11.2 Odhoz LGB jedním letounem - 1. část

Stejně jako u jiných útočných misí provedeme před letem průzkum cílové oblasti. Dnes je cílem velké severokorejský přístavní zařízení v přístavu Pupo-ri, které se nachází na steerpointu 7 letového plánu. Hlavním cílem budou dva nákladní jeřáby. Tyto cíle jsou snadno identifikovatelné, ale není je tak snadné zasáhnout kvůli okolním budovám. První cíl bude žlutý jeřáb, a druhý cíl bude červený nákladní jeřáb.
 
K průzkumu cíle, klikni pravým tlačítkem myši na Steerpoint 7 a v nabídce vyberte RECON. Zobrazí se okno průzkumu a seznam cílů. V seznamu cílů vyberte Pupo-ri Naval Base a klikni na první nakládní jeřáb (žlutý). V seznamu se změní barvu na zelenou a v okně Recon se zobrazí uprostřed vybraný jeřáb.
 
Na pravé straně okna průzkumu můžeme posunout úhel pohledu nebo změnit úhel útoku. V letovém plánu má IP kurz útoku 256°. Klikni na malé šipky k změně kurzu na 256; a oddal pohled velkými šipkami. Takto podobně to bude vypadat jako pohled v TGP, když se budeš blížit k cíli.
 

Steerpoint není nikdy dokonale umístěn na DPMI (Desired Mean Point of Impact – Požadovaný bod dopadu), ale obecně v prostoru cíle. Chceš-li nastavit přesně steerpoint na svůj DMPI, vyber cíl v seznamu cílů, jak jsme to právě udělal a klikni na šipku ► vpravo od pole DESIGNATE AS TRG STPT # k zvýšení čísla, aby bylo stejné jako číslo steerpointu (7). Klikni na tlačítko ACCEPT a cílový steerpoint 7 bude umístěn přesně na DMPI. Takto bude zajištěno, že se senzory budou dívat přesně na tento bod, když steerpoint 7 bude aktivní.

Můžeš si také zapsat souřadnice cíle, které jsou zobrazeny v levém horním rohu okna průzkumu. Toto je velmi užitečné, když máme zasáhnout dva cíle, ale máme pouze jeden cílový steerpoint v letovém plánu – stejně jako v tomto scénáři. Zapíšeme si souřadnice pro druhý jeřáb (červený): N37° 48.440´ E126° 14.747´a najdeme vhodný kurz k útoku, např.: 360°.

Jakmile bude první cíl zničen, změníme souřadnice cíle pro steerpointu 7 na ty, které jsme si zapsali a provedeme další nálet z jihu.

Scénář této tréninkové mise začne asi 10Nm od IP (STPT6), který je 15Nm od cíle. Vyzbrojen jsi 4 ks GBU-12 Paveway II 500lb, bomby jsou zavěšeny na TER závěsech 3 a 7. 

Let k IP využijeme k správnému nastavení letounu. Nastav spínač MASTER ARM na ARM a vyber hlavní režim A-G. Také bychom měli vypnout vnější světla, ale toto je výcviková mise, takže jejich stav ponechám na vlastní uvážení každého pilota.

V hlavním režimu A-G stránka FCR je zobrazena na levém MFD a HSD na pravém Ujistíme se, že máme TGP nastaven na přímém přístupovém tlačítku levého MFD a okamžitě zkontrolujeme jeho funkčnost. Při prvním výběru, TGP stránka by měla být v STBY režimu. Stiskni tlačítko režimu A-G a v TGP bychom měli vidět aktuálně aktivní steernpoint (IP), který je nad vodou. 

Pokud North Pointer není zapnutý, stiskni OSB5 k zobrazení CNTL stránky a stiskneme N/M (OSB18). Na displeji budou zobrazeny souřadnice TGP kříže, vzdálenost meterstick a North Poiteer. K opuštění této stránky stiskni zvýrazněný CTRL, opět OSB5. Na levém MFD vrať zpět stránku FCR. Na pravém MFD rychle zkontroluj, jestli je na stránce SMS nastavena bomba GBU-12, odhoz jedné bomby "single" a standardní zpoždění pojistky na 4,58 sekund.

Dále se podívej na stránku UFC LASER (LIST 0 5). První řádek kódu TGP je místo, kde můžeš změnit laserový kód vysílaný tvým značkovacím kontejnerem. K navádění konkrétní zbraně, musíš zajistit, aby se kód TGP shodoval s kódem této zbraně. Stiskni DCS nahoru, až bude TGP kód zvýrazněn, a zadej příslušný čtyřmístný kód (1511, pokud jsi lídr, nebo 1512 pokud letíš jako wingman), pak stiskni ENTER. Druhý řádek je kód Laser Spot Tracker (LST). Ten umožňuje tvému TGP detekovat a sledovat laserový bod jiného TGP, např, tvého wingmana.

Laser A-G jde nastavit do režimu TRNG (Trénink)  nebo do režimu (Combat - Bojový). Odhozená zbraň bude naváděna jen při bojovém laseru, takže se ujisti, že LASER A-G na stránce UFC je nastaven na CMBT. Vyber tento řádek pomocí DCS; a k zvýraznění stiskni libovolnou klávesu na ICP k přepnutí na CMBT. Před zobrazením CMBT bude několik sekund blikat. Laser A-A nejde přepnout na CMBT a A-G laser může zůstat v TRNG pro simulované odhozy.   

Nakonec můžeme změnit výchozí čas automatického značkování. Stiskneme DCS dolů na poslední řádek a zadáme 10 sekund. Takto bude zajištěno, že laser bude zapnut na finální trase letu bomby, 10 sekund před předpokládaným dopadem.

Poslední věc, kterou musíme zajistit, je aby přepínač MISC na panelu LASER byl nastaven na ARM. Pokud bude ponechán ve vypnuté poloze, zabrání laserový odhoz a bomby budou prostě padat po balistické dráze a nebudou naváděny.  Stav laseru lze zkontrolovat na dvou místech, v TGP a HUDu před signalizací master armu. Neblikající L znamená, že laser je zapnut. Blikající L znamená, že laser značkuje. Neblikající T znamená, že laser je zapnut v tréninkovém režimu. Blikající T znamená, že laser značkuje v tréninkovém režimu. 

Do té to doby bychom měli být blítko IP. Vyber cílový steerpoint a otoč se směrem k cíli. Podle plánu náš útočný kurz by měl být blízko 256°. 

Když vybereme cílová steerpoint, všechny palubní senzory se přepnou na toto místo. SPI (Systém Point of Interest) výrazně zlepšuje vztah (korelaci) mezi více senzory (FCR, TGP), může to být na první pohled matoucí, pokud  nerozumíte důsledkům otočením kurzoru od výchozí pozice. Otočení kurzoru je nyní konzistentní (stejnoměrný) mezi nesledujícími senzory. To znamená, že pokud otočíš kurzor na FCR (stav bez sledování), bude stejně aplikované otáčení kurzoru na TGP (stav bez sledování). Pokud jeden senzor sleduje a ostatní je je otáčen,pak otáčení je místní a nemá vliv na SPI.

Je důležité si uvědomit, že otáčení vytváří kompenzaci od výchozí polohy, která je aplikována na všechny senzory a všechny steerpointy.

V podstatě, pokud jsi otočil TGP curzor o 2Nm z jeho výchozí polohy, zapomeň na nulu tvého dříve otočeného kurzoru, všechny tvé steerpointy letového plánu budou mít stejný posun o 2Nm. Nebo hůře pokud musíš útočit na sekundární cíl na jiném steerpointu, posun bude aktivní při pokusu o nalezení dalšího cíle a můžeš minout cíl, protože tvé senzory se nedívají nedívají na cíl , ale na cíl + stejný posun o 2Nm. 

Je to ještě více matoucí, protože HUD značka bude ukazovat odlišně, buď na původní steerpoint nebo na SPI, podle toho v jakém Master modu se nacházíš. Diamant steerpointu může být stále na steerpointu, ale pulec může ukazovat na SPI v NAV režimu například.

Velmi důležité je zrušit všechna otočení kurzoru tlačítkem "Cursor Zero" (OSB10 - zvýrazněno, pokud otočení existuje na novějších blocích), když otočení již není potřeba.

Přidej jen kontrolní ohradu nebo IP rutinu, abys předešel problémům. Vrátime s k tomu zpět při odchodu z tohoto prvního cíle. Více informací nalezneme v kapitole SPI MANAGEMENT v BMS1F-16CM-34-1-1. Je nutné si to přečíst.

Přepni levý MFD na stránku TGP tlačítkem DMS vlevo nebo stiskni OSB tlačítko na základní stránce MFD. Pokud TGP není snímač zájmu (SOI), stiskni DMS dolů, aby se stal SOI a stabilizuj TGP pomocí tlačítka TMS nahoru. Laser bude zanačkovat pokud je TGP SOI. 

Ve výchozím nastavení je TGP v širokoúhlém zorném poli a v WHOT (Bílá = Teplé Cíle). Jsi stále 15 Nm os cíle, takže stiskni OSB3 a přepni na zorné pole NARO (úzký), abys měl lepší pohled na cílovou oblast. TGP má tři možnosti zobrazení WHOT, BHOT (Černá = Teplo) a TV. Obraz přepni pomocí tlačítka OSB6.

  

   

Z výše uvedených 4 obrázků, režimy BHOT a WHOT jsou režimy FLIR, které snímají cíle podle jejich teploty, a jsou použitelné ve dne i v noci. TV režim pro denní světlo, nabízí větší přiblížení pomocí knoflíku MAN RNG na plynu (pokud je nastaven správně).