2.4 Jak zachytit radiál

Jakmile víš, kde jsi a víš, který radiál potřebuješ zachytit je potřeba, abys letěl směrem k imaginární lince zobrazující v prostoru radiál. Nejkratší trasa k zachycení tohoto bodu je letět v kolmém (90°) kurzu k této lince. S tímto kolmým kurzem dosáhneš radiálu velmi rychle, ale budeš mít dost potíží provést hladké zachycení, protože CDI přejde z jedné strany na druhou velmi rychle.

Pojďme si prohlédnout následující příklad:

Musíme zachytit R-035 odchozí z tacanu Amendola. Jsme na zemi, připraveni k vzletu na RWY 29 a jakmile budeme ve vzduchu, provedeme pravý obrat do směru 310°, jak vyžaduje postup. Jakmile odlétneme trochu dál od letiště, uděláme velký 180° obrat vpravo a zaútočíme na radiál s 90° úhlem a uvidíme, co se stane v bodech 1, 2 a 3. Zatím je HSI v TACAN režimu, máme nastaven radiál na 035° a rolujeme na dráhu. 

V bodě 1, budeme mít 90° útočný úhel (A) na radiál 035°. Úhel „A“ je samozřejmě zobrazen na HSI a je vytvořen úhlem aktuálního kurzu (125°) a nastaveného kurzu (035°). Všimni si postavení ručičky polohy stanice. Jak se blížíš k radiálu, blíží se k značce 215°, když značku dosáhne je radiál zachycen.

Přiblížením k radiálu, CDI se začne posouvat směrem k středu číselníku. S největším zachytným úhelem, CDI se bude pohybovat nejrychleji. Když je CDI ve středu se žlutou šipku, to znamená, že jsi na vypátraném radiálu. To je bod 2. Všimni si, šipka kurzoru směřuje vlevo, znamená to, že 035° radiál je prodloužen na levou stranu. Takže, abys ho zachytil pro odlet (OUTBOUND), měl bys zatočit VLEVO. Pokud chceš zachytil radiál pro příletu (INBOUND), měl bys zatočit VPRAVO, směrem k ocasu šipky nebo směrem k šipce mířící k stanici. 

Nyní samozřejmě letíš ve směru 125°, tak jsi jen zlomek sekundy na radiálu. Potom se CDI začne pohybovat na druhou stranu kurzorové šipky. Právě jsi prošvihl radiál a nyní jsi na druhé straně. To je pozice v bodě 3. Všimni si směrové šipky k stanici, která pokračuje ve svém pohybu za 215° právě, když jsi přeletěl radiál.

Všimni si, že podle tvé vzdálenosti k stanici, délka času, kterou potřebuje CDI k přehoupnutí se z jedné stany na druhou, bude různá. Opravdu je to rychlé v těsné blízkosti stanice, pomalejší – přece však rychlé při požadovaném 90° překřížení ve velké vzdálenosti.

Nakonec, se bezpochyby nyní můžeš rozhodnou; zachycení radiálu při 90° přibližovacím úhlu neposkytuje pohodlnou jízdu. Ale kdo se o to stará? Nemáš pasažéry – máš? Parťák vzadu ti řekne – nedělej si o mě starosti, mám rád narážení hlavou do krytu kabiny.

 

V obecném létání se učí zachytit radiál s 30° přibližovacím úhlem. Ten opravdu poskytuje pilotovi dost času, aby viděl začátek pohybu CDI směrem k středu HSI a pak finální obrat bude jemný. Zde uvidíme, jak to dělat s použitím stále stejného příkladu:

Po vzletu z dráhy 29, točíme vpravo na kurz 065° k získání 30° záchytného úhlu na radiál 035. Jako dříve, tento záchytný úhel je perfektně vidět na HSI jak je zobrazeno níže.

V pozici bodu 1, CDI má odchylku na levé straně (to znamená, že nastavený radiál je na tvé pravé straně) a začne se pohybovat směrem k středu ciferníku, jakmile se blížíme imaginární lince.

 

V bodě 2, CDI je vycentrovaný a obracíme do následujícího radiálu v kurzu 035°. Všimni si, již jsem začal jemně otáčet vlevo k zachycení. Jestliže otálíš s obratem příliš dlouho, riskuješ přelet zachycení a souběžný let s radiálem, vpravo od něj. Budeš muset pak znovu zahájit jemné zachycení k návratu na správnou trasu.

V 13 DME a s takovým malým záchytným úhlem, se CDI pohybuje velmi pomalu poskytuje dost času pro jemné zachycení.

 

Zde je pohled na přístroj v bodě 3. Odlétáme od Tacanu, srovnáni na R035. Šipka směru stanice ukazuje tacan přímo za tebou, potvrzující fakt, že odlétáš.

Při bezvětří, měl bys zůstat na radiálu a CDI by měla zůstat srovnána s šipkou kurzu. Při větru, možná budeš hnán mimo radiál a budeš muset začít kompenzovat sílu větru s malým opravným úhlem.

Samozřejmě, situace je trochu více dynamická, než je vysvětleno na papíře. Jakmile se CDI začne pohybovat směrem od šipky kurzu, buď připravený točit. Měl bys rovněž točit jemně; řekněme do 10°, ke zpomalení CDI růstu směrem ke středu. Toto ti dává více času k vyrovnání do finálního obratu zachycení a snížení rizika přeletu radiál.

S většími zkušenostmi, budeš zvyšovat svůj záchytný úhel; podle vzdálenosti od stanice (čím jsi blíže, tím bude zachycení rychlejší) s jemnou dráhou letu v oblouku k zachycení radiálu, a dokončení obratu k správnému srovnání na radiálu.

 

Ve Falconu, se osobně přikláním použít 45° přibližovací úhel a trochu zmenšit úhel jakmile CDI je jeden bod od středu.

Jak jsem se zmínil výše, když jsi velmi daleko od radionavigační stanice, možná že bys mohl chtít začít zachycení s dost velkým úhlem, abys pak zajistil, že nejsi příliš daleko od stanice, zvláště při zachycení u odletu. (Tacan v F4 má omezený dosah, vzpomínáš si?) Tak začni s 90° přibližovacím úhlem a pak sniž svůj úhel, jakmile jsi blízko radiálu. Vezmi v úvahu vzdálenost k této stanici, a také při rozhodování o velikosti přibližovacím úhlu!

Velmi dobrá rada je použít šipku směru k stanici. Vlastně víš, že míří přímo na stanici, jak se směrová šipka začne pohybovat směrem k šipce kurzu (nebo u konci kurzorové šipky při záchytném odletu) – víš, že radiál se blíží, dříve než se CDI začne pohybovat. Tato předzvěst je dobrá informace, aby ti pomohla rozhodnout se jaký přibližovací úhel použít.

Prohlédni si znovu následující obrázky a soustřeď se na červenou směrovou šipku:

 

     

    

    

 

 

Tento příklad je stejný jako 90° zachycení výše. Důležitou věcí pro představu je zde postup červené šipky začínající v pozici  1. hodiny a sestupující do pozice na 5. hodině.

Jak víme, červená šipka míří k vybrané stanici, a jak se blíží radiál 035, šipka se bude posunovat směrem k šipce kurzoru (k hrotu nebo ocásku v závislosti jestli radiál je nastaven pro odlet nebo přílet). Když jsi na radiálu, červená šipka bude srovnána se žlutou linkou (pravý obrázek prostřední řady). Jakmile jsme propásli radiál v tomto příkladu, červená ručička bude pokračovat směrem dolů, jak Tacan pokračuje do našeho zadního pravého kvadrantu.

Směrová šipka stanice je velmi užitečný nástroj, který ti pomůže představit si svou pozici v prostoru vzhledem k vysílači, a to je naším cílem radionavigace. Neváhej a používej ho.

 

Pak je zde rada k velmi přesnému zachycení radiálu. Soustřeď se na malou ikonu letadla ve středu HSI představující tvoje letadlo. Jestliže protáhneš linku před tvé letadlo podél jeho osy, nakreslíš svou dráhu letu (bílá šipka). Pak by tato linka měla vždy zůstat uprostřed mezi CDI a šipkou kurzoru (zelené linky), budeš-li neustále zatáčet se svým letadlem, až budou tato tři linky dokonale srovnané a pak letíš do perfektního zachycení.

   

Zachytili jsme R-280 odchozí, znamená to, že sledujeme radiál vycházející ze stanice. Víme, že nejsme příliš daleko od radiálu podle pozice červené směrové šipky, blízko kurzorové šipky u jejího ocásku, a jsme 14 DME od stanice. Zachycení začíná s úhlem 45° dle levého obrázku. Jakmile se CDI začne pohybovat, úhel mezi zelenými linkami se bude zmenšovat. Trik je udržet bílou šipku blízko středu mezi zelenými linkami.

  

Zelený úhel se zmenšuje, a plánovaná trasa letu zůstává uprostřed oblasti. Dávej si pozor, protože jestliže soustředíš svoji pozornost na HSI, je zde velká šance, že tvoje výška bude hodně malá. Kontrola umělého horizontu, rychlosti a výšky je vysvětlena v kapitole 2.8.

  

Zelený úhel bude užší a užší, a podle pravého obrázku jsme skoro tam. Jelikož odlétáme od stanice, CDI se pohybuje s větší vzdálenosti pomaleji, takže v tomto případě zachycení se provede snadno, protože máme více času udělat zachycení plynule.

  

Jakmile jsi na radiálu, všechny odkazové linky budou srovnané. CDI je vycentrován na šipce kurzu, obě zelené linky jsou spojené a bílá linka je také srovnaná se zelenýma linkami, které jsou jako jedna. Jak ukazuje levý obrázek, provedli jsme perfektní učebnicové zachycení.

 

Samozřejmě, že v kabině nemáme zelené linky nebo bílou šipku. Stále v HSI je značka na 12. hodině, která může být použitá jako bílá šipka, ta ti pak bude pomáhat, jak je zobrazeno na obrázku vpravo.

 

K zeleným linkám, budeš si muset najít svůj způsob, ale to se stává velmi rychle druhou přirozeností s trochou praxe.