3. porucha (BMS kontrolní seznam, stránka B-17, D-13)

První signalizací další poruchy je varovná kontrolka FLCS FAULT a volání Betty CAUTION, CAUTION. PFLD hlásí ISA ALL FAIL. To je typické pro poruchy hydrauliky a mělo by to vyvolat pohled na ukazatele hydrauliky na pravé pomocné konzoly. Hydraulický systém se skládá ze dvou nezávislých hydraulických systémů: A a B, z nichž každý poskytuje hydraulický výkon jiným systémům letadla. Za normálního provozu by měly obě ručičky ukazovat na pozici 12 hodiny.
V tomto scénáři se ručička systému HYD A začala pomalu pohybovat zpět k nule. Došlo k selhání jednoho hydraulického systému (A).
 
Výstražná kontrolka se zatím nerozsvítila, protože hydraulika se pomalu vyčerpává a výstražná kontrolka se rozsvítí, až když systém A nebo B klesne pod 1000. Nebojte se (vlastně se můžete bát), dostane se tam, pak výstražná kontrolka se rozsvítí a Bitchin Betty zakřičí WARNING - WARNING.
 
Můžeš systém FLCS resetovat, abyste vymazali poruchu FLCS z PFLD, ale ta se vrátí, protože se znovu spustí v důsledku ztráty hydraulického tlaku v systému A. Jakmile se rozsvítí výstražná kontrolka, nebudeš schopen resetovat hlášení FLCS PFLD pomocí spínače resetu FLCS.
 
V takových situacích je důležité vědět, které systémy jsou poruchou ovlivněny. Kontrolní seznam uvádí, že porucha Systému A v BMS ovlivňuje brzdící štíty a automatické rozdělení paliva (vyvažování).
Porucha Systému B by naopak způsobil nefunkčnost následujících zařízení: Podvozek, brzdy kol, řízení předního kola, dvířka k doplňování paliva a kanón.
 
Hydraulický systém A se za letu nedá příliš opravit. EPU zajistí dostatečný tlak v SYS A, pokud je povolen, ale nedoporučuje se to. Opravdu však nechceš, aby nyní selhal i systém B, proto pečlivě sledujte manometr B HYD PRESS. Kontrolní seznam také doporučuje přistát co nejdříve (už jsme na cestě), provádět plynulé zásahy do řízení a naplánovat si přímé přiblížení (bez brzdících štítů).
 
Nezapomeň sledovat stav paliva a v případě nevyváženého zatížení provést potřebná opatření. Pozorně sleduj ukazatel celkového množství paliva na pravé pomocné konzole. Kdykoli je vidět červená část ručiček, jedná se o stav nevyváženého letadla.
 
Pro odstranění nevyvážení stačí na panelu FUEL zvolit na knoflíku ENGINE FEED polohu AFT nebo FWD namísto polohy NORM (automatické vyvažování). Vyber AFT pro čerpání paliva ze zadní nádrže a zvolte FWD pro odběr paliva z přední nádrže podle aktuální nevyváženosti.
 
Tvůj proudový letoun je určitě ohrožen a musíš se připravit na nejhorší. Ztrátou všech systémů nad oceánem se dostaneš do svízelné situace. Snaž se udržet náskok před letadlem tím, že budeš v následujících minutách předpokládat další ztráty systémů.Čím více můžeš udělat pro to, aby sis usnadnil život v případě, že se situace skutečně zvrtne, tím lépe.
Co se ještě může pokazit?
 
Pokud zbývající MFD nebo UFC selžou, nebudeš schopen najít leteckou základnu. Letoun, se kterým dnes letíš, nemá záložní ovládací prvky TACANu na levé boční konzole, protože ty byly nahrazeny panelem IFF. Záloha TACANu se spravuje na stránce MFD TCN. Je čas plánovat dopředu a nastavit již TACAN na 57X TR.
Na zbývajícím MFD vyberte z nabídky stránku TCN a zkontroluj, zda je nastaven kanál 57, pásmo X a režim TR. Alespoň máš připravený záložní TACAN, kdyby došlo k nejhoršímu.
 
Záložní UHF vysílačku můžeš také nastavit na věž v přistávací letecké základně (299.75). Tím zajistíš, že v kritické chvíli neztratíš rádiové spojení. Dobrým nápad je squawk pro nouzovou situaci přepnout přepínač IFF do polohy EMERG.
 
Verze BMS 4.37.3