17A.1 IR raketa Sidewinder

F-16 v BMS můžeš nést 3 typy infračervených raket:

  • AIM-9P je starší raketa krátkého dosahu pro zadní polosféru.
  • AIM-9M raketa krátkého dosahu pro všechny polosféry.
  • AIM-9X moderní raketa krátkého dosahu s velkým úhlem zaměření (HOBS).

Všechny infračervené rakety mají relativně krátký dolet, protože se navádí tepelnými emisemi a teplo se v atmosféře rychle rozptyluje, zejména v mracích, takže pokud sleduješ letadlo, které letí do mraků, zjistíš, že tvoje hlavice rakety často ztratí stopu; pokud jsi již vystřelil, a možná jsi raketu ztratil. Motor letadla vytváří velké množství tepla, ale teplo se vytváří i třením povrchy letadla letící vzduchem. Nové rakety to překvapivě lépe detekují:

  • Hlavice rakety AIM-9P dokáže detekovat pouze teplo z motoru, a proto musí být vypálena za letadlem, aby mohla vidět výfukové plyny motoru. Jeho maximální dosah je asi 3-4 Nm a FOV je 3 stupně.
  • Hlavice rakety AIM-9M je citlivější a dokáže se orientovat podle tepla vznikajícího třením letadla, které se k tobě přibližuje, takže může být vystřelena bez ohledu na polohu letadla, pokud má správnou dráhu letu. Má dosah přibližně 6-10 Nm v závislosti na poloze letadla a zorné pole FOV je 3 stupně.
  • Hlavice rakety AIM-9X je výrazně pokročilejší a střela je obratnější a má menší odpor. Často se používá s HMCS. Tímto modelem se bude zabývat v této HMCS tréninkové misi. 
 
Ovládání HOTASu pro IR střely.
 

Otočný ovladač MAN/RNG je vybaven tlačítkovou funkcí UNCAGE nebo CAGE vyhledávací hlavice rakety  AIM-9. Odstranění krytky rakety umožní hlavici pohyb a sledovat cíl; opětovným stisknutím tlačítka bude vyhledávací hlavice opět zakryta.

Přepínač DOGFIGHT/MRM představuje třípolohový posuvný přepínač, který přepisuje hlavní režimy. Levá pozice (vnější) je pro Dogfight, pravá pozice (vnitřní) je pro přepisovací režim MRM (Medium Range Missile). Prostřední poloha ruší režim přepisu a vrací se do předchozího hlavního režimu. Dogfight režim umožňuje rychlý přístup ke kanónu a raketám krátkého doletu (pokud je neseš). Také nastaví FCR do režimu ACM (Air Combat Mode) a vypne jeho vyzařování. MRM poskytuje přístup k režimu raket (dlouhého nebo krátkého doletu).

RADAR CURSOR pohybuje/posouvá s ACQ (akviziční) kurzorem (neboli kapitánské frčky) v FCR. Také má tlačítkovou funkci ENABLE, která umožňuje při stisknutí/přidržení tlačítka na okamžik přepnout z režimu SLAVE do BORE (viz níže uvedený displej SMS). 

Tlačítko WPN RELEASE (neboli pickle) musí být stisknutí a přidreření k odpálení rakety, a je vždy hot pro IR rakety.

Tlačítko MSL STEP vybere další dostupnou raketu stejného typu.

TMS-UP se používá k zaměření (sledování) cíle na FCR, jakmile jsou kapitánské pásky umístěné na cíli. TMS-DOWN zruší sledování cíle. 

SMS displej pro IR rakety

OSB 6 zobrazuje, která zbraň je aktivní. V tomto případě AIM-9M.

AIM-9P má vlastní SMS stránku, ale nemá zde žádné nastavení. 

OSB 8 je dvoupolohový přepínač, který ovládá chlazení vyhledávací hlavice AIM-9M argonem. Možnosti jsou WARM a COOL.  

V režimu WARM není hlavice chlazená a nebude dosaženo stavu RDY. IR raketa by nevystřelila, ale v BMS bude pouze horší dráha a nižší účinnost rakety.

V režimu COOL je vyhledávací hlavice chlazená argonem a na znamení toho se změní zvukový signál rakety.

A bude dosaženo stavu RDY. Chlazení v BMS bude trvat 90 minut, dokud argonový plyn z virtuální láhve nespotřebuješ.

OSB 18 je dvoupolohové přepínací tlačítko pojmenované TD (Threshold Detection) nebo BP (Bypass). Při nastavení na TD se raketa automaticky odjistí, když najde správný zdroj tepla. Při nastavení na BP musí raketu odjistit pilot ručně.

OSB 19 přepíná na SLAVE nebo BORE. V SLAVE je vyhledávací hlavice podřízená zornému poli radaru. V BORE je vyhledávač hlavice rakety umístěn a fixován 3° pod zaměřovací kříž. V takovém případě musí pilot manévrovat tak, aby cílový letoun byl umístěn v zorném poli vyhledávací hlavice a raketa cíl viděla. Raketa pak může být odjištěna, aby dostala příkaz k sledování.

OSB 3 je dvoupolohové přepínací tlačítko nazvané SPOT/SCAN. Pokud je vybraná možnost SCAN, vyhledávací hlavice skenuje sama a mírně zvětšuje svoje zorné pole, dokud není detekován zdroj tepla nebo vyhledávací hlavice je odkrytkována; v tomto případě se vyhledávací hlavice vrátí na svou normální velikost. V režimu SPOT vyhledávací hlavice neskenuje a zorné pole zůstane ve své obvyklé velikosti.

HUD symbolika pro infračervené rakety

Existuje několik symbolů HUD specifických pro Sidewindery, které bys měl znát. Zaprvé, v HUDu se zobrazí kosočtverec rakety, který informuje o tom, kam se hlavice rakety dívá. Dále diamant rakety mění svou velikost podle toho, zda je raketa zakrytkovaná nebo odkrytkovaná. Když je raketa s krytkou je kosočtverec o polovinu menší než bez krytky.

V následujícím příkladu je kosočtverec rakety uvnitř TD boxu, protože máme zámek radaru, ale stejné chování (bez TD boxu) je i v případě, že radar nemá správný zámek. 

 

 

Levý obrázek zobrazuje diamant rakety s radarovým kontaktem s krytkou. Pravý obrázek zobrazuje zvětšený kosočtverec rakety po odstranění krytky.

 

 

 

Když je kontakt označen radarem, na pravé straně HUDu se zobrazí dynamická zóna odpalu (DLZ). Tato závorka bude informovat o tom, zda jsi v dosahu pro výstřel rakety. Podél DLZ se posouvá značka dosahu RNG CARET. Když je značka na hodnotě RMAX1, raketa je v maximálním dosahu. Pokud cíl manévruje, pravděpodobně mine. Když je značka na hodnotě RMAX2, jsi v maximálním manévrovacím dosahu; kruh rakety a diamant začne blikat. RMAX2 je spolehlivější maximální dosah, protože i když cíl začne manévrovat, raketa bude mít stále velkou šanci k zásahu cíle.

Když značka dosáhne RMIN (ve skutečnosti existují RMIN1 a RMIN2), jsi příliš blízko pro střelbu raketou a na HUDu se objeví čárkované X.

Jakmile se cíl přiblíží na vzdálenost 2 Nm nebo 12000 stop, zorné pole vyhledávací hlavice se změní a zobrazí se 4 značky dosahu: 12000, 9000, 6000 a 3000 stop. Ve vnitřním kruhu zorného pole rakety se pohybuje značka dosahu RNG CUE, která udává vzdálenost od cíle. Značka ASPECT CARET je trojúhelník pohybující se vně obvodu kruhu a poskytuje úhel pohledu na uzamknutý cíl.

Vlevo je zobrazen displej pro AIM-9M,

vpravo je zobrazen displej pro AIM-9P.

 

Kromě symboliky na HUD budou sidewindery vydávat zvukový signál, který poskytuje zpětnou vazbu o kvalitě dráhy rakety. Pokud je tón slabý, bude sledování slabé. Pokud je tón hlasitý je sledováné silné a stabilní. Důvěřuj tepelnému tónu, protože dosah je jedna věc, ale nikdy nezapomínej, že infračervená raketa potřebuje zdroj tepla, aby se mohla navádět. Tón se také bude měnit podle stavu CAGED / UNCAGED. 

Od BMS 4.36 je zavedena rozšířená symbolika (TTL = Target Locater Lines) pro korekci IR raket: 

 

 

FCR LINKY POZICE CÍLE 

 

 

                                                                                 FCR TOI                          FCR TOI                               FCR TOI 

                                                                                                                    S KRYTKOU A                  BEZ KRYTKY A

                                                            (BEZ KORELACE S CÍLEM)      KORELACI S CILEM           KORELACI S CÍLEM

 

 

TGP LINKY POZICE CÍLE

 

 

 

                                                       TGP SLEDOVÁNÍ              TGP SLEDOVÁNÍ SE                TGP SLEDOVÁNÍ SE 

                                                                SE SOI                          SOI S KRYTKOU A                  SOI BEZ KRYTKY A

                                                                                                      KORELACI S CILEM                KORELACI S CÍLEM

 

Stejná symbolika se zobrazuje ve všech režimech AA (DGFT, AA, MSL, OVRD). Stejnou symboliku zobrazuje i HMCS. Další informace najdeš v manuálu Dash-34, kapitola 2.5.5. a 2.1.7.5.2.

 

Verze BMS 4.37.3