1.2 Start motoru a ostatních systémů

Druhá část startu se věnuje spuštěním motoru a spuštění všech systémů do provozního stavu. Začneme znovu na levé konzoli.

1. Na panelu ELEC přepneme přepínač MAIN PWR z pozice BATT do MAIN PWR. Kontrolky se nezmění, protože generátory potřebují mít běžící motor, aby produkovali energii do sběrnic. Upozorňujeme, jedna z nejčastějších chyb je start tryskový motor z BATT, který později brání některým systémům k spuštění, když hlavní generátor není v provozu. Takže, ujistěme se, že zahájíme tuto část přepnutím spínače MAIN PWR do pozice MAIN PWR.

2. Při posunu vpřed můžeme zavřít kryt kabiny. Doporučuje se to před spuštěním JFS. zkontroluj polohu plynu, musí být v zadní poloha (v CUTOFF). 

Posuneme se k panelu ENG & JET START. Přepínač JFS přepneme do polohy START2 (jen pravým-klikem); rozsvítí se kontrolka RUN po několika sekundách a RPM se postupně zvýší na stabilních 20%. V tomto momentě zkontrolujeme, zda nesvítí SEC na výstražném panelu a posuneme dopředu plyn, pokud máme zaškrtnuté nastavení v config Idle Cutoff nebo klikneme na volnoběžnou zarážku (ALT+i) a pak sledujeme kontrolky a přístroje motoru:

  • Výstražná kontrolka SEC zhasne okolo 20% RPM (před přidáním plynu).
  • Hodnota FTIT by se měl zvýšit na 600 - 650° a potom klesnout na 550°  při volnoběhu. Pokud vidíš, že FTIT stoupá alarmujícím tempem nebo překročí 750 ° C, narazil jsi na horký start; okamžitě stáhněte škrticí klapku zpět do polohy CUTOFF a nechte FTIT klesnout na 200 ° C, při běhu JFS, než přesunute plyn zpět do polohy IDLE. Podívej se také do Dash-1 kapitola 3-3-5 NOUZOVÉ POSTUPY NA ZEMI, pro více informací o této situaci.
  • Kontrolka HYD/OIL PRESS ( v pravém stínítku) zhasne mezi 30 a 35% RPM. Pokud kontrolka zůstane svítit  a tlak oleje zůstane pod 15 psi, došlok poruše tlaku oleje; okamžitě vypmi motor (stáhmi plyn zpět do polohy CUTOFF) a postupuj podle uvedeného postupu z Dasch-1 kapitoly 3.5.4 NOUZOVÉ POSTUPY NA ZEMI.  
  • Kontrolka FLCS PMG (ELEC panel) zhasne okolo 40 až 45 % RPM.
  • JFS se vypne okolo 55% RPM (přepínač automaticky se přepne do polohy OFF).
  • Kontrolka ENGINE (pravý štítek) a kontrolka STBY GEN (ELEC panel) zhasne okolo 60% RPM a kontrolka MAIN GEN (ELEC panel) zhasne asi o deset sekund později.

Když motor běží stabilně, můžeme zkontrolovat měřicí přístroje motoru, jako je fuel flow „průtok paliva“ (700-1700 PPH), oil pressure „tlak oleje“ (min.15 PSI), nozzle position „poloha trysky“ (více než 94%) a tlak HYD A & B (v poloze 12 hodiny). 

Když je spuštěný MAIN GEN „hlavní generátor“ všechny systémy budou napájené a již zapnuté systémy budou spuštěny (světla, rádia atd.). Nyní uslyšíme pozemní komunikaci ze záložního UHF rádia.

 

3. Přesuneme se rovnou na panel AVIONICS POWER, k rychlému spuštění kalibrace polohy INS a zapneme přepínače MMC, ST STA (SMS), MFD, UFC, GPS, DL. Všimni si, že MFD & DED budou potřebovat několik vteřin naběhnutí potom, co jsou spínačem UFC připojeny na napájení. Jakmile DED naběhne, nastavte přepínač INS z polohy OFF na ALIGN NORM.  Novější blocky F-16ky mají EVI (Embaded GPS/INS), kratší čas kalibrace polohy z 8 na 4 minuty, ale Block 15 má stále starý INS systém.

Vrátíme se na druhou stranu:

4. Posuneme se dopředu k panelu SNSR a přepneme přepínače FCR a RDR ALT do polohy STBY. V závislosti na použité výzbroje můžeme, také zapnou napájení do levého a pravého HDPT. Upozorňujeme, že se jedná o závěsy umístěné na levé a pravé straně nasávání a nesou TGP, NVP, a HTS kontejnery. Není potřeba je zapínat, pokud nejsou instalovány. Pokud to ale neuděláte, může se stát, že nebudou kontejnery požadovanou dobu napájeny, protože potřebují určitou dobu k vychladnutí, než se dostanou do provozu, zejména FLIR potřebuje 8 až 15 minut. Proto je nutné na zemi zkontrolovat, jestli je máme a před vzletem je zapnout, toto musí být priorita.

5. Posuneme se ke středové konzoli a rychle zkontrolujeme, jestli začala INS kalibrace; podíváme se na DED, který poskytuje standardně INS stránku, a zkontrolujeme, zda se INS stav zvyšuje. Další možností je podívat se na praporek ADI. Žlutý praporek AUX na ADI zmizí 60 sekund po kalibraci INS.

6. Zapneme HUD kolečkem na ICP SYS (točíme nahoru). Kliknutím na F-ACK (levá strana stínítka) ke kontrole PFLD a resetujme MASTER CAUTION (klikneme na něj), abychom věděli, až se příště rozsvítí. Snažte se resetovat MASTER CAUTION jakmile se objeví chyba, abychom si nenechali ujít další, ale nikdy neresetujte toto tlačítko, aniž bychom věděli, jaká chyba se objevila. Také vyčisti MFL (Maintenance Fault List) na MFD TEST stránce tlačítkem OSB3. Jak si můžete všimnout PFLD bude zobrazovat běžné chyby při ramp startu, které budou zobrazeny, když systémy budou spuštěny.

7. Přesuneme se zpět na levou konzoli na panel AUX COMM. Ačkoliv BMS 4.34 má plně funkční IFF, tento starší proudový letoun má stále starý panel AUX COMM (novější proudové letouny mají panel IFF). Později se vrátíme k IFF. 

V tuto chvíli jednoduše přepneme knoflík IFF MASTER na STBY a přepneme přepínač CNI z BACKUP do polohy UFC, takže můžeme začít používat hlavní palubní systémy. 

Když UP Front Controller naběhne a je doporučeno načíst data z datové kazety DTC do palubního systému před nastavení rádia přes UFC. DTC obsahuje všechny informace, která byla nastavena při plánování mise. V reálu kazetu piloti nosí sebou a zasunou ji do DTC zásuvky na pravé ovládací konzoli. V BMS načteme DTC výběrem stránky DTE na MFD stiskneme tlačítko LOAD (OSB3). Sequence podsvícení OSB tlačítek se nyní změnilo, tak se nemusíš obávat, pokud to trvá déle než dříve.

Důvod, proč jsme to udělali před nastavením rádia UFC je ten, že DTC má sekci komunikace, a předvolby mohou být jiné než ty před nastavené při briefingu. Pokud načteš DTC po nastavení rádia UFC, nemusíš mít již nastaveny ty správné frekvence. Více informací o datové kazetě najdeme v části DTC v BMS-manuálu.

Tento bod je velmi často zapomínán novými piloty BMS a později může v průběhu letu způsobit problémy.

V BMS 4.34 se kompletně změnil COMM PLAN. Letiště nyní mají více frekvencí pro Ground Ops, Ground, Tower a Approach / Departure. Standardně DTC přidělí těmto frekvencím společné předvolby UHF podle naší domácí základy. Ground Ops je vždy nastaveni na # 1, Ground je vždy na #2, Tower je vždy nastaven na #3 a Apprroach / Departure je pžednastaven na #4. Poznámka: Approach / Departure je často na stejné frekvenci i v reálném životě.  

Doporučuje se znát skutečné frekvence a tyto frekvencejsou zveřejněny v obvyklých  podkladech pro piloty (AIP, mapy atd.). Můžeš pouřít přednastavenou nebo samostatnu frekvenci podle toho, co máš raději.

Způsob komunikace s AI nebo lidskými piloty tvého letu se také změnil aktualizací rádového kódu BMS 4.34.První let ve skupině (package) bude mít přidělenu VHF frekvenci #15, druhá #16, třetí #17 atd. AI (wingmen, ATC, AWACS, tanker) s námi bude komunikovat pouze tehdy pokud je na stejné frekvenci,stejně jako v reálném životě.

V brífinku bude uveden nový COMM plán. Nyní to bude povinná položka instruktáže před letem.

Jen stručně, nyní zadáme Uniform (UHF) na Ground  a Viktor (VHF) 1 v rádiu na UFC:

Stiskneme COM1 na ICP a na DED se zobrazí stránka UFC COM1. Můžeme zvolit buď PRE 2 nebo ručně zadat frekvenci GROUND. K výběru přednastavené frekvence #2, stiskni buď "2" do zapisovacího řádku a pak ENTR. Chceš li zadat frekvenci ručně, zadáme do řádku "27352" a pak ENTR. 

  

Všimni si, že poslední číslo 5 nejde zadat, nezáleží na tom. Pamatuj si, že zadávací řádek "Scratchpad" je mezi hvězdičkami.

Nyní uděláme to samé u COM2 & Victor, a nastavíme předvolbu #15.

Po stisknutí ICP ENTR a DED se vrátí na stránku CNI, kde uvidíme, že UHF je nyní nastaveno na 273,52 (5), což je nově přiřidělená frekvence pro Kunsan. A VHF # 15, což je nová výchozí přednastevená frekvence pro vnitřní komunikace první letky v skupině (package).

  

 

Toto je konec druhé části startovací procedury. Na konci je to trochu matoucí, ale od tohoto bodu, zatímco INS/EGI provádí svoje kouzla, budeme mít nějaký čas na kontrolu systému, připravit letoun na misi a nastavit zbývající avioniku.