2.8 Sledování IFR přístrojů

Radionavigace ti bude pomáhat dostat se z bodu A do bodu B na předem naplánované trase, ale zkus si zapamatovat, že tvým prvním cílem je letět s letadlem bezpečně. Takže nefixuj se na HSI, protože neposkytuje informace o výšce a rychlosti tvého letadla.

Abys mohl letět správě podle navigační mapy, budeš muset zvládnout let se skloněnou hlavou a úplně zapomenout na HUD (a to je opravdová výzva!).

Dole na přístrojové desce, máš jenom nějaké analogové přístroje, které budeš používat všechny najednou – já vím HUD je mnohem snadnější, ale nemůžeš vidět na HSI při pohledu přes HUD, zde není úniku.

Zde máš 3 hlavní přístroje, které bude potřeba, abys neustále sledoval jeden po druhém. Umělý horizont, výškoměr a rychloměr. Nebude zde vysvětlovat jejich účel, jestliže nevíš, k čemu jsou – nezkoušej zvládnout radionavigaci, pro tebe je příliš brzo.

Všechno co potřebuješ vědět a udělat je toto:

1. Podívej se na umělý horizont a zkontroluj, zda je vše správně pro to co chceš udělat;

2. Podívej se na výškoměr a zkontroluj, zda máš správnou výšku;

3. Podívej se zpět na umělý horizont a zkontroluj, zda je stále vše správně;

4. Podívej se na rychloměr ke kontrole své rychlosti;

5. Podívej se zpět na umělý horizont a zkontroluj, je-li stále vše pořádku?

6. Podívej se na HSI k vyrovnání radiálu nebo zachycení;

7. Zpět na umělý horizont…

A začínáme úplně od začátku. Tato technika je nazývána skenování a pomáhá pilotovi kontrolovat, že letadlo dělá to, co chce, a aby dělalo. Při prováděním této činnost, je pak velmi malá šance, že bys mohl přehlédl hodnotu, která se dostane mimo limit (rychlost je příliš malá, špatná výška,…). Všimni si také, že vždy se musíš vrátit k umělému horizontu. Protože to je opravdu přístroj udávající tvoji polohu. Například, jestliže umělý horizont je v rovině a neukazuje žádný obrat ani stoupání, pak si buď téměř jist, že tvoje rychlost zůstane stejná (jestliže ses plynu ani nedotkl) a pro výšku to bude platit také. Tak soustřeď svoji skenovací techniku na tyto primární přístroje.

Můžeš také do skenovací techniky zahrnout další přístroje jako AOA a VVI ukazatel. A podle situace, můžeš se na malou chvíli soustředit na HSI, ale vždy se budeš vracet k umělému horizontu a možná méně často k jiným přístrojům. Ale kontroluj je.

Není třeba říkat, že skenovací technika je povinná jakmile změníš pohled směrem dolů a přejdeš k IFR (let podle přístrojů) letu. Toto je taky jediná metoda, která umožňuje letět v IFR přiblížení, STAR nebo SID postupů, protože musíš být v určité výšce, v určitém kurzu a v určité rychlosti po celé trase.

Při tréninku jsem mluvil sám k sobě a velmi se zlepšilo skenování a dalo mi to sluchový podnět o tom, co potřebuji, abych udělal dále. Toto je obzvláště užitečné při stoupání nebo klesání. Oznámil jsem si výstrahu, že mám tisíc stop k srovnání do letové hladiny.

Nebo jsem si vždy připomenul, jaký má být proveden další krok. Toto je opravdu užitečné. Jen se ujisti, jestli máš vypnutý mikrofon (zapnutý mikrofon v temspeaku může pokazit tvou reputaci), moje manželka již má dobrou představu o mé reputaci, takže si nedělám starosti, jestli mě slyší !