1. porucha (BMS kontrolní seznam, stránky A-14.2 a A-15)

Náhle se rozsvítí kontrolka MASTER CAUTION a MFD hlásí, že FCR a MMC jsou vypnuté. Rádio VHF je taky vypnuté a výškoměr zobrazuje praporek PNEU, což znamená, že funguje na pneumatický pohon. Elektrické napájení chybí. PFLD je prázdný, ale na panelu výstrah svítí kontrolka ELEC SYS, což potvrzuje zdroj problémů.
 
Elektrický systém letadla je řízen prostřednictvím panelu ELEC na levé konzoli, takže je samozřejmě nutné zkontrolovat panel a podávat se na stav kontrolek. Svítí kontrolka MAIN GEN, což znamená problém s hlavním generátorem.
 
Nyní jsi v pohotovostním režimu, a proto jsou napájeny pouze základní systémy. Jednotka EPU je schopna dodávat elektrickou energii, ale ještě se nespustila. To znamená, že STBY GEN zatím funguje dobře, proto výpadl jeden generátor v průběhu letu.
Můžeš zkusit resetovat MAIN GEN přepnutím přepínače MAIN PWR do polohy BATT a poté zpět do polohy MAIN PWR, abys zjistil, zda se tím obnoví elektrické napájen, ale tím se vypne STBY GEN (rozsvítí se kontrolka STBY GEN) a letadlo bude napájeno z baterie. Toto způsobí vypnutí dalších systémů. Pak se aktivuje EPU a v závislosti na situaci s otáčkami se bude používat vzduch nebo se začne používat hydrazin.
 
Pokud jsi přepnul na BATT, hned přepni přepínač MAIN PWR zpět do polohy MAIN. STBY GEN se znovu spustí, ale kontrolka MAIN GEN stále svítí, což znamená, že problém s MAIN GEN nebyl vyřešen. Protože máš dobře fungující motor, EPU může běžet pouze na AIR. Můžeš je zatím vypnout. Ujisti se, že je nastaven v režimu NORM; později během letu ho můžeš potřebovat.
 
Výše uvedený postup ve skutečnosti není nutný a kontrolní seznam (stránky A-14.2 a A15) doporučuje stisknout tlačítko ELEC CAUTION RESET k restartu obou generátorů. V tomto případě se naštěstí resetuje hlavní generátor a kontrolka MAIN GEN zhasne. A napájení se obnoví, ale na PFLD se zobrazí seznam všech poruch, ke kterým došlo. Všechny stránky PFL musí být potvrzeny postupným stisknutím tlačítka F-ACK na levém štítku palubní desky. Jakmile jsou všechny poruchy potvrzeny,  zmizí z PFLD a kontrolka MASTER CAUTION zhasne. Pokud by závada stále přetrvávala, pak se na displeji PFLD znovu rychle objeví. To naštěstí není případ tohoto cvičení.
 
 
Na stránce TEST MFD jsou však stále uvedeny všechny systémy, u kterých došlo k poruše během výpadku hlavního generátoru.
 
Letadlo je opět v normálním stavu, ale protože byl FCR vypnutý, je normální, že FCR provede BIT. Sleduj BIT na levém MFD jako obvykle.
 
Kontrolní seznam Checklist doporučuje přistát co nejdříve. S elektrickým systémem je něco v nepořádku, porucha se může opakovat a příště už ji nemusíš odstranit.
 
Musíš se obrátit domů nebo na záložní letiště a přerušit misi. Je čas rozloučit se s Tomcaty.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Verze BMS 4.37.3