1.4.8.1 Cvičení A-A1.4.8 Výuka IDM

S nabytými znalostmi, jsme připravení naučit se základy používání IDM v taktickém prostředí. Probereme A-A i A-G činnost.

 

1.4.8.1 Cvičení A-A

Jsi lídr čtyřčlenné lidské letky při on-line OCA misi. Vaším úkolem je vyčistit vzdušný prostor od nepřátelských stíhačů dřív, než bombardéři přiletí odhodit svoje bomby na cíl. Vyzbrojeni AIM-120, AIM-9 a spolehlivým IDM jste připraveni se vypořádat s kýmkoliv, kdo se připlete do cesty.

Po bezpečném vzletu se tvůj wingman, lídr elementu a jeho wingman se po dosažení vizuálu zformujete do fluid 4. Oznámíš letce, že budeš řídící IDM s použitím CONT módu. Hned po startu spustíš smyčku vysílání IDM podržením přepínače COMM doleva >0,5 sec a začneš tak přijímat data od své letky.

Po kontrole zbraňových systémů a přípravě na boj zahlédneš dvě skupiny vzdálené asi 10 mil - vypadá to jako dvě skupiny po dvou letadlech. Jsou v útočném kurzu a na dostřel, takže se rozhodneš jít do toho a zaútočit. Protože víš, že v CONT módu můžeš označit cíle (i bez zobrazení čísel wingmanů na FCR), najedeš kurzorem na lídra východnější dvojice, stiskneš na FCR OSB 9 a odešleš informaci číslu 3 s příkazem do rádia: “Viper13, skupina cílů, bullseye 090/20, dvacet tisíc, data”. Číslo 3 odpoví: “3!”, pak udělá v podstatě totožné kroky, když informuje svého wingmana č. 4, aby se zaměřil na druhý kontakt této dvojice.

Pak přesuneš kurzor na další skupinu a druhý kontakt v ní, stiskneš OSB 8 a dáš příkaz svému wingmanovi: “Viper12, rozeberem si skupinu, bullseye 090/10, dvacet tisíc, data”. Dvojka uvidí označení a potvrdí: “2, vybráno”. Nakonec zamkneš lídra bandity a stiskneš OSB 7 a tím informuješ svou letku o svém cíli. Pokud zůstaneš v CONT módu, budou se na HSD a FCR každých 8 sekund aktualizovat pozice cílů wingmanů i jejich vlastní polohy, takže všichni budou mít o všem přehled. A po chvíli už AIM-120 jdou vstříc svým cílům – a to je rychlý konec všech čtyř banditů.

 

1.4.8.2 Cvičení A-G

Dnes máš za úkol pokropit kolonu tanků T-62, která se blíží k hranici, s úmyslem napadnout spojence. Jsi lídr dvoučlenné skupiny F-16, blk 40. Vyzbrojeni jste 2xCBU-87 a 2xGBU-12 plus zaměřovací podvěs. Před vzletem informuješ wingmana, že budeš IDM řídící a použiješ CONT režim. Hned po vzletu podržíš přepínač COMM vlevo (na více než 5 sec), takže aktivuješ vysílání datové smyčky. Wingman použije na RWS rozsah 5 mil a uvidí tvůj symbol spolu s radarovým kontaktem, takže nemá problém se zapojením do formace.

Po kontrole výzbroje a přiblížení k místu střetu začneš hledat na GMT kolonu. Zahlédneš linii pohybujících se bodů 5 mil severně od steerpointu. Přepneš do SP režimu, stiskneš TMS-up a přesuneš kurzor na cíl. Přepínačem COMM doprava pokud je radar SOI a odešleš pozici GMT kurzoru wingmanovi. Bitchin’ Betty mu to připomene, stejně tak zpráva na HUDu. Na HSD a FCR se mu objeví symbol GM kurzoru (*), takže na něj může vletět.

Pak se rozhodneš, že pozici konvoje označíš Markpointem. Stiskneš MARK 7 na ICP, přes SEQ doprava vybereš “FCR” a potom TMS-up, a máme markpoint. Režimem výběru pomocí tlačítka M-SEL 0 uděláme z Markpointu aktuální steerpoint; odtud přepneme SOI na HSD a stiskneme opět přepínač COMM doprava. Tentokrát se odešle datalinkem steerpoint wingmanovi, což je trvanlivější způsob k udržení SA na pozici kolony. Wingman přepne na STPT 71, takže oba jste odkazováni na stejný steerpoint. Po kladné ID kolony, ty a tvůj wingman zahájíte útok na kolonu a pořádně je potrestejte.

S vysvětlujícím textem a dvěma příklady bys měl mít dobrou představu o možnostech IDM a jak užitečný může být v taktickém prostředí. Praxe a experimentování povede k chápání a rozvíjení dovedností s tímto nástrojem.