pulec ve svislé poloze. Nyní letíš přímo k STPT 3.

Mezi STPT 2 a 3 provedeme G-Warm up. BMS 4.36 zavádí koncept Warm up a Fatigue.

Aby pilot co nejlépe reagoval na G, musí být u každého bojového nebo cvičného letu provedena procedura G Warm up. G Warm up spočívá v letu v oblasti s 3 -5 G, aby se tělo procvičilo, čím více budeš v této oblasti trénovat tím déle si tělo G Warm up zapamatuje. Například, 45 sekundový G Warm up v prostoru s 3-5 G zajistí 20 minutovou schopnost plného G, po 20 minutách by se měl znovu provést nové G Warm up. Bez správného G Warm up, bude odolnost pilota omezená. Čím více budeš létat nad 7G, tím rychleji se projeví únavový efekt z přetížení. Po určité době létání nad 7G je odolnost pilota při G přetížení nulová, odolnost se ztratí. 

Po dosažení STPT 3 proveď dvě série G WARM UP s jedním levým 90° obratem a 90° pravým obratem ve výšce 5000ft a rychlosti 400-425kts. Při prvním obratu 90° vlevo udržuj 3-5G. Při druhém obratu udržuj 5-7G. K dosažení /udržení těchto sil použij forsáž a drž přetížení.

Poznámka: U ostatních tréninků a misí proveď G-WARM UP v rámci limitů letadla (Loadout) a energetických limitů (Altitude, Drag, Speed).

Letový plán požaduje vystoupat do FL200 (20.000 stop v QNE – 29.92). Stoupání do této výšky lze provést jemným přitažením kniplu. Letadlo začne stoupat a rychlost letu se bude snižovat.

V tomto tréninkovém scénáři se naučíme provádět stoupání do požadované výšky s nízkou spotřebou paliva. Palivo je vždy problém, proto je potřeba dělat vše pro jeho úsporu. Jedním z profilů stoupání s nízkou spotřebou paliva je stoupat stanovenou rychlostí a upravit úhel stoupání tak, abys tuto rychlost udržoval. Nasav plyn do polohy MIL (ne fursáž), počkej až dosáhneš 350 kts, potom přitáhni knipl a uprav úhel stoupání tak, abys udržel 350 kts po celou dobu stoupání. Během stoupání může rychlost klesnout pod 350 kts, v takovém případě jednoduše snížíš úhel stoupání, abys stabilizoval rychlost letu, a zrychli zpět na 350 kts.

Při překročení výšky 14.000 stop nastav výškoměr na QNE: 1013 hPa nebo 29,92 inHg. (Použijte knoflík barometrického nastavení, který se nachází v levém dolním rohu přístroje. Podrobné informace o výškoměru naleznete v oddílu 29.1 letové příručky Dash-1 a v kapitole 2.2.3.5.4 letové příručky Dash-34). To je standardní tlak pro let nad přechodovou výškou v KTO (Korean Theatre of Operations). Od této chvíle se nebude výšku udávat ve stopách, ale jako letová hladina (Flight Level) vyjádřená ve stovkách stop. Např. FL150 je 15.000 stop. Před dosažením FL200 sniž stoupání tak, abys srovnal let v přidělené výšky. V závislosti na tvé celkové hmotnosti může být nutné trochu stáhnout plyn k udržení rychlosti 350 uzlů.

Nyní je vhodná doba pro kontrolu paliva. Problémy se zbývajícím palivem a nevyvážeností paliva by měl být jednou z tvých hlavních starostí. Zbývající palivo se kontroluje pohledem na palivoměr na pravé konzoli AUX. Nevyváženost paliva se zkontroluje tak, jestli není vidět nějaká červená část na ručičkách palivoměru. Pokud nevidíš červenou barvu, palivo je vyvážené. Pokud červenou barvu vidíš, měl bys začít situaci okamžitě řešit, nejspíše kontrolou polohy přepínače ENG FEED.

Při průletu nad STPT 3 se avionika přepne na STPT 4 a na tvém HUDu by se měly zobrazit informace týkající se STPT 4. Informace o steerpointu lze také zobrazit na horizontálním displeji situace (HSI), umístěném na středové konzoli. Tento přístroj je popsán v manuálu BMS COMM and NAV Book, kapitola 3.13.

V závislosti na poloze přepínače INSTR MODE bude HSI zobrazovat navigační informace týkající se aktivní stanice TACAN (pozice TCN a TCN/ILS) nebo aktivního steerpointu (pozice NAV a NAV/ILS).

Přepni přepínač do polohy TCN a všimni si, že ukazatel směru se přesune do polohy KUN TACAN na třech hodinách, jak je zobrazeno na levém obrázku dole. Okno DME v levém horním rohu přístroje ukazuje 19.5 Nm a po vycentrování ráhna přepínačem CRS, ukazuje CDI směr na Gunsan a ten je 248°.

HSI na obrázku níže je mírně odlišný a přesnější než běžný HSI, protože se jedná EHSI vyjmutý pomocí MFDE (MFD Extractor), softwaru třetí strany, který vyjme přístroje k použití na dalším monitoru nebo kabině.

Pokud přepneš INST režim do polohy NAV, HSI se změní a zobrazí informace týkající se aktivního steerpointu (4). Ukazatel směru se otočí do polohy 12 hodin, což znamená, že steerpoint je přímo před tebou. V okně DME se zobrazí údaj 9.3 Nm, což je stejná vzdálenost, která se zobrazuje v HUDu. Všimni si, že kurzorová šipka je stále nastavena na 248° jako předtím. CDI lze použít k zachycení radiálu vzhledem k NAVAIDS nebo steerpointům, jak je vysvětleno v manuálu „BMS COMMS and NAV Book“.

          

Při letu nad WOLF IAF (STPT4) porovnáme INS souřadnice s IAF souřadnicemi na přibližovacích mapách Gunsanu. WOLF je R090°s DME 20 od Gunsan TACAN. Souřadnice jsou N35°57.990’ E127°50.029’.

 

Vyber STPT stránku na ICP, když je aktivní STPT4. V řádcích LAT a LONG jsou uvedeny INS souřadnice STPT 4. Všimni si, že souřadnice jsou mírně odlišné. Aniž bychom se pouštěli do přílišných podrobností, 1° zemské šířky (měřeno na poledníku velkého kruhu) je 60 Nm. Rozdíl mezi WOLFem na mapě a Sterpointem 4 je přibližně 1 minuta v zem. šířce a 0,15 minuty v zem. délce. Po přepočtu na Nm to odpovídá rozdílu necelé 1Nm. Tato drobná nepřesnost je způsobena „plochou“ projekcí mapy ve Falconu.

 

Souřadnice lze v INS změnit pomocí stránky STPT. Přizpůsob aktuální souřadnice uvedené v navigační mapě.

 

Stiskni DCS dolů, až se řádek vložení dat bude na řádku zeměpisné šířky LAT. Od verze BMS 4.33 musíš začít zadání souřadnic jedním ze symbolů světových stran (N E S W), které jsou uvedeny na ICP tlačítcích. Pokud to neuděláš, zabráníš zadání jakýkoliv čísel do řádku.

 

Stiskni 2 pro Sever (North) a pak 3,5,5,7,9,9,0 a ENTR. Zeměpisná šířka se změnění na nové souřadnice a řádek se posune dolů na zeměpisnou délku LNG.

Stiskni 6 pro Východ (East), pak 1,2,7,5,0,0,2,9 a ENTR a zeměpisná délka se změní na nové souřadnice, a řádek se posune do řádku výšky ELEV. Pokud to chceš, můžeš zde udělat také změnu.

V tomto případě to nebude tak vidět, protože vzdálenosti jsou malé, aktuální steerpoint na HSD se taky přesune na nové místo.

 

Autopilot může být použitý k řízení letadla v době, kdy je pilot zaměstnán jinými úkoly. Autopilot letounu F-16 je velmi spolehlivý a má různé provozní režimy: PITCH HOLD, ATT HOLD, ROLL HDG SEL a STRG SEL.

Režim, který je pro tuto výcvikovou misi zajímat je režim STRG SEL, bude sledovat trasu INS. Musí být použit v kombinaci s přepínačem AUTO steerpoint, o kterém jsme hovořili již dříve, takže AP bude schopen letět k dalšímu steerpointu po dosažení aktuálního STPT. Pokud se nepoužije režim AUTO bude to mít za následek kroužící letadlo okolo aktuálního steerpointu, dokud pilot ručně nepřepne na další steerpoint.

 

K aktivaci autopilota je třeba splnit několik podmínek. Ty jsou také popsány v Dash-1 kapitola 17.13:

  • Podvozek nesmí být vysunut.
  • Dvířka AR nejsou otevřena.
  • Přepínač ALT Flaps není v pozici EXTEND.
  • AOA není větší než 15°.
  • DBU není zapnutý.
  • Spínač MPO není přidržen v OVRD.
  • A/P nemá poruchu nebo v FLCS není zpráva o poruše PFL (měl by být aktivní STANDBY).
  • Přepínač TRIM A/P DISC není umístěn v DISC.
  • Není aktivovaná siréna ploché vývrtky.
 
Přepni levý přepínač AP do STRG SEL a pravý přepínač AP do polohy ALT HOLD. Autopilot se zapne (pokud jsou splněny výše uvedené podmínky) a poletí s letadlem. Kdykoliv můžeš převzít kontrolu nad AP pouhým pohybem  kniplu, ale uvědom si, že pokud překročíš některé z výše uvedeného omezení, autopilot se vypne a na HUDu se zobrazí WARN.
 
Poznámka: F-16 nemá automatické ovládání plynu, takže plyn musí nastavit pilot.
 
Pokud je AP v režimu STRG SEL letoun se bude řídit podle ukazatele HSI, jestli je nastaven režim NAV.
Bude taky kompenzovat vítr. Při přiblížení k STRP 4 se systém sám přepne na STRP 5 a AP poletí s letadlem na tento steerpoint (protože již byl nastaven AUTO STPT). Pokud je nastaven MAN, AP bude kroužit okolo steerpointu, a čekat na pokyn pilota). Můžeš se zatím soustředit na avioniku, a zároveň sleduj rychlost letu.
 
Verze BMS 4.37.3