1.3 Finální nastavení

V této části se bude dělat hodně testů systémů, vzhledem k tomu, že Falcon4.0 BMS4.33 negeneruje náhodné poruchy, tak je v podstatě není třeba dělat. Také mnoho virtuálních pilotů je nedělá. pozn. Mennyho.
 

 

1. TEST panel použijeme jako první v tomto kolečku. Stiskni a drž tlačítko FIRE & OHAET DETECTION a zkontroluj:

  • - ENG FIRE výstražná kontrolka svítí.
  • - OVERHEAT varovná kontrolka svítí.
  • - MASTER CAUTION kontrolka svítí.
  • - Všechny kontrolky zhasnou, když je tlačítko uvolněná.

Stiskneme a přidržíme tlačítko MAL & IND LTD a kontrolujeme správnou funkci Voice Message Systém (VMS), a že všechny kontrolky svítí. Pokud neuslyšíme žádné zvuky, zkontrolujme knoflík INTERCOM.

Přepneme přepínač PROBE HEAT do horní polohy a zkontrolujeme, zda kontrolka MASTER CAUTION je zhasnutá. Přepneme přepínač do spodní pozice TEST a zkontroluj, zda kontrolka PROBE HEAT bliká na výstražném panelu. Jakmile jsme spokojeni, že systémy fungují správně, můžeme umístit přepínač do polohy OFF. Později se sem vrátíme k testu EPU a systému kyslíku.

TEST panel je většinou pastvou pro oči a nebude mít žádné následky, pokud se výše uvedené kontroly přeskočí.


 
 
2. Posuneme se o jeden panel dopředu k otestování FLCS. Než provedeme tento cyklus, tak zkontrolujeme řízení letu (knipl a pedály kormidla) k zahřátí hydraulického oleje a odstranění vzduchu ze systému. Opravdu toto je velmi důležité! Důležitější je zkontrolovat, zda jsou všechny přepínače panelu FLCS vypnuty. Pokud je přepínač MANUAL TF FLYUP nahoře, tak například FLCS BIT (v průběhu testu) selže. 
 
Přepneme přepínač na FLSC BIT. Toto je magnetický přepínač, který zůstane v této poloze po celou dobu trvání testu BIT. Rozsvítí se zelená kontrolka RUN a řízení letu je testováno podle určeného pořadí, proces testování můžeme sledovat pohledem ven z kabiny na řídící plochy. Členové letu můžou také sledovat pohyb tvých řídících ploch. Během FLCS BIT bude zobrazeno WARN na HUDu a výstražná kontrolka T/O LDG CONFIG bude blikat. Po ukončení autotestu se přepínač vrátí do své původní polohy a kontrolka RUN zhasne. Občas se test nepodaří a pak se rozsvítí oranžová kontrolka FAIL. Pokud se to stane jediná možnost, jak restartovat je test BIT provést znovu. Stav FLCS BIT je zobrazen na stránce FLCD v MFD. Test BIT FLCS bude zahájen jen, když je váha letounu na všech kolech podvozku (WOW) a rychlost vůči zemi je menší než 28 uzlů.
 
Další kontrola je provoz Digital Backup, ale Block 15 nemá digitální FLCS, takže nelze provést kontrolu u tohoto letounu. U ostatních bloků jednoduše přepneme přepínač nahoru do polohy DIGITAL BACKUP a zkontrolujeme rozsvícení kontrolky DBU ON na pravém štítku palubní desky. Nyní budeme pohybovat řízením letu a zkontrolujeme vizuálně pohyb vnějších řídících ploch. Jakmile budeme spokojeni, vrátíme přepínač do polohy OFF a zkontrolujeme, zda zhasla kontrolka ve štítku. Opět platí, že zpráva WARN bude zobrazena na HUD během kontroly DBU a na stránce FLCS v HUDu bude zobrazen DBU. 
 

Jakmile testy FLCS jsou dokončeny, všechny přepínače musí být v dolní poloze na panelu FLT CONTROL.

Oba testy FLCS BIT a DBU jsou v BMS jen pro efekt a nebude mít žádné následky, pokud se přeskočí.

 

3. Posuneme se dolů na panel MANUAL TRIM. Dobrým zvykem je vždy zkontrolovat, zda jsou všechny ručičky ve středu, zvláště pokud máte HOME kokpit, kdy knoflíky nemusí být vždy tam, kde mají být! Umístěte přepínač TRIM/AP DISC do polohy DISC a ujisti se, že činnost trimu na kniplu nemá vliv na řídící plochy ani na výchylku ručiček.

Vrať přepínač do NORM, použij trim kniplu ke kontrole odchylky ručičky a vycentrování.

Špatně nastavené trimy můžou způsobit problémy během nebo bezprostředně po vzletu.

 

Tato kontrola se může zdát jako pro efekt, ale když je asymetrický odpor (drag) implementován v BMS, pak správné zajištění nastavení trimů před vzletem se důrazně doporučuje!

 

4. Pokud by naše mise mohla zahrnovat tankování za letu, potřebujeme otestovat AR systém. Na FUEL panelu otevřete AR dvířka přepnutím přepínače AIR REFUEL do polohy OPEN a zkontroluj správnou signalizaci modré kontrolky RDY. Stiskni na kniplu tlačítko DISC a RDY by měla být nahrazena oranžovou kontrolkou DISC. Po třech sekundách DISC se má vypnout a modrá kontrolka RDY by se měla rozsvítit. Přesuň přepínač AR do polohy CLOSE a modrá kontrolka RDY zhasne.

BMS vzácně vytvoří poruchu AR systému, takže tato kontrola by mohla být klasifikována jako zbytečná.

 

5. Jak jsisi mohl všimnout, BMS 4.34 zavedla novou červenou info zprávu v horní části obrazovky, že bezpečnostní pin EPU je na svém místě. Toto je bezpečnostní kolík, který brání provozu jednotky EPU na zemi při startování motoru. Tvůj Šéf mechanik musí tento PIN odstranit dříve, než pilot otestuje EPU. Instrukce, k odstranění PINu se provádí přes menu ATC. Otevři stránku nabídky Ground (t) a vyber možnost 1 "Remove/insert EPU pin". Pak červená zpráva zmirí. 

Posuneme se na EPU panel a přepneme EPU do polohy OFF a pak zpět do polohy NORM. Při používání myši se ujisti, že klikáš levý tlačítkem k přepnutí na OFF; kliknutí pravým tlačítkem se spustí EPU (bez krytky), a tomu se na zemi musíme vyhnout. Skutečný důvod pro nás nemá žádný význam; hydrazin je extrémně toxický pro pozemní personál, a ten ve Falconu nemáme.

.

Nejdříve zkontrolujeme kontrolky EPU GEN a EPU PMG jsou-li vypnuté na ELEC panelu. Test EPU se provede přepínačem EPU/GEN na TEST panelu. Otáčky motoru RPM musí být okolo 80% a parkovací brzda nesmí být zapnuta, takže se ujisti, že letoun je stále na klínech a jako zálohu máme připravené nohy na pedálech. Posuneme plyn na 80% RPM, přepneme a držíme přepínač EPU/GEN na TEST panelu a kontrolujeme následující kontrolky:

  • - Kontrolka EPU AIR svítí (EPU panel).
  • - Kontrolky EPU GEN a EPU PMG zhasnou (ELEC panel)
  • - 4 kontrolky FLCS PWR svítí (TEST panel)
  • - Kontrolka EPU RUN se rozsvítí po 5 sekundách (EPU panel)

Pak můžeme uvolnit testovací přepínač a vrátit plyn na volnoběh. V případě, že se zelená kontrolka během testu nerozsvítí, test uděláme znovu, ale s vyšším nastavením plynu.

 

Tuto kontrola může být přeskočena, protože systém se spustí automaticky kdykoliv v případě potřeby, pokud je spínač EPU v poloze NORM. V raálu by test EPA by měla být provedena hned po startu motorů, před zapnutím napájení avioniky, aby se zabránilo přepětí, ale to je také nepodstatné u BMS … prozatím.

 

6. Zkontrolujeme ECM panel a přepneme levý horní přepínač do OPR. Jedná se o jediný funkční přepínač na ECM panelu. I když jsme zde naposledy kontrolovali u AUDIO panelu správnou hlasitost COMM1, COMM2 a INTERCOM. Hlasitost TACANu není zrealizována a nastavení hlasitosti ILS jsme udělali již dříve. Zde již nebude dělat nic, už jsme nastavili COM1 a 2, THREAT a knoflík hlasitosti MSL. 

.

7. Kontrola SEC se provádí, abychom se ujistili, že motor bude fungovat v sekundárním režimu. Režim SEC se může automaticky spustit v případě poškození nebo poruchy motoru. Pilot se proto musí přesvědčit, že režim SEC funguje správně. Parkovací brzda „Parking Breakes“ by neměla být zapnutá, zkontrolujeme, zda je letadlo na špalcích a jako záloha budou pedálové brzdy. Zvedneme krytku a přesuneme přepínač ENG CONT do polohy SEC. Kontrolka MASTER CAUTION a výstražná kontrolka SEC se rozsvítí. Tryska motoru se uzavře a na pravém přístrojovém panelu na přístroji NOZ POS uvidíme nastavení 5%.

RPM v SEC režimu může být nižší než v PRI režimu. Zkontroluj, že RPM jsou při SEC plynulé, a když jsme spokojeni, vrátíme přepínač ENG CONT do pozice PRI a sklopíme ochranou krytku. MASTER CAUTION a SEC kontrolky zhasnou a tryska motoru se otevře na víc než 94%.

V multiplayeru můžeš nyní taky zkontrolovat provedení SEC testu u wingmana, potvrď jeho otevření a zavření trysky.

Provedení kontroly SEC není nutná k zprovoznění tryskáče.


8. Dobrý nápad na tomto místě bude zkontrolovat správnou funkci brzdícího štítu „Speedbrake“. Otevřeme brzdící štít pomocí přepínače na plynu a zkontrolujeme SPEED BREAKE indikátor na levé pomocné konzoli. Nezapomeňme, že je zapotřebí dvě sekundy k otevření štítu a šest sekund k jeho zavření, pak zkontrolujte jeho zavření před pojížděním.

.

9. Zapnutí systému vlastní obrany začíná na TWA (THREAT WARNING AUX), který se nachází na levé pomocné konzoli. Stiskneme pravé spodní tlačítko POWER a rozsvítí se zelené tlačítko SYSTÉM POWER.

Nyní se můžeme přesunout na panel CMDS a pustíme energii do RWR a JMR pomocí přepínačů, které přepneme na ON. CMDS má čtyři banky protiopatření, ale jen CH (chaff) a FL (Flares) jsou používané u letek F-16 v Koreji. Banky 01 a 02 nejsou funkční u F-16 v Koreji a jako takové tyto dva přepínače můžou zůstat vypnuty na OFF. Možná je budeme muset zapnout na ON v jiných verzích F-16.

Přepínač PROG lze nastavit na libovolný program (přednastavené v DTC) podle potřeby a měl bys přepnout knoflík MODE podle svých požadavků nebo předběžného brífinku. Jakmile je vše správně nastaveno (za předpokladu, že bychom neměli zapomenout nejdříve přepnout přepínač ECM do polohy OPR) kontrolka stavu GO by se měla rozsvítit, že všechny systémy jsou připravené k použití.

Můžeme také zapnout napájení a zkontrolovat v této fázi HMCS, nebo to můžeme udělat později při FENCE.

Posuneme se nahoru na GEAR panel; zde nastavíme CAT I nebo CAT III podle naložené výzbroje (zkontroluj výstražnou kontrolku STORAGE CONFIG) a potvrď, že všechny tři zelené kontrolky podvozku svítí.


Posuneme se nahoru na TWP (THREAT WARRNING PRIME) a spustíme BIT na jednotce RWR. Tyto testy se liší v závislosti na modelu F-16. Následující text se vztahuje k ALR-56 RWR:

Stiskni tlačítko SYS TEST a zkontroluj údaje na displeji RWR. Pak zkontroluj MSL LAUNCH a AUDIO jeho stisknutím. Pokud jste si jistí, že systém běží normálně, stiskněte tlačítko HANDOFF. Toto nastaví RWR do režimu „diamond float“.

 

 

 

Tato část je často opomíjena, a jestliže to neuděláme, pak nás systému RWR nebude správně varovat před hrozbou! 

 

10. Když jsme na středovém panelu, můžeme nastavit MFD a UFC pro svou misi.

A-LOW nastav přechodovou výšku pro Koreu 14000 stop. Vyber A-LOW na ICP stránce, stiskneme dolů přepínačem DCS, k přesunutí hvězdiček dolů z CARA ALOW na MSL FLOOR. Napíšeme 14000 pomocí ICP tlačítek a stiskneme ENTR. Od tohoto momentu Betty bude hlásit „ALTITUDE, ALTUTUDE“, kdykoliv klesneme přes 14000 stop. To bude malá připomínka k nastavení místního tlaku (QHN) na výškoměru.

Vybereme stránku T-ILS a zadáme pozemní TACAN 75X, což je frekvence a pásmo pro Kusan TACAN umístěný severo-západně od přistávací dráhy. Když jsme vybrali T-ILS stránku, vše co musíme udělat je zadat 7 a pak 5 tlačítky ICP a stisknout ENTR. Pokud je aktivní pásmo Y, zadej tlačítkem 0 z ICP do řádku, následný ENTR přepne pásmo zpět na X. Pokud je TACAN nastaven na A/A TR jednoduše stiskneme DCS vpravo k nastavení režimu T/R. 

Frekvence ILS lze také nastavit prostřednictvím této stránky: stiskni DCS až je aktivní řádek (kde jsme zadávali 75 pro TACAN) a zde zadáme frekvenci ILS dráhy 36 (110.3). Napíšeme 11030 a ENTR. Systém rozpozná, že se jedná o správnou ILS frekvenci, a přesune data na pravou stranu ke zkratce FRQ. Upozorňujeme, na ILS ON v pravém horním rohu DED. Pokud bude knoflík ILS na panelu AUDIO2 vypnutý, ILS bude hlásit OFF a příslušný systém bude nedostupný.

Pro tento let nastavíme úroveň Joker na 3000 liber paliva. Stiskněte tlačítko ICP LIST a potom ICP tlačítko 2 k výběru stránky BINGO: použijeme ICP klávesnici k zadání 3000 a stiskneme ENTR. Která zajistí, že Betty oznámí „BINGO“, když počítadlo zobrazí 3000 liber paliva (pokud přepínač FUEL QTY SEL je v pozici NORM).

Mnoho dalších nastavení lze provést dle typu mise, ale toto je mimo rozsah této základní části výcviku. Pamatujte si, že čím více uděláme na zemi, tím méně toho budeme muset udělat za letu. Přichystejme se na to, že budeme velmi zaměstnaní, jakmile kola opustí zem; udělejme si svou práci o něco jednodušší a proveďme tolika úkolů, kolik jen můžeme udělat během ramp startu.

 

11. Napravo od HSI najdeme panel FUEL QTY SEL, který můžeme použít pro kontrolu, zda zbývající palivo je zobrazeno správně:

  • - V poloze TEST, obě ručičky palivoměru na pravém pomocném panelu ukazují 2000lb. Počítadlo by mělo ukazovat 6000liber a obě kontrolky FWD a AFT FUEL LOW budou svítit na výstražném panelu.
  • - V NORM; A/L = 2675 – 2810 lbs, F/R = 3100 – 3250lbs.
  • - V RSVR obě ručičky měli by ukazovat hodnotu mezi 460 – 480 lbs.
  • - V INT WING obě ručičky měli by ukazovat hodnotu mezi 525 – 550 lbs.
  • - V EXT WING obě ručičky budou ukazovat 2300 – 2420 lbs (při zavěšení 370 gal nádržemi pod křídly).
  • - V EXT CTR; A/L = 0 lbs; F/R = 1800 – 1890 lbs (při zavěšení centrální nádrže).
 
 

Pamatujte si, že musíme po kontrole vrátit knoflík do polohy NORM, protože NORM je jediná pozice, kde máme správnou funkci pro systém automatického čerpání paliva, omezíme palivové výstrahy a výstraha paliva BINGO založených na výpočtu paliva v trupu.

Jinými slovy, nedostaneme výstrahy TRAPPED FUEL a BINGO, pokud přepínač není v poloze NORM!

 

12. Posuneme se na pravou AUX konzoli, zkontrolujeme na PFLD všechny zbývající chyby, které jsme možná již potvrdili. Stiskneme F-ACK a zkontrolujeme kontrolku MASTER CAUTION, kontrolky výstražného panelu a množství paliva EPU, která by měla být mezi 95 a 102%.

13. Posledním krokem v tomto postupu je potvrdit, že INS je úplně zkalibrován pohledem zkontrolujeme, zda ALIGN bliká v levém dolním rohu HUD. Pokud ano, přepneme knoflík INS z polohy ALIGN NORM do polohy NAV na panelu AVIONICS POWER. V tomto momentě, všechna navigační nástroje budou zobrazeny.

Osvětlení letounu můžou být nastavena pro pojíždění. Přepni přepínač do polohy LANDING LIGHT a ANTI-COLLISION a nastav světla WING/FUS do FLESH.

Nyní jsme téměř připraveni k pojíždění. Odjisti svou sedačku a zapni NWS (řízení předního podvozku pedály); to bude potvrzeno rozsvícením NWS na pravém indexeru. Použij provozní brzdy (zmáčkni pedály) nebo použij pakovací brzdy (PARKING BREAKE) a požádej věž o odstranění klínů pomocí nabídky TOWER ATC (zobrazí se stisknutím klávesy T a 2 na klávesnici). 

ATC nabídka u 4.34 byla aktualizována o nové stránky pro komunikaci s Ground, Tower, Approach and Departure, Common Carrier a Contingencies (stránka Carrier byla vynechána z obrázků viz níže). Stránky jsou přepínány postupným stisknutím (t). Stisknutím odpovídající číselné klávesy se vybere požadovaný příkaz nebo nastavení a zavře se nabídka ATC. Nabídku lze také zavřít klávesou ESCAPE.

Zde je ještě potřeba udělat několik věcí k ukončení této tréninkové mise. Abychom byli připraveni k pojíždění a jít na další misi, musíme nejdříve získat QNH (hodnota místního tlaku), vítr a aktivní dráhu od ATC. To se všechno děje přes nabídku ATC, kterou jsme právě otevřeli. Můžeme si vyžádat každou infirmaci z položek na stránce Common z nabídky ATC, nebo použít ATIS (Automated Terminal Information Service).

Každá letecká základna má frekvenci VHF ATIS. Kusan ATIS je 120.225. Zadej tuto frekvenci do rádia COM2 (VHF) a poslouchej automatizované vysílání. ATIS nám poskytne název letiště, aktivní dráhu, vítr, viditelnost a mraky (stav oblohy, pokud pouříváme nastavení g_bUseATISColorCode), nastavení teploty a výškoměru. Jedinou informací, která není intuitivní, je stav oblohy daný barevným kódem (modrý, bílý, zelený, žlutý, červen a černý). Následující tabulka zobrazuje viditelnost a mraky odpovídající každému barevnému kódu. Černý znamená, že letiště je zavřené.

Nyní jsi připraven k pojíždění.