4D.1 Nastavení a zachycení / nalezení tankeru

Tankování za letu (AAR) není snadný úkol a vyžaduje schopnosti formace, koncentraci, kontrolu a dobrou přípravu, stejně jako ve skutečnosti. Ve skutečnosti někteří piloti říkají, že simulátor je těžší než ve skutečnosti.
 
Všechny scénáře začínají v dostatečné vzdálenosti od tankeru, abys měl trochu času na přípravu. Pohodlně se usaď do sedačky a ujisti se, že máš dostatečně volný plyn, abys mohl provést přesné nastavení. Vyber stránku BINGO na DED (LIST 2), abys mohl sledovat přečerpávání paliva a odpojit se od tankeru při stanoveném množství paliva (v tomto případě doplň palivo do plna, ale v některých TE můžeš dostat pokyn k doplnění paliva do určitého množství). Otevři dvířka AAR pomocí spínače AIR FUEL na panelu FUEL na levé konzole.
 
Po otevření dvířek se modře rozsvítí horní kontrolka pravého indexeru RDY a vnější palivové nádrže (pokud jsou podvěšeny) trochu sníží tlak, což umožní palivu téct do vnějších nádrží. Pokles tlak zabrání přečerpání paliva z vnějších nádrží do vnitřních nádrží. Pokud však dveře AAR zůstanou příliš dlouho otevřená, může v důsledku snížení tlaku ve vnějších nádržích dojít zadržení paliva, které se nabude přečerpávat do hlavních nádrží. Neotvírej proto dvířka AAR příliš brzy (otevři je 5Nm od tankeru, pokud jdeš přímo k ramenu nebo při příletu do pozorovací ho prostoru).
 
Tanker najdeš pomocí FCR nebo A-A TACAN. Pokud je ve vzduchu AWACS, můžeš požádat o vektory k nejbližšímu tankeru na taktické frekvenci (předvolba „6“); při tomto letu je tvé rádio přednastaveno na tuto frekvenci.
Nabídku AWACS otevři tlačítkem „q“ nebo „a“, v závislosti na rozvržení klávesnice. Opět stiskni „a“ (nebo „q“) k zobrazení druhé stránky nabídky AWACS a vyber možnost „Request Vector to Tanker“; řídící odpoví volacím znakem, polohou, kanálem TACAN, který musíš zadat do DED a frekvenci UHF k nejbližšímu tankeru.
 
Tanker můžeš také kontaktovat na UHF na jeho přidělené frekvenci prostřednictvím nabídky „Tanker“ pomocí klávesy „y“ a „Request Air Flight Fuel“. Při vzdálenosti nad 10Nm, tanker oznámí kurz a vzdálenost pro nový kontakt.
Poznámka: Možnosti u tankování za letu byly vylepšeny ve verzi 4.36. Viz BMS Comms and Nav Book, kap. 2.2.2.
 
Frekvenci tankeru najdeš v okně brífinku (pokud je tvému letu přidělen tankovací bod, bude to předvolba Preset #13), v ATO nebo na mapě najeď myší nad ikonu tankeru. Poznámka: stejný volací znak má vždy stejnou frekvenci.
 
Nastav kurz a výšku radarové antény tak, aby pokrývala vzdušný prostor okolo FL200/FL240. Najdi na FCR kontakt s tankerem.
 
Zadej správnou frekvenci UHF nebo předvolbu na stránce UHF a zadej kanál TACAN na stránce T-ILS v UFC, zkontroluj správné nastavení pásma a režimu TACAN.
  • Pásmo TACAN se přepíná zadáním 0 (nuly) do řádku a stisknutí tlačítka ENTR.
  • Režim TACAN se přepíná pomocí přepínače DCS vpravo. Režim se přepne z TCN T/R na TCN A-A
V závislosti na zvoleném scénáři, můžeš (nemusíš) mít informace o kurzu k tankeru.
 
A-A TACAN z KC-135 poskytuje pouze informaci o vzdálenosti, ručička kurzu se natáčí na HSI podle nastavené frekvence.
A-A TACAN z KC-10 poskytuje informace o vzdálenosti a kurzu, proto ručička kurzu na HSI bude ukazovat směr k vysílači A-A TACAN. 
KC-130H poskytuje pouze informace o vzdálenosti, stejně jako KC-135.
 
Kromě nastavení svých systémů je třeba před vstupem do 10Nm bubliny tankeru provést následující předběžné kontroly a provést vizuální kontrolu tankeru:
  1. Všechna elektrická vyzařující zařízení (Radar, TACAN, IFF, ECM, Radarový výškoměr): budou zajištěné nebo vypnuté.
  2. Master ARM: zajištěn.
  3. Vnější světla: podle brífinku/SOP.
(Více informací o nastavení externího osvětlení nalezneš v přílohách 1A/1B tohoto dokumentu.).
 

Jakmile se přiblížíš k tankeru (méně než 10 DME), otevři nabídku Tanker: „y 1“ a vyber „Request Air Flight Refueling “.

Tanker povolí přílet do před-kontaktní pozice a spustí rameno. Než se začneš soustředit na připojení, otevři dvířka přepínačem AIR FUEL na panelu FUEL na levé konzole. Otevření bude potvrzeno rozsvícením modré kontrolky RDY na pravém indexeru. To poskytne palivovému systému čas k snížení tlaku ve vnějších nádržích, aby mohlo do nich proudit palivo. Rychlostní limit pro otevření AR dvířek je CAS 400 uzlů/Mach 0.85 (podle toho, co je nižší) a let s otevřeným AR hrdlem je CAS 400 uzlů/Mach 0.95 (podle toho, co je nižší).

Dobrá pozice je dobrý začátek postupu tankování paliva. Jakmile je tanker připraven předat palivo, poletí rychlostí okolo 300 - 305 kts. Znáš-li jeho rychlost, můžeš nastavit vlastní rychlost podle následujícího pravidla:

Rychlostní limit přiblížení = 10 kts /1,000’

Podrobněji:

- Nad 2 Nm = o 100 kts vyšší rychlost.

6000 ft = o 60 kts vyšší rychlost,

3000 ft = o 30 kts vyšší rychlost,

v dosahu 1000 ft nepřekračuj rychlost o 10 kts při přiblížení

Odhad přiblížení z 6. hodiny je obtížné, takže můžeš posunout zařazení na levou stranu tankeru, abys lépe odhadnul rychlost přiblížení.

V závislosti na své pozici v letu přejdeš buď rovnou do před-kontaktní pozice (pokud se jedná o samostatný let nebo lídra letu), nebo do vyčkávací pozice na levém křídle tankeru.

Ve smyslu postupu setkání s tankerem, je tato tréninková mise zaměřena k provedení “Rear Aspect Intercept”. Je také známá jako “Point Parallel Intercept”. To znamená, že se přibližuješ k tankeru z prostoru linií 2-10 (z 2 až 10 hodiny tankeru) v rámci limitů rychlosti přiblížení.

 

Další přístup je známý jako “Head-On", nebo “Fighter Turn-On” a je zahájen čelně mezi liniemi 11-1 tankeru. I když tento druhý postup není součástí tohoto výcviku, obecný koncept je zobrazen níže:

Pro správné zachycení “Head On” musíš svůj let odklonit od dráhy tankeru tak, abyste se od sebe míjeli přibližně 8-9Nm. Po dosažení pozice tankeru na 2 nebo 10 hodině, měl bys být od tankeru 15Nnm a mířit opačným směrem (pozice #3 není v měřítku).

V tomto bodě, zahaj zatáčku s náklonem 30° směrem k tankeru rychlostí 350-420 kts. V polovině této zatáčky bys měl mít tanker na své 12 - 1 hodině a přibližně 5nm bude tanker od tebe (#4 na obrázku). Jakmile dokončíš zatáčku, natoč se za tanker do kurzu tankeru; měl bys být zhruba 2.5nm za ním. Zrychli, abys uspíšil zařazení při dodržení omezené rychlosti přiblížení.

Pokud jsi se posadil na místo dvojky tohoto letu, tvůj AI vedoucí letu půjde rovnou k ramenu, zatímco se budeš muset přesunout do vyčkávacího prostoru. Správná formace v pozorovacím prostoru je echelon left k tankeru (jak je zobrazeno níže):

Pokud jsi zabral místo vedoucího letu, můžeš jako první příjemce přejít přímo k ramenu do před-kontaktní pozice.

Verze BMS 4.37.3