2.2 Nastavení Tacanu v kabině

Samozřejmě, první věcí co bys měl udělat je správně nastavit informace v tomto systému: TACAN kanál, TACAN pásmo, frekvenci věže, ILS frekvenci atd.

V původním Falconu, jsme měli jen přístup k záložnímu (BUCKUP) navigačnímu systému F-16. U aktuální verze, máme nyní přístup k oběma, záložnímu i „normálnímu“ systému. Zmiňuji se o tom, protože mnoho z Vás stále používá starý záložní systém, zatímco měli byste se opravdu začít učit, jak použít UFC k nastavení všech navigačních dat v kokpitu.

Záložní (BUCKUP) systém je v kabině umístěn v AUX-COM panelu. Když je přepínač CNI v poloze „BUCK UP“ – TACAN kanály a pásma mají být vkládaná právě z tohoto panelu kliknutím na číslo kanálu a X / Y pásma. Také musíš určit, jestli budeš sledovat pozemní nebo leteckou stanici. Toto je provedeno přepínáním T/R nebo A/A TR. A/A TR je pro letecké vysílače jako tankery.

Nyní a opět, není to správný způsob, jak to dělat, toto je jen záložní možnost jak použít Tacan, když hlavní systém je nefunkční.

Správný způsob vkládání TACAN kanálu a pásma je přes UP-Front Controller (UFC) s použitím ICP a DED. Pro tuto činnost, samozřejmě přepínač CNI na AUX COMM panelu musí být přepnut do pozice UFC, toto nastavení je nutné udělat při Ramp startu (podívej se do checklistu).

Stiskni T-ILS tlačítko #1 na ICP k vstupu na TACAN/ILS stránku v DEDu:

TACAN kanál pak může být zadán v zapisovacím řádku s použitím ICP tlačítek. Nejdříve zkontroluj, jestli jsou hvězdičky správně umístěné okolo zapisovacího řádku (DSC nahoru nebo dolů pokud je to potřeba) a stiskni ICP tlačítka 5 a 4, pak tlačítko ENTER za předpokladu, že chceš vložit TACAN kanál Amendola AB. V příkladu viz níže, obrázek nalevo zobrazen T-ILS stránku s vybraným AA TACANem 118Y.

          

Další krok je nastavení správného pásma. V F4 máme X pásmo (pro zem) a Y pásmo (pro vzduch). Přesněji vzato to není 100% přesné, ale je to způsob, jak by to mělo fungovat v F4. Pro změnu pásma, jednoduše vlož „0“ (nulu) do zapisovacího řádku a stiskni ENTER. To přepne pásmo z Y do X do Y… (podívej se na obrázek vpravo nahoře).

 

Poslední věc co potřebuješ nastavit u TACANu jde o T/R nebo A/A TR. To se udělá přepnutím přepínače DCS do pravé polohy (SEQ pozice). Hodnoty se budou přepínat z T/A na A/A TR a zpět.

Toto je také stránka, kde zadáš ILS frekvenci.

UFC je schopen rozlišit rozdíl mezi TACAN kanálem a ILS frekvencí, takže jestli zadáš do řádku 10930, UFC to pochopí jako ILS frekvenci a uloží to do FREQ řádku, potom co stiskneš ENTER. Jak si můžeš všimnout, BMS umožňuje mít na každé dráze svoji vlastní ILS a ILS frekvenci nezávislou na TACAN kanálu, jak to bylo u starších verzí Falcona.

Abys mohl komunikovat s ATC, také musíš zadat správnou frekvenci pro spojení s věží. Tu samozřejmě najdeš v leteckých navigačních mapách jak pro UHF, tak pro VHF frekvenci. Ve Falconu je UHF pod COM1 a VHF pod COM2. Většinou používáme Uniform (UHF) ke komunikaci s vnějším letovým zařízením a Viktor (VHF) pro vnitřní komunikaci letky. Takže nastav frekvenci věže v UFC, vyber stránku COM1 přes ICP tlačítko a jednoduše zadej požadovanou UHF frekvenci: například 292300 pro Kusan. Daleko více informací o novém radio systému v BMS je ve tvé složce DOCS v instalaci Falcona

OK; základní kroky jsme provedly. Nyní je vhodný čas k představení hlavního navigačního nástroje v kabině F-16: Horizontal Situation Indicator (HSI). Dobrá poznámka k prvnímu varování. Když prostě sleduješ svou naplánovanou trasu, tvůj hlavní přístroj k sledování kurzu bude MFD na HSD stránce. Ale když budeš provádět radionavigační přiblížení k steerpointu nebo TACAN stanici, budeš muset použít HSI.

 

Předtím, než budeš používat tento přístroj, musíš vědět, že HSI má 4 různé pracovní režimy. Tyto režimy se přepínají na malém panelu vlevo od HSI:

TCN MODE: Přístroj používá nastavení TACAN stanice jako odkaz a dostáváš směr a vzdálenost ve vztahu k této  stanici.

TCN/ILS MODE: Stejně jako výše, ale dostaneš naváděcí pokyny TACANu propojené s ILS.

NAV MODE: V tomto případě HSI nepoužívá radionavigační stanici jako odkaz, ale aktuálně vybraný INS steerpoint. Toto je velice šikovné, když chceš navigovat k cílovému bodu na trase a přilétat s nastaveným kurzem. Tento režim, tohoto steerpointu se považuje za virtuální TACAN.

NAV/ILS MODE: Stejný jako výše, ale poskytuje zároveň ILS naváděcí pokyny. Tato poloha bude používaná, například při návratu na plánované letiště a zahájení ILS přiblížení.