2.3 Hlavní navigační přístroj: HSI

Stále zde? Výborně. Pojďme přejít na hlavní sousto, ukazatel horizontální polohy - HSI.

Přístroj umožňuje pohled shora na tvoje letadlo (ve středu přístroje) a tvoji pozici vzhledem k vybranému referenčnímu bodu (rádio navigační stanici v TCN režimu nebo steerpoint v NAV režimu).

  • Kompasová stupnice: Poskytuje tvůj kurz v pozici 12 hodin.
  • Okno DME: Poskytuje šikmou vzdálenost mezi tebou a vybranou stanicí.
  • Okno COURSE: Zobrazuje aktuálně vybraný radiál.
  • Knoflík CRS: Nastavuje požadovaný radiál.
  • Knoflík HDG: Umožňuje nastavit odchylku kurzu u vybraného kurzu.
  • Šipka kurzu: Míří na vybraný kurz na kompasové stupnici.
  • CDI (Ráhno odchylky kurzu): Poskytuje pozici vybraného radiálu ve vztahu k pozici tvého letadla.
  • Zaměření směru stanice: Míří přímo na vybranou stanici. Tato šipka je opravdu zajímavá jak pro začátečníka, tak pro zkušeného uživatele. Zaprvé samozřejmě poskytuje směr k stanici a pro více zkušené uživatele může být použitá jako ADF (automatický radiový zaměřovač) schopný sledovat virtuální NDB. Více o tomto později.
  • Ocásek zaměření směru stanice: Toto je ocásek červené šipky, poskytující opačný směr k zaměřené stanici.
  • Ukazatel DO/OD:Popis funkce je dále na další stránce.
  • Odchylka směru: Pohybuje se HDG knoflíkem. To je referenční hodnota, která je používána systémem automatického pilota v režimu ROLL HDG SEL. Může být také použita jako připomínka směru (korekce větru,…), když nepoužíváš autopilota.

Pojďme začít s jednoduchými věcmi.☺ Například, použijme obrázek 1, viz výše:

Letoun č. 2 je na 090 radiálu. Ale HSI může zobrazit dva radarové paprsky, v závislosti na vybraném radiálu:

Nejprve si všimni, že aktuální kurz je 090°, pak pozice tohoto letadla č. 2 je na obrázku; vidíš letadlo ve VÝCHODNÍ pozici a letí pryč. Říkáme, že je OUTBOUND (na odletu). Šipka směru zaměřené stanice je na 6 hodinách, to znamená, že stanice je za letadlem č. 2. Kurz je nastaven na 090 a šipka kurzu je srovnaná s 090° na kompasové stupnici.

CDI je vycentrovaný, znamená to, že letoun 2 je na radiálu. Jestliže pilot bude pokračovat v letu s kurzem 090° (vzhledem k bezvětrným podmínkám) letadlo bude pokračovat v letu pryč od stanice na radiálu 090.

Druhý obrázek je použitý v přesně stejný moment, ale tentokrát byl zvolen kurz 270°. Letadlo je stále v 90° kurzu a je OUTBOUND (odlétá) od stanice. Šipka kurzoru míří na značku 270 na kompasové stupnici a CDI je ve středu, což znamená, že jsme na radiálu 090°. Takto je to na každém radiálu, i když se na něj dostaneš omylem!

Samozřejmě, snadnější radionavigace je možnost 1, když šipka kurzoru ukazuje aktuální kurz. Proto budeš chtít mít srovnanou, podle možností, šipku kurzoru s aktuálním kurzem, aby ses vyhnul přemýšlení o vztahu k radiálu. V případě možnosti 1 viz výše, je jasné, že chceme letět pryč s použitím radiálu 090°. Protože zaprvé letíme pryč a zadruhé jsme skutečně na 090° radarovém paprsku.

Poznámka k ukazateli DO/OD. U předcházející verze Falcona, ukazatel DO/OD měl chybu a nikdy nefungoval u OD. Pokud verze Falcona nezobrazuje stejně jako obrázky HSI viz víše, pak navrhujeme aktualizovat verzi Falcona, která pak bude fungovat správně. ☺

Následující odstavce jsou ponechány z předchozí verze tohoto manuálu. Vysvětluje, že ukazatele DO/OD v BMS nyní fungují správně. Porovnej oba obrázky nahoře se dvěma dole. ☺

Pojďme si ukázat tento ukazatel, například z FS 2004, na stejné situaci:

 

Letíme jako nadutý baron posazený na radiálu 090 z VORDME. HSI je nastaven na 090° jak určuje šipka kurzu a jsme na radiálu, jak oznamuje vycentrovaný CDI. Nyní se podívej na ukazatel DO/OD, který v tomto případě je bílý… jeho směr je opačný, což znamená, že letíme OD stanice. Toto je jak by měl HSI v F4 zobrazovat ve výše uvedeném příkladu. Nyní pojďme otočit knoflík kurzoru na vybraný R270 na HSI a uvidíme, co se stane s ukazatelem DO/OD. Jestli to bude fungovat jako u Falcona (nepravděpodobné) otáčel by se s šipkou kurzoru a nakonec by ukazoval NAHORU, když je nastaven radiál 270, což by bylo velmi nepřesné. Nyní vážně co se stane, když ukazatel DO/OD se otáčí s šipkou kurzoru, jen se změní jeho stav u 360° značky (vlastně u 90° od vybraného radarového paprsku) a pokračujme v otáčení až R270° je nastaven, zde opět ukazuje dolů, jak by měl.

Podívej se na oba oblázky.

 

      

 

Jak můžeš vidět na obou obrázcích, vybrali jsme stejný moment, ale s různými radiály, DO/OD ukazatel bude logicky a správně ukazovat stav OD, ve kterém jsme. Takto by měl správně fungovat HSI v F4. Bohužel, F4 ukazatel DO/OD je stále zcela nepoužitelný v F4. Takže nepoužívejme ho vůbec. Odvolávám se raději na INBOUND a OUTBOUND kurz v tomto dokumentu.

 

Pojďme se vrátit k Falconovi a podívejme se na následující příklad:

Letadlo č. 3 je ZÁPADNĚ od stanice a letí směrem k stanici s aktuálním kurzem 090°. Ve skutečnosti je na radiálu 270. Ale bude jednodušší použít kurz 090° na HSI, protože čtení bude snadnější. Skutečně, jestliže vybereme kurz 090° v HSI, šipka kurzoru směřuje na pozici 12 hodin a shoduje se s kurzem – jak je zobrazeno na obrázku níže. Naopak, jestliže kurz je nastaven na 270°, kurzorová šipka směřuje na pozici 6 hodiny a ačkoliv je to velmi správně, není snadné s tímto nastavením pracovat.

  

 

Tak závěrem, přestože radiál je polopřímka s pevným zdrojem, je vždy lepší použít radiál směřující v kurzu, pokud máš stále na paměti správný radiál, na kterém se pohybuješ.

 

Až dosud jsme uvažovali o velmi snadných případech, kdy letadlo již sleduje radiál (s vystředěným CDI) se nazývá „sledování“ radiálu a to je snadná část.

Těžší část nastane předtím tímto stavem, když pilot se pokouší zachytit požadovaný radiál.

Zpočátku, když pilot nastaví požadovaný radiál v HSI, dostane něco jako toto:

 

Takže co nám říká takto nastavený přístroj?

  1. Tacan je někde vzadu na pravé straně (přibližně na 5. hodině). Je v kurzu 230°. Takže letíme pryč od stanice.
  2. Vybraný kurz je 90°.
  3. Radiál 090 je na tvé pravé straně (CDI je vychýlená vpravo). Takže jsme NALEVO od kurzu.
  4. Letím v kurzu 112°.
  5. Stanice je 2nm ode mě.
  6. Ještě něco? Ano: zmatený DO/OD ukazatel ☺, tento obrázek byl pořízen předtím, než byl opraven ukazatel DO/OD.

S trochou zkušeností, budeš mít dost dobrou představu o tvé pozici v prostoru vzhledem k stanici. Jestliže ti to je jasné, jdi přímo k další části. Jestliže ne, čti dál…

Dobrý trik o představě své pozice v prostoru před zahájením zachycení radiálu je vycentrovat CDI otáčením CRS knoflíku. Jakmile CDI je vycentrovaný - zjistíš na kterém radiálu aktuálně jsi… Pamatuj si, že CDI bude se centrovat pro dva vzájemné radiály (například 310° a 130°), a že se obvykle pohybuješ velmi vysokou rychlostí se svojí F-16 a CDI nemusí zůstat vycentrovaný po dlouhou dobu.

Obrázek níže je převzatý z prahu přistávací dráhy 11 Amendola. Pojďme vycentrovat CDI pro kontrolu, na kterém radiálu jsme:

Jsme na R-135 (vzájemný je R-315).

S touto informace, víme, že jsme někde na ose vycházející ze stanice, a procházející ve směru 135°. Hodnota v DME nám poskytuje vzdálenost k stanici, bod na této imaginární lince pro určení polohy, kde přesně jsi.

Nyní budeš vědět, kde je úspěch pro správné zachycení radiálu; zaprvé potřebuješ vědět přesně, kde jsi vzhledem k vysílací stanici, proto je tak důležitý radiál.