7.6.3 Co takhle AI? Jak se chovají?

Práce s existujícím kódem a udržení AI wingmanů v dosahu bylo docela delikátní, protože jsme zde měli několik možností, jak to udělat. Zvolená cesta má pravděpodobně nejlepší dopad na hratelnost, kontinuitu a vyžaduje nejmenší množství práce při přepisování původního kódu. Také je nejsnadnější se ho naučit. A tady to je, a tak to funguje.

A opět, každé rádio COM1, COM2 má 20 přednastavených kanálů. Přepínač CNI v poloze BUP (BackUP - „Záložní kanál“) má u rádia UHF jen 19 přednastavených kanálů. VHF rádio nemá záložní ovládání. AI stále používá „dobře známé“ kanály pro svou komunikaci – např. Flight1, Package1, „Guard“ atd. Ale nyní místo těchto specificky přednastavených komunikačních kanálů nebo jmen funkcí kanálů, máme frekvence. Protože každá funkce AI kanálu je přidělena konkrétní frekvenci, pilot může naprogramovat tuto frekvenci do jakéhokoliv nastavení dle vlastního přání a funkce bude stále stejná. Aby pilot měl méně práce, sestavili jsme už standardní seznam přednastavených frekvencí a odpovídají již těmto funkcím.

 

Poznámka: V multiplayerové hře můžou lidé mluvit na kterékoli z přednastavených frekvencí.

Trik je v tom, že 14 ze standardních frekvencí jsou přiděleny také AI wingmanům, takže lidé AI piloty slyší.

AI znají pouze standardní seznam frekvencí a jsou schopni tě „následovat“,

kdykoli nastavíš některou frekvenci z tohoto seznamu.

Znamená to, že členové tvého letu tě budou schopni slyšet a zpět komunikovat na jakékoli z těchto frekvencí, které jsou přiděleny jako přednastavené frekvence 1-14. Členové Package tě uslyší pouze na frekvenci, které odpovídají Package 1-5 (ledaže členové Package také jsou členy tvého letu). AWACS a Tanker jsou chytří stejně jako členové tvého letu. Můžou komunikovat na libovolných z „dobře známých“ 14-ti standardních frekvencí. „Proximity“ je omezen jen na okruh blízkých letadel. „Broadcast/Gard“ vysílá všem AI ve tvém týmu

Frekvence „Team“ je speciálně jen jedna. Při používání IVC v multiplayeru, klávesa „F1“ zajišťuje přenos na frekvenci „Team“. Ve scénáři „force-on-force“, červené a modré síly si můžou nastavit frekvence „Team“ v souboru falconbms.cfg (popsáno níže), která umožňuje komunikaci v uživatelském rozhraní (UI) JEN s členy svého týmu. Další vlastností je, že někdo (člověk řídící AWACS nebo sestřelený pilot) v UI může komunikovat s ostatními ve 3D světě přes frekvenci „Team“ (poskytuje tak komunikaci osobě(ám) ve 3D světe, kteří jsou na ni naladění). AI ve tvém týmu můžou také komunikovat s lidskými piloty ve 3D světě přes tuto frekvenci.

Přirozeně, pokud obě strany (týmy) nemají různé „Team“ frekvence, pak se všichni uslyší navzájem, jako kdyby byli ve stejném týmu. V MP prostředí, F2 se  používá JEN pro UI a každý v UI může slyšet, přenos na této frekvenci. Proto při použití klávesy F2, neuslyšíme nic ve 3D světě. F2 je určena pro piloty pro společnou koordinaci a k synchronizaci při vstupování do 3D světa, informace o každých „celkových“ typických věcech jako jsou pravidla souboje, všech speciálních postupů nebo jen „Briefing“ předtím než poletíš. Nicméně, nyní je možné změnit frekvenci, která je používaná pro F2 v uživatelském rozhraní, takže pokud chceme, můžeme změnit nastavení jak pro F1, tak i F2, které jsou naladěny ve 3D světě. V závislosti na požadavcích máme značnou pružnost k oddělení týmů nebo máme rozmanitý „způsob ovládání“ pro oddělení frekvencí. Další diskuse o „force-on-force“ a nastavení frekvence „Team“ můžete nalézt níže.

Seznam standardně přednastavených frekvencí a jejich funkcí, které zná i AI.

Všimni si, že chybí věž (TOWER). Věnujme speciální pozornost této změně. Pro komunikaci s věží, musíme nastavit její frekvenci ručně (tj. jen vložit frekvenci do COM1 nebo COM2 v DED stránce) nebo můžeme použít některou přednastavenou frekvenci (otevři jednu, která je doporučená) a potom vybereme přednastavené číslo, které naladí naše rádio na frekvenci dle předvolby. Postupy jak rádio funguje, jsou uvedeny později v tomto textu a v TO-BMS1F-16CM-1.pdf. 

Komunikace s wingmany je podobná. Musíme být naladěni na frekvenci, na které s námi může AI wingman mluvit (jedna z těch standardně přednastavených). Pokud na ni nebudeme, nemůžeme mu dávat žádné rozkazy, neuslyšíme žádná jeho potvrzení, ani info o tom, co právě dělá a ani neuslyšíme sebe, jak dáváme AI wingmanovi rozkaz. Snadno se přesvědčíme, jestli jsme naladěni na správnou frekvenci tak, že dáme „W“ a pak třeba „1“ a pokud neuslyšíme, jak říkáme AI wingmanovi, co má udělat, tak už je jasné, že nejsme naladěni na správné frekvenci (za předpokladu, že v nastavení zvuku máme zapnuto Pilot Voice). Typické používání radia u skutečné F-16 je UHF, je normálně používaná pro komunikaci s vnějšími jednotkami: ATC—ARTCC, zem, věž, přílet / odlet, atd. a při boji nebo cvičení, řídícími jednotkami jako AWACS (DCA, Strike atd.), JSTAR nebo dalšími velícími a řídícími orgány. VHF je pak normálně používána pro vnitřní komunikaci letky, ale některé frekvence můžou být zdvojené jako koordinační síť v závislosti na účelu. Co to pro nás znamená? 

Jak je výše uvedeno jedná se o typické nastavení, doporučujeme komunikovat s věží, AI skupinám nebo lidem v jiných letech nebo skupinách na UHF a udržovat komunikaci uvnitř letky na VHF.

 

V single- playeru můžeme mít nastaveno své rádio takto:

UHF 6 - (předvolba 6 pro Package) a změna UHF na frekvenci daného letiště při pojíždění, vzlet a přistání.

VHF 1 - (předvolba 1 pro Flight 1)

 

V prostředí multiplayeru (MP), řekněme 2 lety se 4 letadly a všichni piloti jsou lidé, tato konfigurace viz. výše, nebude fungovat. Proč? Protože, když oba lety mají naladěno na VHF 1, která slouží pro vnitřní komunikaci, každý v obou letech by slyšel každého, dokud budou naladěni na tuto frekvenci. Toto je důležité. Za použití starého kódu každý let (Flight) mohl být na „Flight 1“ (nebo na předvolbě 1 neboli VHF 1) a nemusel se bát, že by slyšel ostatní piloty, kteří nejsou členy jeho letky. V novém kódu už to tak není, protože na jediné věci, na které záleží, je, jaká frekvence je na radiu naladěna (ano, jako v reálu). Uslyšíš všechno, co bude řečeno na frekvenci, na které jsi naladěn a to samé platí pro všechny ostatní, kteří se naladí na tuto frekvenci. Během plánování před naším multiplayerovým letem se obě letky musí domluvit, na jakých VHF frekvencích budou operovat, aby se předešlo konfliktům za letu. Let č. 1 by mohl například být naladěn na VHF 1 a let č. 2 na VHF 2. Pokud oba lety mají pouze lidské piloty, může se použít jiná frekvence, např. přednastavená frekvence 19 a 20.