17A.4 Mise - 1

Tato mise začíná v MOA 18 okolo FL150. Máš k dispozici 2 AIM-9M a 1 AIM-9P Sidewindery a plnou kapacitu 20 mm kanonových nábojů pro tvůj kanón.
 
Na displeji FCR se ve vzdálenosti přibližně 40 Nm před tebou objeví kontakt. Proveď základní zachycení tohoto kontaktu, identifikuje se jako vojenské dopravní letadlo a sestřel jej jednou ze svých infračervených raket.
 
Poznámka: Na pozici nemáš žádný AWACS a první kontakt nebude při dotazu na IFF v režimu 4 reagovat (IFF bude hlavním tématem mise 17B). ROE (Rules of Engagement) vás opravňuje ke střelbě, jakmile splní deklarované nepřátelské podmínky.
 
Nejprve udělej nastavení. Fence in jako obvykle a ujisti se, že jsi na nic nezapomněl: A-A nebo MRM hlavní režim, FCR nastav na 40 Nm na levém MFD, ACQ kurzor a ANTenna ELEVation knoflík vycentrovat, TGP v A-A režimu a HSD a SMS na pravém MFD. Vyber zbraň: AIM-9P a MASTER ARM nastav na ARM.
 

A nezapomeň svůj let nahrávat pomocí ACMI k pozdější analýze, což se v situacích vzduch-vzduch ukáže jako neocenitelné.

Uděláme zde malou poznámku o režimech MRM nebo Dogfight. Výhodou režimů MRM nebo Dogfight je, že je lze rychle zobrazit pouhým přepnutím přepínače na plynové páce. V misi vzduch-země nejsi po celou v hlavním režimu A-G. Do cílové oblasti přilétáš a odlétáš v režimu A-A a do režimu A-G se přepneš až těsně před útokem na cíl. Pokud přepneš do režimu A-G příliš brzo nebo zůstaneš v hlavním režimu A-G příliš dlouho, může dojít k zachycení nepřátelským letounem, o kterém jsi nevěděl.

Dobrým zvykem je při fence in vybrat hlavní režim A-G, a potom zkontroluj správnost nastavení A-G, okamžitě přepni do režimu MRM. Tímto způsobem zůstaneš v obraze situace vzduch - vzduch. Pokud budeš potřebovat vyhodnotit situaci v A-G, opět rychlým stisknutím přepínače DOGFIGHT na plynové páce zruš MRM a vrátíš se zpět do předchozího hlavního režimu, ve kterém jsi byl, v tomto případě A-G.

Další výhodou režimů Dogfight a MRM je, že se v těchto režimech automaticky ochlazují tvoje AIM-9M (a novější hlavice IR raket). Od verze BMS 4.35 se rakety automaticky chladí v režimech Dogfight i MRM.

V tomto tréninkovém scénáři zpočátku nepoužiješ režim Dogfight, protože zachycení začíná při 40+ Nm. K vyhodnocení cíle použij zpočátku FCR s CRM nebo TWS. Přepnutí do režimu Dogfight v konečné fázi je volitelné, pokud chceš získat přístup ke kanónu. 

 

Zpět k misi ...

 

V okolí Steerpointu 5 by se měl objevit radarový kontakt. Pokud se tak nestane, zkontroluj, zda je anténa nastavena na skenování v rozsahu okolo 17000 stop v 30 Nm.Stiskni tlačítko TMS-left k spuštění IFF dotazu pro režimy 1+2+4. Jakmile jsi dostal negativní odpověď u režimu 4 (žádný zelený symbol „4“ v FCR), okamžitě uzamkni (sleduj) tohoto kontaktu umísti kurzor ACQ (kapitánské prýmky) na odraz a jednou stiskni tlačítko TMS-up. Druhým stisknutím TMS-up bys kontakt natvrdo uzamknul, protože by na něj přešel STT, a pokud je vybaven RWR, bude na něj křičet a upozorňovat na tvůj blížící se útok. Takže k sledování kontaktu v režimu RWS-SAM (Situational Awareness Mode) stačí jedno stisknutí TMS-up.

 

         

Při sledování cíle jsou poskytnuty v horní části FCR další informace, jako například: aspect angle cíle (18R), kurz cíle (090°), rychlost cíle (160 uzlů KCAS) a rychlost přiblížení cíle (724 uzlů TAS). Z rychlosti letu lze odvodit, že kontakt pravděpodobně není stíhací letoun. Kontakt je ve výšce 17000 stop, stejně jako ty, a vždy je lepší nezůstat ve stejné výšce. Začni tedy stoupat do 20-21000 stop, abys byl obtížněji zjistitelný na radaru nyní nebo později vizuálně. Mohl bys zrychlit, ale už teď máš podstatně velkou rychlostní výhodu.

Nyní je třeba kontakt uzamknout. FCR zobrazí ‘steering cross’ (vidět je na snímku dole vpravo – napravo od sledovaného cíle), který se nazývá CATA (Collision Antenna Train Angle). Když chceš letět přímo nejkratší cestou k sledovanému cíli, vycentruj symbol CATA doprostřed MFD. V tomto případě již letíš kolizním kurzem a symbol CATA je již vycentrován.

Ve 20 Nm je čas posunout manévrovací prostor (obr. vlevo dole). Rozhodl jsi se točit doprava a umístit kontakt na pravou stranu svého MFD. Aspect angle oznamuje 17R, protože jsi zjevně na pravé straně bandity, můžeš snížit dosah radaru FCR na 20 Nm, aby kontakt zůstal v horní polovině stránky FCR. 

        

Jakmile je kontakt na boční straně MFD, je snadné ztratit stopu a nechat se unášet mimo limity skenování FCR. Abyste tomu předešel, použij HUD TLL. Zobrazuje čáru směřující ke kontaktu mimo zorné pole HUD a ATA ve stupních. Nesmí překročit 50° (max. 55°). Kdykoli se přiblížíte k hodnotě 50°, udělej obrat směrem ke kontaktu, aby se ATA vrátila na 45-50°. Tím zajistíš, že kontakt zůstane v rámci rozsahu snímání FCR. Pokračujte ve sledování aspect angle cíle.

 

Pokud si pilot protivníka není vědom tvého zachycení, jeho aspect angle se bude postupně zmenšovat, jak se budeš přibližovat k jeho šesté hodině. Pokud uvidíš, že se aspekt náhle zvýší zpět k 180°, pak tě pravděpodobně detekoval/viděl a otočil se do tebe, čímž negoval tvůj posun do prostoru zatáčení. Pokud se aspekt angle náhle rychle sníží na nulu, pak se letadlo od tebe odvrátilo a snaží se uniknout. 

V tuto chvíli je snadné tyto scénáře ignorovat, protože cíl v této misi je zcela nevšímavý a pokračuje v přímém a vodorovném letu. Měj však na paměti, že stíhač, respektive lidský protivník, nebude hrát hru podle tvých pravidel; bude se bránit. Věnování pozornosti jakýmkoli změnám u aspekt angle ti pomůže udržet si kontrolu nad zachycením za předpokladu, že víš, co dělat, abys na jakoukoli náhlou změnu zareagoval. 

Dosah se také rychle snižuje, a jakmile aspekt angle dosáhne 120° (12R), otoč se směrem ke kontaktu čistě stíhacím letem. Jak vidíš na následujícím obrázku, kontakt je nyní 5,3 Nm v úhlu 51° od pravého okraje.

Agresivní obrat doprava přesune TD box do středu tvého HUD a můžeš se pokusit identifikovat bogey vizuálně. Rozhodně se jedná o dvoumotorový transport, ale pokud potřebuješ lepší nástroj na VID, TGP je tvůj přítel. Je to Transall C-160. TGP bude sledovat stejný kontakt A-A jako FCR za předpokladu, že byl nastaven do režimu A-A.

Verze BMS 4.37.3