7.1 Přiblížení po okruhu

Přiblížení s vypnutým motorem se skládá z 3 různých bodů nazvaných HIGH KEY, LOW KEY a BASE KEY.  Každý KEY je spojen s minimální výškou, což zajišťuje, že přiblížení s vypnutým motorem může být dokončeno bezpečným přistáním. Do schématu lze vstoupit v kterémkoliv bodě za předpokladu, že lze dosáhnout výšky dalšího KEY:
 
  • HIGH KEY: 1/3 přistávací dráhy ve výšce 7000 – 10000 stop.
  • LOW KEY: bod náklonu směrem na finále ve výšce 3000 5000 stop.
  • BASE KEY: střed obratu z úseku po větru na finále ne níže než 2000 AGL.
 

Několik čísel

 
Než se pokusíš o postup s vypnutým motorem, měl bys znát několik parametrů. Tvoje letadlo je bez pohonu a mnoho systémů bude fungovat na nouzový zdroj při pádu k zemi. Sestupová rychlost bude samozřejmě záviset na tvé celkové hmotnosti: 200 uzlů pro 20000 liber a 205 uzlů pro 21000 liber. Na každých dalších 1000 liber hmotnosti přidej 5 uzlů. K srovnání, F-16 block 30 bez paliva a bez výzbroje (s centrální nádrží & raketami A-A) váží přibližně 20000 liber nebo 19000 liber bez kontejneru ECM.
 
Nejlepší sestupová rychlost je obvykle nastavena na ~200 uzlů; při vysunutém podvozku odečti 10 uzlů (~190 kts).
Praktický tip, jak zjistit nejlepší sestupovou rychlost v jakékoliv konfiguraci, prostě leť v pozici 7° AOA.  
Pokud F-16 po každých 7 Nm letu nad zemí ztratí výšku 5000 stop.
To je poměr klouzavosti (nebo "finesse") - 8.4. Na každých 1000 stop výšky, které ztratíš, překonáš 8400 stop.
 
To může v případě nouze zkomplikovat výpočty klouzavosti, takže stačí použít klouzavý poměr 1:1, což dává koeficient 6, tj.: ztráta výšky 1000 stop na každou námořní míli (6000 stop). Je to přibližné pravidlo, ale hodí se pro rychlý odhad doletu při rozhodování, kterou dostupnou dráhu použít a zda to zvládneš.
 
Optimální úhel náklonu je 50° při zasunutém podvozku a 55° pro vysunutý podvozek. Jakékoliv překročení optimálního úhlu náklonu způsobí výraznou ztrátu výšky na každý stupeň obratu.
 
Dalším faktorem pro dlouhou sestupovou dráhu k přistávací dráze je zbývající množství EPU paliva pro hydrauliku a nouzový zdroj. Jakmile se hydrazin spotřebuje, pak se EPU vypne, tlak v hydraulice klesne a F-16 bude ovladatelná jako cihla. V této chvíli je jediným východiskem katapult. EPU bude na hydrazin fungovat asi 10 minut, tak neplánuj, že setup a přistání s vypnutým motorem bude trvat déle jak 10 minut!
 
 

Podívejme se na čísla tohoto tréninkového scénáře:

  • Nejlepší sestupová rychlost s zasunutým podvozkem: 200 uzlů (7° AOA).
  • Nejlepší sestupová rychlost s vysunutým podvozkem: 190 uzlů.
  • Zvýšení celkové rychlosti o 5 uzlů na dalších 1000 lbs paliva/výzbroje.
  • Klouzavost pro nejlepší rychlost sestupu: 5/7 (koeficient 8.4)
  • Maximální úhel náklonu se zasunutým podvozkem: 50°
  • Maximální úhel náklonu s vysunutým podvozkem: 55°
  • Provoz EPU na palivo: 10 minut
  • Výška High Key: 7000 - 10000 stop (7000ft + 500 ft pro každých 1000 lbs paliva/výzbroje)
  • Výška Low Key: 3000 - 5000 stop (3000ft +250 ft pro každých 1000 lbs paliva/výzbroje)
  • Výška Base Key: Ne níže než 2000 stop AGL.
 
Výše  uvedená čísla by sis měl zapamatovat.
 
Kromě následující kapitoly měj po ruce kontrolní seznamy BMS (C-33 “Flameout landing”).
 
Verze BMS 4.37.3