1.4.6 A-A INTERNÍ DATA LINK

 

A-A interní data link pracuje ve třech režimech nastaveným pilotem a pomáhá v SA, koordinaci a vyhledávání vzdušných cílů.: Nepřetržitý (Continuous - CONT), Na žádost (Demand - DMD) a Přiřazovací (Assign - ASGN). Pro pilota při single playeru je systém celkem nepoužitelný, protože nepotřebuje domlouvat žádnou koordinaci. Při multiplayeru je nutné se předem domluvit, který mód se použije.

 

Aby systém data linku fungoval, pilot musí:

1) Přepnout IDM přepínač na DL (data link). Tohle se děje automaticky při startu z Taxi, Takeoff nebo už při probíhající misi, jako v předcházejících verzích Falcona. Ale při RAMP startu se musí nastavit.

2) Zkontrolovat formát zobrazení réžimu data linku na stránce A-A FCR. Systém je standardně v ASGN režimu.

 

1.4.6.1 Provozní režimy

 

1.4.6.1.1 DEMAND MODE OPERATION – režim na vyžádání

 

Režimy Demand (DMD) a Assign (ASGN) data linku umožňují členu týmu získat jednorázový přehled o situaci v týmu s aktualizovanými informacemi (přenos uvnitř lekty), v zásadě "podle potřeby". DMD a ASGN režimy taky poskytují možnost přidělit úkoly ostatním členům letky. Když je IDM v DMD nebo ASGN režim a je nastaveno vysílání, IDM vyšle A-A dotaz členům letky (až 4 letadlům v letce). Zpráva obsahuje požadavek na aktuální pozici letadla, směr a rychlost. Pokud v době odeslání zprávy je v FCR cíl (Target of interest - TOI), jeho poloha, směr a rychlost budeve zprávě také. Každé letadlo po přijetí požadavku odešle A-A odpověď (postupně podle pořadí daném dotazující zprávou). Tato A-A odpověď obsahuje data o svém letadle a TOI data podobně jako v požadované zprávě. Odeslané zprávy umožní uvidět každému členu pozice a směr ostatních členů a jejích sledované cíle na HSD (jako v předešlých verzích Falcona) a na stránce FCR (to je novinka).

A-A požadavek i odpověď vyžadují jen velmi malý čas. Například, když pilotovo IDM přijíme A-A odpověď, symboly wingmanů v týmu (modře zbarvené, pokud je volba Hidt Contrast MFD vybraný v Falcon BMS Config) a jejich sledované cíle jsou vykresleny na 8 sekund. Jakmile tato doba skončí, tak symboly zmizí a musí být vyvolány dalším požadavkem od některého člena týmu (pokud není použit režím CONT). Pokud se během doby zobrazení provádí náročné manévrování, v příštím vykreslení mohou symboly wingmanů a jejich cílů na displeji (HSD and FCR) o kus poskočit na jejich nové pozice.

Následující postup zajistí spuštění a potvrzení úspěšného přenosu dat:

1. Stiskni OSB 6 na A-A FCR (vedle zkratky režimu DL); zkontroluj, jestli je zobrazen režim DMD nebo ASGN.

2. Stiskni na plynovce přepínač COMM doleva po dobu delší než 0,5 sec (pokud to máš naprogramované na Cougarovi, jinak “Ctrl+o” nebo zkratku, kterou jsi povelu přidělil); zkontroluj, zda se zkratky DMD nebo ASGN na 2 sekundy rozsvítí.

3. Zkontroluj, zda se na HSD zobrazí interní symbolika (např. wingmanů tvého týmu), když se vrátí od členů letky odpovědi.

4. Zkontroluj zobrazení symboliky na A-A FCR, pokud jsou odpovídající členové před tebou.

5. K zjednidušení zobrazení A-A symboliky na FCR stiskni přepínač COMM doleva na dobu kratší než 0,5 sekundy. Klasické zobrazení se vrátí opětovným krátkým stiskem COMM doleva.

 

Následujícím způsobem se označí A-A cíl wingmanům:

1. Ujisti se, že systém je aktuálně FCR TOI (zamknutý cíl).

2. Stiskni OSB (7 až 10) přidělané číslům tvého týmu (1, 2, 3 nebo 4); zkontroluj, že na MFD se místo ID čísla rozsvítí na 2 sec zkratka XMT.

3. Zkontroluj zobrazení ID čísla člena týmu nad symbolem cíle na stránce FCR. ID číslo je zobrazeno, dokud je cíl sledován nebo dokud wingman nezvolí jiný cíl.

 

Přijaté zprávy budou extrapolované a zobrazí se na HSD po dobu 8 sekund Informace se zobrazí na 8 sekund. Během této doby datalink ignoruje jakékoliv A-A požadavky (přepínač COMM vlevo >0.5 sec).

 

Následující postup se týká přijímacího letadla a popisuje přijetí zprávy. Příjem zprávy je nezávislý na režimu data linku. Následující postup popisuje příjem :

1. Po přijetí (indikovaném tónem ve sluchátkách) si ověř zobrazení hlášky “ASSIGN” ve středu HUDu. Zobrazí se na 8 sekund nebo dokud se nestiskne WARN RESET na ICP.

2. Ozve se oznámení „DATA“ od VMU (Voice Message Unit – neboli Bitchin’ Betty), pokud je příjemcem vlastní letadlo.

3. Zkontroluj zobrazení symbolů data linku na stránce HSD a FCR.




Data linkem určená poloha cíle je extrapolovaná a zobrazena 8 sekund podobně jako jiná A-A symbolika. Systém data linku používá 4 různé sloty pro příjem zpráv od 4 členného týmu. Například, když lídr označí cíle jeden po druhém (včetně jednoho pro sebe), je pak možné, aby každý člen týmu měl 4 různé symboly (s různými čísly), udávající označené cíle každého člena týmu.

 

ZVLÁŠTNOSTI PŘI URČOVÁNÍ CÍLŮ

 

Během 2 sekund, kdy je zobrazeno XMT, může být jako TOI zvolen jiný FCR cíl. Ale další označení není možné, dokud se neodstraní XMT. Systém data linku také dovoluje určit vlastní letoun stiskem odpovídajícího OSB. Tato zpráva je odeslána celému týmu stejně jako u dalších označení.

I když je zpráva data linku odeslána všem členům týmu (momentálně až 4, v budoucnu možná 8), určení je možné jen u 4 členné letky, tedy čísla 1-4 u A-A.

 

1.4.6.1.2 CONTINUOUS MODE OPETATION - provoz v nepřetržitém režimu

 

Nepřetržitý (Continuous - CONT) režim poskytuje pilotovi stálé obnovování požadavků a odpovědí v letce. To je režim, který vyžaduje koordinaci mezi členy v letce při při letu v multiplayeru, protože stačí, aby byl jen jeden letoun v režimu CONT a aktivoval funkci CONT datalinku.

Všechny zprávy se přeposílají týmu uvnitř letky. Vysílací smyčka při CONT se aktivuje, když jeden člen týmu (obvykle lídr) vyšle A-A požadavek v CONT režimu. Zvýrazní se popis CONT na znamení, že letoun je řídící CONT vysílání. Zpráva požadavku od řídícího následují odpovědi od členů týmů s časovou prodlevou. Požadí odpovědí členů týmu je závislá na pořadí požadavků lidra. Letadlo automaticky vybere pořadí odpovědí a to pilot nemůže změnit. Časová prodleva (CONT mode delay), nahrává DTE a to umožňuje v časovém oknu přenos dalších A-A zpráv. Po této prodlevě vyšle řídící letoun automaticky další požadavek. Smyčka CONT je ukončena, když řídící zruší mód CONT.

Přijaté A-A požadavky datalinku a odpovědi se zobrazují na HSD a FCR podobně jako u DMD a ASGN režimů. Přidělení vzdušných cílů se v CONT režimu provádí podobně jako v DMD a ASGN s použitím štítků „1,2,3,4,“ vedle tlačítek OSB 7-10.

 

1.4.6.1.3 HLAVNÍ SYSTÉMOVÝ REŽIM VERSUS A-A INTERNÍ DATA LINK

Možnost zahájit interní smyčku A-A datalinku a automatické odpovědi jsou nezávislá na hlavním systémovém režimu a režimu data linku. Pokud se vybere zobrazení A-A data linku na HSD Control page, ukážou se na HSD všechny platné symboly A-A data linku (pokud jsou v zobrazeném poli HSD) nezávisle na hlavním systémovém režimu a režimu data linku.

To je v souladu s  koncepce přehledu o situaci na HSD (filizofie pohledu božího oka). Radarová stránka zobrazuje symboly A-A data linku, jen když režim redaru je nastaven na jeden z režimů A-A.

1.4.6.1.4 VYČIŠTĚNÍ (ZJEDNODUŠENÍ) FCR

Display AA FCR se může vyčistit od symbolů IDM stiskem přepínače COMM vlevo na <0,5 sec. Displej bude ve vyčištěném stavu, než se opět stiskne COMM vlevo na <0,5 sec a vše se vrátí do původního stavu.