Nastavení VRP - TYP 1

Typ 1

Začnu s vysvětlením používání profilu Typu 1 a použití VRP jako orientačního bodu.

Jak je popsáno výše, nastavení VRP je stejné jako u starší verze WDP. Takže pokud jste již seznámení se starší verzí, bude to jednduché pochopit, nebo nyní můžeš přejít k VIP nastavení.


Jak můžeme vidět na obrázku výše, už jsem stanovila cíl na STPT 7. Odkaz je nastaven na VRP, takže cíle je reference pro NavOffsets.

 

Když jsme začali s nastavení Type 1, ujisti se, že přepínače jsou nastaveny jako na tomto obrázku výše. Nastav „Profile“ na „Type 1“, „Bomb“ na „Low Drag“ a „Reference“ na „VRP“.

Nastavte hodnoty na vstupním panelu „Input Panel“ stejně jako na obrázku výše. Všimni si, že směr útok je nastaven na kurz 270 °. Při průzkumu jsi viděl, že továrna byla umístěna východ - západ. Nejen z tohoto důvodu, ale také proto, že žádné další stavby nejsou před nebo za továrnou, které bys v noci náhodou trefil, budeme odhazovat naše bomby směrem od východu k západu.


Přepněme do „Profile Panel“ k zobrazení profilu a podívejme se na mapu. V horní části uvidíš 3D obrázek, který zobrazuje, kde jsou body umístěny. Spodní část poskytuje mapu oblasti s profilem.

Různé barvy VRP, PUP a OAS poskytnou dobrou představu o tom, kde jsou body umístěny. Můžeme také vidět, jak musí být obraty provedeny. Pokud chceš vidět, jak to bude vypadat, pokud bys vybral VIP, pak jen použij přepínač v nastavení na VIP.

Tlačítkem "Show PPT NR" můžeme stále vybrat, pokud chceme vidět, jaké číslo PPTs má být na obrazovce.

Jak můžeš vidět na obrázku s útočným kurzem 270°, pak s útokem budou problémy. Pokud poletíš na IP a pak se pokusíš najít VRP (modrý kruh), budeš muset znovu otočit velmi ostře na jih a pak zpět. Mohlo by to být vyřešeno tím, že letíš z STPT 5 do VRP. Můžeš také změnit typ zbraně a profil útoku. To budeme dělat později, ale teď jen otočíme útočný kurz.

Nastavíme kurz útoku na 251° a podíváme se mapu. Začátek profilu VRP je nyní velmi blízko u IP. Trasa z IP k cíli je také stejná jako profil Pop-Up. A ještě větší výhoda je, že můžeš nyní letět okolo některých hor. Podíváš-li se na začátek profilu, mezi VRP (modrá) a PUP (purpurová) kruhy, uvidíš, že jižně od trasy jsou hory. Tyto hory se zabrání SA2, aby jižně od cíle uzamkla tvoje letadlo.

Nyní bysmte měli mít představu o tom, jak budeš muset letět a plánování Pop-Up je hotovo. Použij "Save Map" k uložení mapy do jpg. Ta může být vytisknuta a můžeš ji mít jako pomůcku, když letíš misi.

Jediné, co nyní potřebujeme udělat je vložit tyto hodnoty do MMC v F-16 tak, že body budou zobrazeny v HUDu. Přepněme se do DED režimu, měl by vypadat jako na obrázku nížeo. Chceš-li uložit tyto hodnoty do DTC a zároveň je vložit do DataCard, stiskni tlačítko "Save to DTC".

Na tomto panelu také uvidíš, jestli během odhozu zbraní cíl bude vizuálně vidět nebo nebude. Stačí se podívat na řádek v spodní části.

Předtím než vstoupíš do kabiny.

Stále máš několik možností typů odhozů, které můžeš použít pro odhoz bomb. CCRP, CCIP nebo DTOS. Tyto profily jsou určeny pro vizuální bombardování nebo radarový odhoz. Pokud nastavíš čas sledování na velkou hodnotu, je také možné mít zámek s použití zaměřovacího kontejneru a odhodit laserem naváděné bomby v nízké hladině letu.

Začni s používáním jednoduchých režimů jako CCIP. Společně s DTOS jsou to režimy, které jsou nejvhodnější pro Pop-Up v malé výšce. Můžeš vybrat tento režim, když se otočíš k cílům. S CCRP a DTOS budeš potřebovat dostatek času k uzamknutí sledovaného cíle při jemném dolaďování svého míření. Můžeš to použít, ale je třeba trochu praxe.

Existuje pár věcí, které je dobré udělat, když máš čas a klid. Dělej je na zemi, před zahájením pojíždění nebo čekání u vzletové dráhy, toto je ta vhodná doba. Ale ještě lépe, ulož hodnoty do DTC.

  • Ověř si, zda tvůj radarový výškoměr je zapnutý na STBY a přepínač je v poloze ON, když čekáš u dráhy.
  • Nastav ALOW (Automatic LOw altitude Warning) asi na 100 stop, pomocí tlačítka „3“ na ICP a nastav 100 stop. (Nezapomeň stisknout ENTR) Tato hodnota závisí na tvé výšce přiblížení k cíli. Může být uložena do DTC a lze ji najít na stránce DTC-System nebo v DataCard.
  • Nastav bomby, jak jsi plánoval. Nastav počet salv, rozestupy a časovou pojistku bomb (Arming Delay) – zpoždění. Stránka DTC-Weapons nebo DataCard.

Když jsi hotov se všemi těmito rozhodnutími a nastavil jsi vše v DataCard, uložte vše do DTC pomocí tlačítka na DataCard. Pak se ujisti, že vše je uloženo tak, jak má být. Vytiskni si DataCard a skoč do letadla.

Pro informaci o vkládání dat do počítače F-16ky a jak nastavit své bomby, nalezneš v kapitole: Zadání dat do počítače F-16 nebo v kapitole DTC.

Přiblížení k cíli.

Nyní je vhodná doba podívat se do levého spodního rohu HUDu. Je potřeba říct "ARM", jinak to všechno děláš úplně k ničemu. (Věřte mi, vím, o čem mluvím :-( ). Také si všimni nastavení ALOW v pravém horní části HUDu. Ujisti se, že jsi aktivoval nastavení VRP před zahájením útoku. Můžeme se podívat, co máme aktivované tím, že se podíváš na stránku LIST. Pokud VIP nebo VRP je zvýrazněn, pak jeden z nich je aktivován. Jestliže máš vybraný STPT, u kterého máš vloženy NavOffset, můžeš pak vidět na HUDu, co jsi vlastně vybral. V levém dolním rohu ti bude signalizovat, je-li to VIPCRP nebo VRPCRP. Na obrázku můžeš vidět, že je vybrán VRPCRP. Uvidíš pouze tento štítek a NavOffset značky, pokud jsi v CCRP režimu. Vždy je dobré používat CCRP při přiblížení k cíli. Budeš mít tímto způsobem mnohem více informací a pomůcek. Můžeš změnit požadavky na režim odhozu, pokud jsi v obratu k cíli.


 

Vyber cílový STPT včas. Je-li IP velmi blízko místa, kde budeš mít VRP, vyberte cílový STPT dříve než proletíš nad IP. V tomto příkladovém obrázku jsem nastavil DED do HUD. Můžeš vidět, že jsem vybral STPT 7 a tam je cíl. Všimni na obrázku, že TGT není zobrazen jako diamant steerpointu! 

VRP je diamant a cíl je čtvereček. Tento čtvereček je čtvereček radaru cíle a je ukotven na pozici cíle. VRP je umístěn tak, že je v přímce s PUP a cílem. Ale musíš najít první VRP. Proto můžeš umístit kurzor radaru na VRP. Podívej se do pravého dolního rohu radaru.

Zde můžeš najít SIGHTING POINT ROTARY. Když použiješ VRP, tak máš 4 možnosti. TGT/OA1/OA2/RP. RP znamená referenční bod a to bude v tomto případě VRP. Použitím OSB 10 nebo TMS right můžeš přepínat přes tyto 4 možnosti. Uvidíš pohyb radarového kurzoru po těchto bodech, kde jsou umístěné TGT, OA1, OA2 nebo VRP. Na obrázku HUDu můžeš vidět svou pozici blížící se k VRP. V tomto případě VRP a PUP jsou téměř v jedné linii s cílem. Měl bys stále letět vlevo od VRP. Výška VRP a PUP byla nastavena na 150 stop jako výška vstupu. Použij TMS right, vyber TGT jako otočný bod. To je jen jedno kliknutí na pravý TMS. Tvůj radarový kurzor je nyní přesunut na cíl. Jestliže jsi v ose přiblížení na cíl, pak VRP, PUP a TGT by měli být zobrazeny přes sebe. Jestliže VRP a PUP jsou nalevo od TGT, jako v tomto případě, musíš letět vlevo od VRP, abys je dostal nad sebe. Toto je stejný princip jako přistání letadla na přistávací dráhu. VRP je práh (začátek dráhy) a cílový čtvereček je konec přistávací dráhy. Nepřežeň to. VRP je umístěn tak, že již přilétáš z pravého směru. Na obrázku HUDu kruh PUP je skoro nad cílem (čtvereček). Měl bys letět přímo nad VRP a potom k PUP. Soustřeď se na to, že letíš u země, v tomto momentě to bude hlavní prioritou. Přeleť VRP, a jen pokračuj směrem k TGT a udržuj PUP v ose s TGT. Těsně před průletem PUP, musíš udělat 36 stupňový obrat vpravo k sledování trasy v kurzu 360°. Náklon by měl být proveden dřív než mineš PUP. Tento náklon není zahrnut ve výpočtu pro obrat. Jak je vidět na obrázku, náklon je zahájen těsně před průletem PUP. Tento obrat bys měl udělat s 3 Gčky. (viz. levý horní roh HUDu) Všechny tyto informace najdeš v „Turn Data Panel".

Ujisti se, že sleduješ trasu a ne kurz. Trasa je tam, kde ukazuje FPM a ne tam kam míří čumák. Vítr nebo odchylka letounu určuje rozdíl mezi kurzem a trasou.

Aby bylo jednodušší dostat se na správnou trasu, je zde umístěna značka „Offset Aim“. Označena je jako OA2 a má tvar trojúhelníku. Tento bod v HUDu poskytne mnohem jednodušší obrat než obrat do kurzu.  Jak můžeš vidět na obrázku níže, ztratil jsem polovinu své výšky, kterou jsem měl před obratem. Jelikož se budeš musel dívat na pohyblivý kompas, snažit se nenarazit do země, tato chyba se udělá velmi snadno. Proto obrat směrem k trojúhelníku se dělá mnohem snadněji a dostane tě do správného bodu.

Pop-Up

Po dokončení obratu, srovnej křídla do horizontu a začni stoupat. Přitáhni čumák nahoru s 3 Gčky, až FPM bude v plánovaném úhlu stoupání. V tomto případě to je 40 stupňů. Na začátku stoupání nevadí, jestliže máš více než 3G, pak uvidíš OA1 trochu dříve. Udělej jen malou opravu sklonu k udržení FPM na OA1 a přidej trochu plynu. V tomto momentě není žádný problém ztratit rychlost, ale nechceš ztratit příliš mnoho rychlosti. Letíme nahoru k tomuto bodu, kde se pak chystáme letět opět dolů.

Ztráta rychlosti způsobí další těsný obrat, ale tento obrat budeš dělat při pohledu na cíl a vizuální srovnání. Při nízké rychlosti v tomto bodě, uděláš ze sebe snadný cíl, tak udržuj neustálý pohyb. Jestliže můžeš, podívej se na cíl. Ten by měl být na tvé levé 10 – 11 hodině a pohybuje se směrem k tvé 9 hodině. Jestliže máš IR Tracker, nyní vidíš, jak se hodí! Naváděcí pomůcka bude nyní mířit na radarový kurzor, který je umístěn na cíli. To ti bude hodně pomáhat s posledním obratem k cíli. Další věcí na co si dát pozor je nadmořská výška. To je velmi ošidné. Chceš mít výšku nad cílem. Jestliže jsi nastavil výškoměr na „AUTO“, pak výška v HUDu není výška nad cílem. Ve velmi nízkých výškách, bude zobrazovat výšku nad terénem. Ale když vystoupáš trochu výše, budeš mít výšku nad mořem MSL a ne nad terénem. Když je čumák nahoře, tak radarový výškoměr bude mimo provoz nebo letíš nad kopcem, který je vyšší než cíl. V tomto případě můžeš přepnout výškoměr na „BARO“. Tímto způsobem vždy dostaneš zobrazenu výšku podle barometrického tlaku a samostatný rámeček pro radarovou výšku. Ve spodním obrázku stoupání, můžeš zřetelně vidět, že radarová výška není zobrazena během stoupání. Tento program poskytuje „Pull-down“ sestupovou výšku 6748 stop. Pokud je cíl v úrovni moře, toto je „Pull-down“ výška, ve které začneš sestup. Když je cíl ve vyšší nadmořské výšce, musíš přidat jeho výšku k sestupové výšce „Pull-down“. Pro je třeba trochu praxe a získáš svou metodu pro tento problém. Se zvednutým čumákem ve 40 stupních a rychlostí okolo 400 uzlů, výškoměr velmi rychle ukazuje přibývající výšku. Takže, aby to bylo trochu jednodušší, program opět zde umístí bod. Všimni si, že tento bod je nad AO2. Takže pokud jsi měl AO2 v HUDu před stoupáním, měl bys ho vidět nahoře okolo 40 stupňů. OA1 je umístěný v bodě „Pull-down“. Naklon směrem k cíli není zahrnuto od bodu „Pull-Down“. Takže těsně před dosažením bodu „Pull-down“ měl bys mít výšku, kterou potřebuješ. Teď natoč letoun směrem k cíli. To znamená, že naváděcí pomůcka by měla mířit přímo nahoru, jestliže máš umístěný radarový kurzor na cíli. Na obrázku na výše je vidět, že jsme při stoupání ztratili docela hodně rychlosti. Začal jsem s rychlostí něco málo přes 500 uzlů a po obratu a stoupání máme jen 330 uzlů. To proto, že máme pod křídly 2x MK84 a 2x 370 galonové nádrže. Trest za tuto ztrátu rychlosti uvidíš později.

Klesání.

Nyní je čas zahájit obrat k cíli a nechat padat bomby. Co víme o této části? Víme, že sestup je plánovaný v 30 stupňovém střemhlavém letu. Také víme, že musíme udělat 80 stupňový obrat (Angel off) vlevo a to vše s 3 Gčky. Kombinace těchto obratů tě přinutí udělat náklon vlevo, který má být větší než 90 stupňový náklon. Perfektní náklon bude, když tvůj vztlakový vektor je nad bodem Off Aim. Ten je za cílem. Těsně před „Pull-down“, ve správné výšce, nakloň letoun a potáhni FPM na bod Aim Off. Pokud máš zatržený výběr „Place OA2 at the Aim Off Point“ v WDP, měl bys vidět trojúhelník ve správném směru a za cílem. Posuň FPM na tento bodu. Jestliže nemáš OA2 v bodě Aim Off, musíš ho určit. V „Imput Panel“ uvidíš, že to je 2715‘. Tato vzdálenost se nazývá Aim Off Distance. Ale můžeš také jen posunout FPM do 30° sestupové trasy a ujisti se, že FPM je za cílem. Musíš to párkrát zkusit k získání toho správného citu. Jestliže nemáš IR Tracker, doporučuji přejít do pohledu plné kokpitu. Pak přepni pohled nahoru o 1 krok. Nyní uvidíš HUD, ale také část prostoru nad HUDem. To ti pomůže všimnout si cíle co nejdříve a držet trasu v Gčkách, při přitažení.

Najdi cíl a přitáhni k němu čumák. Nyní můžeš vybrat nějaký režim pro odhoz, který chceš použít. Nejsnadnější by měl být CCIP. Jestliže jsi umístil radarový kurzor na cíl a měl jsi vložené přesné souřadnice cíle, můžeš také uzamknout cíl v CCRP. Také použití DTOS v tomto okamžiku je dobrá volba. U CCIP, uvidíš diamant nad cílem a tvoje trasa by měla být  251°. Na obrázku můžeš vidět, že máme již opět srovnané křídla v letové hladině a FPM je dole na značce 30° sklonové stupnice. Potom co máš dokončený obrat, máš 5 sekund k srovnání křídel do letové hladiny a k zamíření. Jen udržuj stejný úhel střemhlavého letu; oko zaměřovače CCIP přijde samo. Když 5 sekund uplyne, dostaneš se do 5.000 stop, kde chceš odhodit své bomby. Jak jsem zmínil již dříve, ztratili jsme hodně rychlosti během stoupání. Na obrázku můžeš vidět výsledek. Vlivem malé rychlosti, na vrcholu profilu jsme trochu níže, než jsme plánovali. Tak budeme muset kompenzovat ztracenou rychlost. V dosažené výšce 5000 stop, rychlost bude ještě malá k získání správných parametrů a bomba by pak neměla plánovaný dosah. To znamená, že jsme dosáhli dobrého zaměření o trochu později a odhodili bomby o 1000 stop níže, než jsme plánovali.



Opuštění cílového prostoru.

Zasáhli jsme každopádně cíl a jsme na cestě zpátky domů. Obrat do kurzu, v kterém jsme plánovali opustit oblast, a dostat se pryč. Můžete se vrátit k letu při zemi nebo udělat rychlý výstup do vyšší nadmořské výšky. To bude záviset na typu bomby, kterou jsme použili, výšce odhozu a  jakému ohrožení jsme v této době vystaveni. To je vše, a je to ...

 

Lepší nastavení pro tento útok

Pokud jste pochopili, jak to funguje, pak létání nebude velký problém, mohli bychom změnit profil útok tak, že bude mít i lepší výsledek.

S následující změnou profilu útoku bude mnohem nižší a rychlejší.

Nejprve změňte zbraň. Vyberte MK84 AIR v Falcon. To je bržděná bomba, takže v WDP budete muset vybrat bombu s brzdícím systémem.

Pak nastavíme hodnoty jako na obrázku níže.


Jak zde můžeme vidět, útočný kurz bude nastaven na 275, takže pouze 5° stranou a zůstaneme mimo od ostatních budov. Při pohledu na mapu, můžeme vidět, že obrat za pop-up bude mnohem menší. Také výška, ve které začnete „tahat nos“ na cíl je mnohem menší, 2363 stop ve srovnání s 6748 stopami.

Tento útok je trochu náročnější, než v prvním příkladu, ale pokud se zaletí správně, šance na přežití je mnohem vyšší. SA-2S bude mít sotva nějaký čas na nás střílet.