Důležitá pravidla

Chceš-li správně letět pop-up, měl bys letět v naplánované trajektorii tak přesně, jak jen to je možné. Budeš muset být především zaměřen na několik parametrů. Ostatní profily letu můžou být trochu méně přesně.

 

Trasa pro stoupání a klesání.

Smysl vypočtů všech těchto bodů, které uděláme na zemi, má jednoduchý důvod. Dostat tě přesně do místa, kde zaměříš své letadlo na cíl. Budeš pak mít správný sestupový úhel, rychlost a výšku.

Pop-up si můžeme představit jako jízdu auta přes vysoký zakulacený most. Na druhé straně mostu je cíl. Z nejvyššího místa mostu do bodu, kde opustíme most je přímka. Toto je stejné jako bombardovací nálet. Nezáleží, jak se dostaneme do nejvyššího bodu mostu, stačí se dostat dolů po této přímé trase.

Co to pro nás znamená? Znamená to, že všechny stoupací a sestupové úhly jsou přímé trasy vzduchem z jednoho bodu k druhému. Pro let po stoupací a sestupové trase, se bude dělat pomocí FPM (značka směru letu). Jestliže chceš letět střemhlavým úhlem 30 stupňů, pak FPM v HUDu by měla být na 30 stupních sklonové stupnice. Nezáleží na tom, kde je namířen nos letadla.

 

Rozdíl mezi TAS a CAS

V pilotní kabině je přístroj, který měří tlak. Tento přístroj má chybu. Rychloměr letounu ukazuje IAS (indikovaná vzdušná rychlost). Vypočítej chybu samotného přístroje, a porovnej ji s IAS. Jestliže odstraníš zobrazenou chybu, dostaneš CAS (kalibrovaná vzdušná rychlost). Chyba přístroje je tak malá, že můžeme říct, že IAS je stejná jako CAS. Ale stále nemáme TAS. První problém je výška. Čím výše se dostaneš, tím méně molekul je v daném objemu vzduchu. To znamená, že budeme potřebovat větší rychlost, abychom dostali stejný tlak v přístroji. Výsledkem je: Jestliže stoupáme se stejným CAS, pak se TAS bude zvyšovat.

Dalším faktorem je teplota. Vyšší teplota znamená méně molekul ve stejném prostoru a tak stejný účinek. Věřím, že atmosféra ve Falcon4 je vymodelovaná jako standardní atmosféra. Výsledkem je, že můžeme zanedbat vliv teploty.

F-16 může zobrazit TAS v HUD. Podívej se na pásku rychlosti na levé straně HUDu. Můžeme vidět symbol jako tento “C“. Toto C představuje CAS. Použij přepínač na pravé spodní konzoli nebo klávesy SHF+CTRL+ALT+V k změně na „T“. Rychlost letu, kterou nyní vidíš je TAS. („G“ je rychlost vůči zemi). Stejné tlačítko, když jsi na zemi, nezmění zobrazení na HUDu, TAS je přednastaven. To se změní automaticky, když zasuneš podvozek. Tento přístroj bude vždy zobrazovat CAS, když podvozek je vysunut.

 

Rychlost.

Jednou další důležitou hodnotou k přemýšlení je rychlost tvého letu. Je důležité letět rychlostí, kterou máš naplánovanou, protože veškerý dolet a technické parametry jsou počítané s touto rychlostí.

Všechny výpočty jsou prováděné se skutečnou rychlostí (TAS). TAS je rychlost, s jakou se skutečně pohybuješ vzduchem. Je možné používat kalibrovanou rychlost (CAS), ale pak CAS se musí opravit na TAS. To znamená, že když stoupáš, CAS rychlost bude menší, zatímco TAS zůstane stejná. Takže jestliže vystoupáš do vyšší výšky, je to OK, jestliže CAS o kousek klesne. Navrhuji nepřepínat příliš často své základní přístroje a leť profil s CAS.

 

Rozdíl mezi výškou, nadmořskou výškou a převýšením.

Hora má převýšení 2000'. To znamená, že je o 2000' výše než MSL (Úroveň hladiny moře).

Jestliže letíš v 3.000', bude jen 1.000' mezi tebou a horami. Tvoje výška je 1000'. To také ukazuje radarový výškoměr (RA).

Ve Falconu je výškoměr nastaven standardně na AUTO. To znamená, že jestliže letíš pod 2.000', tvůj výškoměr bude zobrazovat radarovou výšku (RA), jestliže poletíš výše, pak bude signalizovat barometrickou výšku vzhledem k MSL. Můžeš přepnout výškoměr na Auto, RA nebo Baro na pravé konzoli.

 

Výška a nadmořská výška.

Výška a nadmořská výška může také představovat problémy. Když chceš shodit bomby z „výšky“ 8.000', ale cíl je na kopci, který je 2.000' „vysoký“, budeš muset shodit bomby z „nadmořské výšky“ 10.000'. Pamatuj si: výška je prostor mezi tebou a zemí. Nadmořská výška je počet stop mezi letadlem a MSL.(Úroveň hladiny moře) Převýšení je rozdíl mezi MSL a zemí.