4D.3 Tankování

K posunutí do kontaktní pozice, mírně přidej plyn na několik vteřin a vrať plyn do polohy před-kontakt. Vzhledem k tomu, že bod doplnění paliva je u letounu F-16 za kabinou, ztratíš při pohybu vpřed rameno ze pohledu.

Soustřeď se na řídící světla na břiše tankeru. Při posunu do kontaktní pozice budou rozsvícena jen světla „Foreard“ a Up“; stále svítící pro opravu a blikající pro jemné doladění.
Postupuj podle nich, dokud se nestabilizuješ v kontaktní poloze. Jakmile světla zhasnou, jsi ve správné pozici a operátor posune rameno do hrdla AAR tvé F-16. Udržuj svou pozici, jemně pohybuj prsty na rukou a nohama, a hlavně dýchej.
 
 
 
"KONTAKT"
 
Po navázání kontaktu se aktivují také žlutá a zelená světla; která pomáhají upravit polohu, abys zůstal ve spojení s ramenem. Jakmile se rameno napojí, modrá kontrolka RDY na pravém indexeru zhasne a zelená kontrolka AR/NWS se rozsvítí a signalizuje tankování paliva, což lze zkontrolovat na stránce UFC BNGO.
Obvykle pilot při kontaktu oznámí na UHF, pokud bude úspěšně připojeno rameno, například:  “Goblin 31, Contact”.
 
Dalším úkolem je udržet polohu během tankování paliva. Při začátku nácviku tankování bude tanker udržovat přímý směr, ale buď připraven na zatáčení během tankování. Ať už v přímém směru nebo v zatáčce, udržuj stejný pohled na tanker jako při prvním kontaktu. Při udržování polohy se zaměř a sleduj naváděcí světla.
 
Naváděcí světla se u letounů KC-10 a KC-135 mírně liší, ale fungují na stejném principu. Skládají se ze dvou řad s různými symboly.
Levá řada odpovídá tvé výšce v kontaktní pozici a obsahuje písmena U pro Up (nahoru), D pro Down (dolů) a různé barevné šipky.
Pravá řáda odpovídá tvé podélné poloze v kontaktní pozici a obsahuje písmena F jako Forward(vpřed) a A pro Aft (vzad) a další barevné symboly polohy.
Barva symbolů závisí na tom, jak daleko jsi od referenční kontaktní polohy. Červená barva znamená, že jsi nejdále. Žlutá jsi blízko referenční polohy a zelená jsi v ideální kontaktní poloze. Barevný kód pomáhá odpovídajícím způsobem upravit plynovou páku a knipl. Tvar symbolů se také u jednotlivých tankerů liší, ale jejich poloha a barva je důležitější než jejich tvar. Na obou tankerech jsou referenční polohy kontaktu čtverce (zelené na KC-135 a žlutá na KC-10).
 
Chceš-li zůstat v kontaktu, oprav postupně jednu problémovou osu, tak hladce a jemně, jak jen můžeš. Pokud jsou obě polohy, podélná a výšková špatně, oprav nejdříve jednu a pak řeš druhou. Snažit se opravit obě současně je složitější a způsobí další problémy, pokud nemáš zkušenosti s tankováním za letu. Zkus kroužením uvolnit prsty na rukou a nohou.
 
    
Obálka naváděcích světel KC-10                              Obálka naváděcích světel KC-135
 
Pokud poletíš s letounem mimo obálku tankovacího ramene, rameno se stáhne a odpojí. Budeš muset přiletět do kontaktní pozice a počkat, až se rameno opět připojí. Jakmile jsi v pozici, je relativně snadné udržet formaci s tankerem, pokud nepoužíváš své přístroje. To je obzvláště důležité, když tanker začne zatáčet.
Soustřeďte se o dokonalý obraz pohledu a snaž se ho udržet. Ignoruj všechno ostatní.
 
Pilot tankeru před zatáčením poskytne upozornění. Soustřeď se na tanker a otáčej se s ním.
Tanker se nakloní přesně do 30° k obratu o 180° do obráceného úseku své oválné trasy. Zůstaň v pozici a přizpůsob se jeho poloze. Možná budeš muset při zatáčení trochu přidat plynu. Snadněji se to řekne, než udělá, a bude to vyžadovat hodně cviku. Nejlepší radou je prostě se soustředit jen na tanker, se kterým letíš ve formaci. Uvědom si, jak vypadá obraz pohledu, když jsi v dokonalé pozici a uvolni se. Při snaze dostat se do pozice a udržet ji, snadno se dostaneš do napětí. Vědomé úsilí o uvolnění určitě pomůže pomoci. Trénuj, trénuj a ještě jednou trénuj!
 
Pilot může oznámit na UHF “1000 lbs to go” a informovat tak dalšího pilota ve frontě, že je čas připravit se na přelet. Jakmile natankuješ požadovaného množství paliva, můžeš se ručně odpojit od ramena stisknutím tlačítka A/R DISC na kniplu. Na okamžik se rozsvítí oranžová kontrolka DISC na pravém indexeru a zelená kontrolka AR/NWS zhasne a nahradí ji modrá kontrolka RDY, což signalizuje, že dvířka AR jsou otevřené.
 
"ODPOJENÍ"
 
Trochu stáhni plyn, aby ses odpoutal od tankeru, a zahájil mírný skluz k pravému křídlu tankeru.
Musíš taky sdělit tankeru, že jsi dokončil tankování. Použij menu Tanker: „y 3“ „Done Refueling“. Takto odstraníš své letadlo z fronty; teprve potom tanker povolí tvému wingmenovi, aby se připravil do před-kontaktní pozice.
 
V multiplayeru se právo na tanker v tomto okamžiku převede z jednoho hráče na druhého.
 
Natankovaný letoun letící ve formaci s tankerem na pravém křídle se nazývá “Reform Area”,zatímco zbytek letky bude tankovat palivo. Obrázek níže zobrazuje správnou pozici Reform Area, která je v Echelon Right s tankerem.
 
"REFORM AREA” POZICE (Echelon Right s tankerem)
 
Jakmile zaujmeš pozici v Reform Area, zavři dvířka AR a zkontroluj, jestli na pravém indexeru nesvítí žádná kontrolka. Můžeš přenastavit UFC na stránce CNI a odstranit FCR z OVRD.
 
Před pokračováním v misi zkontroluj palivoměr na pravé pomocné konzole a ujisti se, že natankované palivo je vyvážené.
 
Možná jsi si všimnul, že během sekvence tankování paliva byl tvůj AI wingman v těsné formaci vlevo od tebe. Tento postup se nazývá “Quick flow”, jak je zobrazeno na obrázku níže:
 
”QUICK FLOW POZICE”
 
Quick flow je používán v BMS pro AI letadla ve výchozím nastavením při operacích pro tankování za letu. Výhodou je, že lze velmi efektivně zkrátit trasu k ramenu. Při letu pouze s lidmi by měl být tento postup zahájen pouze tehdy, pokud to podmínky a schopnosti pilota dovolují provést je bezpečně.
 
Celou sekvenci tankování paliva si shrňme v následujícím přehledu. Tento příklad znázorňuje průběh tankování paliva při letu 4 letadel v letu:
 
Verze BMS 4.37.3