1.4 Pojíždění

Šéf techniků právě odstranil klíny a zasalutovl. Od této chvíle osud letounu je na tobě a musíš ho přivést zpět vjednom kuse. Zkontroluj, zda v letounu svítí jen samé zelené a nevidíš varovné kontrolky, výstražné kontrolky a nesvítí MASTER CAUTION.

První věc, kterou musíš udělat je požádat věž Kusan o povolení k pojíždění. Otevřeme ATC a stránku Ground k vyběru Request Taxi for Departure. Pokud máme správně nastavené rádio na frekvenci letiště Ground, ATC odpovědí bude povolení k pojíždění a určí vyčkávací pozici u aktivní dráhy. Pokud jsou ostatní letadla ve frontě, ATC určí číslo tvého pořadí a může Tě instruovat, abys zůstal ve své pozici nebo začal pojíždět za ostatními letadly, Pokud to udělají, budou nás znovu kontaktovat, když je čas k pojíždění. Jestli jsi na jiné frekvenci letiště, ATC nám připomene nastavení správné frekvence.

Úvodní kontakt s ATC je docela důležitý, protože ATC umístí tvůj letoun do fronty a věž rozsvítí ALS (Airport Lighting System) a udržuje je tak dlouho, pokud jsme ve frontě. To je důležité zejména v noci, pokud chceme, aby nás naváděla přistávací světla.

Jakmile dostaneme od ATC povolení k pojíždění, můžemy vyjet s letounem ven z vysokých stavebnicových Wolfpack, vyjetím uvidíme lépe pojížděcí dráhu. Posuneme plyn k první zarážce k odlepení kol, a jakmile se letoun pohybuje, posuneme plyn zpět na volnoběh IDLE. Nezatížený letoun se bude pohybovat dopředu i na volnoběh. Další věc, co musíte udělat je vyzkoušet brzdy podvozku. Jemně stiskněte na brzdy podvozku a ujistit se, že čumák poklesne a letoun zpomalí. Na zemi se letadlo řídí pedály. Příďové kolo podvozku (NWS) je aktivní, pokud svítí zeleně NWS na pravém indexeru. Odbočíme vlevo vyšlápnutím levého pedálu, k otočené vpravo vyšlápneme pravý pedál. Pokud nemáme nainstalovány pedály, můžeme použít stisknutí kláves pro kormidlo vlevo a kormidlo vpravo, nebo existuje možnost v CONTROLLER > ADVANCED na uživatelské stránce, povolit řízení letadla na zemi pomocí kniplu (zkontroluj ENABLE ROLL – LINKED NWS).

 

Na začátku tréninku není vždy snadné zjistit, kde je letoun umístěn na letecké základně, a proto není vždy snadné z jistit, kterým směrem pojíždět k aktivní dráze. Mapka letiště by nám měla pomoci vykreslit trasu na vyčkávací pozici.

 

Všechny BMS navigační mapy a karty jsou umístěné v Docs\Airport Approach & Navigation Charts instalace BMS.

 

Jak můžeme na mapce vidět na pravé straně je řada vysokých opevňovacích boxů WOLFPACK flows přilehlých k pojížděcí dráze Papa a jsou čelem k dráze 18/36. Sever je na pravé straně; proto bychom měli odbočit doleva na Papa a jet na vyčkávací místo na RWY36. Jednotlivá letadla by měla pojíždět na pojížděcí dráze po žluté středové ose.

 Ve scénáři s více letadly, může tvůj velitel dát pokyn, abyste se při pojíždění rozhodili v zájmu zkrácení pojížděcí sekvence. V takovém případě, by každé letadlo pojíždělo na různých stranách od středové osy pojížděcí dráhy.

 

Budeme pojíždět k EOR SOUTH, což je vyčkávací bod pro dráho RWY 36, a není příliš daleko. Hlavním úkolem při pojíždění je zabránit přehřátí brzd. Brzdy se můžou velmi brzo přehřát, pokud se používají velmi často a může to vést k požáru kol nebo prasknutí pneumatiky. Aby se předešlo těmto situacím měli bychom pojíždět pomalu a vyhnout se neustálému brzdění při jízdě. Je lepší neustále regulovat plyn, než mít příliš velkou rychlost a pak muset příliš často brzdit. Maximální rychlost vůči zemi se může měnit podle země a podle situace mír/válka, ale obecně bychom měli být pod 25 uzly v přímém směru a 10 uzlů v zatáčkách.

Ale na tvém HUDu se páska nebude měnit a bude přilepená na 0 kts. Opravdu systém potřebuje proud vzduchu v pitotové trubici, aby sonda letadla poskytla pilotovi příslušnou hodnotu rychlosti letu. Při pojíždění po zemi jsou tyto sondy neúčinné a HUD nemůže zobrazit naši rychlost vůči zemi. 

Stránka INS v DED je jediný způsob, jak získat tuto informaci na zemi. Stiskni ICP LIST a 6. Tvoje rychlost na zemi je uvedena v pravém dolním rohu DED (6 uzlů v příkladu vpravo). Všimněte si, že nadmořská výška ukazuje 13 stop, což není to, co nám říká navigační mapa letiště, ale uvědom si, že letadlo není na úrovni terénu. Zde bude vždy rozdíl několika stop.

4.34 odstranil schopnost IDM starších bloků. Blok 15, kterým dnes polétíme, nemá na rozdíl od 4.33 vylepšený datový modem (IDM). S modernějšími bloky při pojíždění je okamžik, kdy piloti kontrolují IDM s ostatními letadly tvého letu nebo ve své skupině. I když toto není možné v této výcvikové misi, neexistuje žádné jiné místo, kde by se to dalo konkrétně vysvětlit, takže předstírajme, že to stále můžeme dělat a používat tyto informace, i když létíme další bloky F-16.

IDM je nastaven prostřednictvím stránky UFC DLNK. Stiskněte tlačítko LIST na ICP a vybereme podstránku DLNK stisknutím tlačítka ENTR. První stránka obrazuje IDM adresu tvého letu (10) a tvou vlastní IDM adresu (11). Kliknutí na DCS vpravo přejdeme na druhou stránku IDM, kde můžeme zadat IDM adresy dalším členům letky. Vzhledem k tomu, že tento let má pouze jeden letoun, IDM má zadanou jen tvou vlastní adresu. Ve výchozím nastavení jsou všechny IDM adresy tvé letky v levém sloupci a pravý sloupec je prázdný. Stisknutím DCS dolů můžeme zadat konkrétní adresu v určitých slotů. V tomto případě stiskneme DCS dolů na pozici #2 a zde vložíme IDM adresu virtuálního wingmenna (12), a pak se s DCS přesuneme na první adresu v pravém sloupci (#5), k zadání adresy vedoucího jiného letu v mé virtuální skupině (#21).

        

Jakmile jsou všechny adresy správně zadány, budeš mít informace o senzorech z těchto IDM adres podle tohoto nastevení ve tvém IDM. Při pojíždění, IDM otestuje zahájením jednoho IDM kola a kontroluj pohledem ikony členů letu, kteří se objeví na HSD. Kontrola IDM je zahájena stisknutím přepínače Comm na plynu do levé strany na více než půl sekundy. Pozice členů tvého letu a eventuálně adresy dalšího balíku adres, které jsme zadali, měli by být na okamžik vidět na HSD. Takto byl systém zkontrolován a může být použit podle potřeby dále při letu.

Příjezdem na EOR SOUTH zaparkuj letoun mimo pojížděcí dráhu, takže můžeme provést kontrolu před vzletem. Prostor Kusanu EOR byl upraven tak, aby umožnil zaparkovat letadla při odletu z letiště, to umožňuje provést poslední kontrolu před najetím na práh dráhy. K dispozici je 6 parkovacích míst. Lídr letu si vždy vybere nejbližší volné místo u dráhy. Zde by se mělo přepnout z komunikace GROUND na komunikaci TOWER. Pokud nejsme vyzváni k přepnutí, jsme příliš daleko od dráhy.

Kontrola na konci dráhy by mohla v simulátoru znít zbytečně, ale v rámci intenzivního scénáře, kdy AI letadla (jiných letů) mají přístup k dráze, má smysl pojíždět včas a počkat podle možností co nejblíže dráhy. Tím, že parkovací místa jsou mimo pojížděcí dráhu umožní poskytnout dostatek místa pro projíždějící AI, aniž by byl narušen jejich provoz. Také je to dobré místo pro dokončení checklistu, pokud jsme to nestihli na rampě: nastavení parametrů odhozu zbraní, FLIR, kontrola TGP atd.

Nezapomeňte umístit klíny pod kola nebo použít ruční brzdu. Parkovací brzda je magnetická a zůstane aktivována tak dlouho, dokut nastavení RPM bude nižší než 83%. Chcete-li brzdu vypnout přepni přepínač brzd nebo jednoduše posuň plyn k této hranici a stáhni k IDLE, uslyšíš přepnutí spínače a letoun se začne pohybovat.

Systémy letadla nejsou schopny poskytnout rychlost a směr větru, když je letoun na zemi, takže pokud plánujete svůj start zodpovědně, měli bychom o tyto údaje požádat kontrolní věž předtím, než odjedeme z EOR. Otevřeme nabídku „Tower“, stisknutím T a ještě jednou stiskneme T k otevření druhé stránky a potom vybereme 4 Wind Check. Věž nám poskytne směr větru a jeho rychlost v uzlech.

Věž automaticky uvolní dráhu pro tvůj let, abys vzlétl ve stanoveném čase vzletu. Samozřejmě, pokud jsi stále na pozici EOR, vzlétneš pozdě a to může být problém u citlivého času TE. Dodržuj svůj TOT, a pokus se dostat na osu vzletové dráhy 2 minuty – 90 sekund před časem vzletu. Samozřejmě sleduj prostor přiblížení k dráze a poslouchej frekvenci věže k sledování situace okolo letiště.

Pokud najedeš na aktivní dráhu příliš brzy, ATC na tebe bude řvát, abys vypadl z přistávací dráhy. Není možné se tomuto "pojebu" vyhnout, protože od tohoto okamžiku cokoliv uděláš, může být špatně. Jedním řešením je přepnutí na falešnou frekvenci odletu nebo taktickou info frekvenci, ale pak ztratíme přehled o provozu letiště. Jedinému řešení, kterému dávám přednost je neztrácet čas na dráze a vzlétnout, vypadnout tak rychle, jak to jde.