2.5 Sledování určitého radiálu

Nyní už umíš zachytit radiál, pojďme se podívat, jak ho budeme sledovat.

Udržení letadla na vybraném radiálu je velmi snadné při bezvětří a bez turbulence. Všichni víme, že máme velmi stabilní platformu ve Falconu, takže je pro nás velmi snadné naučit se základní radionavigaci. Mějte na paměti, že v aktuální BMS je docela možné mít proměnlivý vítr a turbulence. Další možností je vyjmout přístroje na druhý monitory (pomocí programů třetích stran), které zvýší IFR možnosti Falcona.

Stanovme si, že jsme R-180 a přilétáme k stanici, musíme letět v kurzu 360°. Řekněme, že se soustředíš na svoji misi a vítr tě pomalu unáší do kurzu 002°. Toto je vidět na kurzorové pásce HSI, ale máš v kabině skloněnou hlavu při kontrole systému SMS. (Pokud jsi nováček, zapni autopilota) CDI se pomalu začne posouvat na levou stranu kurzorové šipky. Po chvíli si všimneš pohybující se CDI a rozhodneš se vrátit se zpět, na vybraný radiál. Nyní nesmíš použít 45° přibližovací úhel, protože je zde velká šance, že mineš linku a budeš traverzovat okolo ní. Nejlepší způsob je nejdříve opět letět v kurzu 360° k zastavení unášení větrem z radiálu, pak obrátit vlevo o 2 až 5 stupňů (v závislosti jak daleko jsi zahnán větrem) k jemnému zachycení, a zpět na radiál.

Zkus si představit svou pozici v prostoru z pohledu božího oka, při pohledu na obrázky HSI. Žlutá linka je nastavený radiál, jsi v malém letadle ve středu přístroje a CDI zobrazuje pozici radiálu. Přibližovací úhel bude zřejmý na první pohled: umísti podélnou osu malého letadélka vždy mezi CDI a šipku kurzu. Natoč svoje letadlo podle toho a provedeš perfektní zachycení. Jakmile je CDI ve středu, natoč svůj let vpravo do kurzu 360°, abys zůstal na radiálu.

Čím blíže se dostáváš k stanici, tím více přesný bude CDI, toto je normální pro nastavení svého kurzu, když přilétáš směrem k vysílači. Také opak je pravdou. Čím jsi dále od stanice, tím méně přesným se stává CDI.