17A.2 Polohová geometrie

Než se pustíme do boje, je třeba probrat několik akademických témat. Vzdušný boj je zdaleka nejobtížnější aspekt létání, který je třeba pochopit a zvládnout. V této příručce můžeme toto komplikované téma pouze načrtnout, proto vám doporučujeme, abyste si přečetli také kapitolu AIR-TO-AIR v BASIC EMPLOYMENT MANUAL Vol 5, která se nachází ve složce \Docs\05 Other Documentation\Real Manuals.

Jedním z takových témat je popis prostorového vztahu mezi dvěma nebo více letadly, které manévrují proti sobě. Musíte znát pojmy jako: aspect angle (AA), range, angle-off (HCA), antenna train angle (ATA) a různé křivky pronásledování.

 

Dosah

Dosah je jednoduchý. Je to vzdálenost mezi tebou a cílem. Měří se v námořních mílích nebo stopách, podle toho, jak blízko od sebe jste. 1 Nm je 6000 stop. Vzdálenost se udává na několika místech avioniky v závislosti na tvé konfiguraci. Vzdálenost sledovaného cíle je zobrazena ve tvém HUD pod stupnicí výšky. 

Dosah lze také zjistit na stránce A-A FCR MFD.

 

Aspect angel - úhel polohy

Polohový úhel je číslo ve stupních měřený od ocasu cíle k tvému letadlu. Obvykle má příponu pro levý (L) nebo pravý (R) úhel pohledu.

Upozornění: polohový úhel nemá nic společného s tvým směrem, jak můžeš vidět níže. Je to pouze popis tvé polohy vůči ocasu bandity

 

 

Před dalším postupem je třeba si koncept úhlu polohy vštípit do paměti. Některé typické scénáře by měly být dostatečně snadné k zapamatování.

Když jsi s nepřítelem tváří v tvář, tvoje poloha je 180°, pokud nikdo z vás nedostane místo pro obrat (úhel polohy se potom sníží) při čelním přeletu se budete míjet kryty kabiny.

Když jsi dokonale na šesti hodinách nepřítele a připraven k střelbě, tvoje pozice aspect angel je 0°.

 

Levá nebo pravá poloha určuje tvou pozici na levé nebo pravé straně bandity. Nezáleží, na které straně tvého čumáku se bandita nachází. Oba výše uvedené kruhy zobrazují polohu 140L, ale v levém obrázku je bandita na tvé levé straně, a v pravém obrázku je bandita na tvé pravé straně. V obou případech jsi však vlevo od bandity, tedy 140 vlevo.

Aspect angle je zobrazen na FCR a v HUDu v jakémkoliv režimu A-A, jakmile jsi uzamkl kontakt.

Na displeji FCR se aspect angle zobrazuje v levém horním rohu, dvě čísla a přípona L nebo R. 18L znamená 180° vlevo. Zaokrouhluje na nejbližší desítky stupňů. Na HUDu je zaměřovač SRM (představující zorné pole vyhledávací hlavice rakety) se značkou aspect angel označená červenou šipkou výše. Tato značka se pohybuje po obvodu kruhu a označuje polohu. Když je značka na 12 hodinách, aspect angel je 180° (jako v tomto scénáři). Když je značka na 3 hodinách, aspect angel je 90°L. Když je značka na 6 hodinách, aspect angel je 0°.

 

Angle-off nebo Heading Crossing Angle (HCA) 

Tento úhel udává relativní polohu trupu. Je to úhel mezi tvým kurzem a kurzem bandity. HCA 0° bude říkat, že letíš rovnoběžně s banditou. HCA 90° říká, že letíš kolmo k banditovi.

 

Antenna Train angle (ATA)

ATA je počet stupňů, o které je obránce vychýlen od útočníka. Tento úhel je velmi důležitý, protože bude říkat, kdy tvůj FCR ztratí stopu, protože kontakt opustí prostor skenování FCR (přibližně 55°).

 

ATA se zobrazuje vedle čáry TLL (Target Locator Line) na HUD, která je vidět, jakmile TD pole opustí zorné pole HUD. Jedná se o koncept často používaný jak v BVR, tak ve WVR, když chcete udržet kontakt co nejblíže radarovému gimbalu.

 

Jak to všechno funguje dohromady?

Následující obrázek by měl poskytnout představu o tom, jak všechny tyto aspekty spolupracují:

Stíhací kurzy

Když manévruješ ve stejné rovině pohybu jako bandita, určuje tvůj vektor rychlosti směr pronásledování. Ten se zobrazuje pomocí ukazatele dráhy letu (FPM) v HUD.

 

S FPM na banditovi letíš čistým stíhacím kurzem a s banditou se srazíš.

 

FPM před banditou; letíš s předsazeným stíhacím kurzu a proletíš před banditou.

 

FPM za banditou; letíš zpožděným stíhacím kurzem a budeš za banditou zaostávat.

Verze BMS 4.37.3