2.1 Princip Tacanu

Pojďme se nejdříve vrátit k TACANu.

Stanice vysílá 360 radiových signálů, jeden signál pro každý stupeň okruhu neboli radiál. Mohli bychom být takto přesní, ale jelikož HSI Falcona je schopen přepínat paprsky jenom po 5°, tak vlastně máme jen 72 případných signálů. Všimni si, že když jsi dále od stanice, pak jsou signály od sebe více vzdáleny, a proto navigace ve větší vzdálenosti od stanice je méně přesná, než navigace blízko stanice.

Měl bys taky vědět, že je možné umožnit, aby BMSka přepínala radiály po 1°, podívej se prosím do manuálu BMS 4.32 Dash1 k dalším podrobnostem. Pokud přepínáme radiály pomocí myši, může to trvat dlouho, než se provede úplné protočení stupnice. Proto jsem navrhl držet se 5° nastavení, pokud nemáš k dispozici enkoder k realizovanému HSI.

Radiály jsou polopřímky s pevným zdrojem (stanicí), na druhé straně dosahují nekonečna. Uvědom si, že zde nekonečno končí s maximálním dosahem vysílací stanice. Který je nastaven v souboru „station.dat“. V reálném životě, jejich přímá linka je omezena, jako každá radiová vlna. Ve Falconovi, zakřivení země není zrealizované a vysílání Tacanu také prochází horami.

 

Akceptujme tuto skutečnost, že pokud jde o kurz, pak 360° je sever, 090° je východ, 180° je jih a 270° je západ.

Proto potřebujeme dva radiály k pokrytí jednoho směru:

Například, radiál 90° pro pravý kvadrant a radiál 270°pro levý kvadrant. Tyto dva radiály vykreslují plnou linku ze středu kruhu.

Letadlo nemůže být na radiálu 270, jestliže má východní pozici. Pak je na radiálu 90.

Při umístěním na stejném radiálu (například R090), můžeš letět v kurzu 090° (při odletu od stanice – tvoje vzdálenost vzhledem k TACANu se zvyšuje) nebo 270° (při příletu k stanici – tvoje vzdálenost vzhledem k TACANu se zmenšuje).

Toto je velmi podstatné, protože si budeš uvědomovat, že používání R270 nebo R090 v jakékoliv v kvadrantu nemá v F4 v podstatě žádný skutečný význam. Důležité je si uvědomit, že když mluvíš s někým jako s wingmanem nebo ATC, musíš zůstat v obraze, a používat správnou terminologii. Takže dokonce, když letíš v kurzu 270° k stanici a jsi stále východně od stanice, musíš uvést, že jsi na radiálu 090.

Vím, že toto je nyní pravděpodobně matoucí, ale čti dál.

TACAN je také vybaven zařízením pro měření vzdálenosti (DME), který poskytuje vzdálenost v námořních mílích (NM) mezi tvým letadlem a vybranou stanicí. Tuto hodnotu najdeš v levém horním okně označenou „MILES“ na HSI.

V reálném životě maximální dosah, při které TACAN vysílá, závisí na  různých parametrech. Ve Falconu se vzdálenost pohybuje mezi 20nm a 150nm. Pokud jsi mimo tuto vzdálenost, bude HSI označen velkými červenými praporky signalizující pilotovi, že přijatá data nejsou použitelná. Pro více informací, podívej se níže na popis HSI.