1.6 Kontrola a nastavení avioniky - 2

14.Dalším krokem v této části je ověřit, zda je INS je zcela zkalibrován, a to tak, že zkontrolujeme, zda v levém dolním rohu HUD bliká ALIGN. Pokud ano, přepneme přepínač INS z polohy ALIGN NORM do NAV na panelu  AVIONICS POWER. Do tohoto okamžiku se budou zobrazovat všechny navigační údaje. Světla letadla lze nastavit

pro pojíždění. Zapni světlo k pojíždění LIGHTING a anti-kolizní světlo ANTI-COLISION a nastav světla WING/FUS na FLASH. Upozorňujeme, že světlo pro pojíždění a přistání je nyní správně zpracované. Na přepínači LIGHTS máme dvě různé polohy.

 

15. Dalším úkolem je kontrola systému ANTI-ICE. Nezapomeň, že systém ANTI-ICE byl nastaven na ON při startovací sekvenci ramp start, a proto hned běží od spuštění motorů. Provoz ANTI-ICE snižuje výkon a zvyšuje teplotu FTIT.

Pro kontrolu, zda systém ANTI-ICE pracuje správně, nastavíme přepínač na OFF a zkontrolujeme, jestli se  FTIT sníží alespoň o 10°. V BMS to znamená rozdíl teplot asi o 40°, což je docela viditelné a ideální pro kontrolu správné funkce ANTI-ICE.

Jakmile si ověříš, že se FTIT po vypnutí systému ANTI-ICE o něco snížil, víš, že systém ANTI-ICE pracoval správně. Nyní přepni přepínač ANTI-ICE do polohy AUTO, abys zajistil automatickou detekci nahromaděného ledu a automatickou ochranu ANTI-ICE, kdykoli je to potřeba. Uvědom si, že obrázek vpravo ukazuje 500°/540°C, ale FTIT se může lišit, proto zkontroluj raději odchylku teploty než aktuální teplotu.

 

16. Poslední položka, kterou je potřeba zkontrolovat, je správná funkce systému Oxygen / OBOGS. Tu je potřeba pozdržet, dokud motor neběží v IDLE alespoň 2 minuty, a to je právě tato situace.

Přepni přepínač OBOGS TEST do polohy BIT na TEST PANEL (zcela vlevo) a zkontroluj, zda se výstražná kontrolka OXY LOW na pravé straně stínítka rozsvítí na 10 sekund a potom zhasne.

Normálně by se kontroloval tlak na přístroji a červený a bílí přepínač by se nastavil do polohy NORM, ale v BMS se používá pouze zelený přepínač.

Přepnutí zeleného přepínače do polohy se zapne přívod kyslíku do masky pilota (aktivuje se zvuk dýchání pilota), zabrání se tak hypoxii, pokud pilot zůstane delší dobu s vysokým tlakem v kabině. Může to také u pilota pomoci s tolerancí G.

 

17. Posledním krokem je zapnutí, zarovnání a kontrola systém HMCS.

Zapni systém HMCS na panelu HMD v levé pomocné konzoli. Jednoduše otoč knoflíkem SYMBOLOGY ve směru hodinových ručiček a uprav jas podle svých potřeb a vnějších podmínek. 

Zkontroluj, že jsi v reřimu NAV, jinak zarovnání nepůjde provést!! 

Od verze BMS 4.36 musíš HMCS nastavit, abys ho mohl správně používat a získat přesné informace o HUDu.

Pokud je to možné, pro optimální nastavení je nutná 15minutové příprava.

Tento proces zarovnání se musí během letu neustále opakovat (každých 15-20 minut) a po určitých situacích, jako jsou manévry s vysokým G, apod. Pokud není proces zarovnání proveden správně, může být posun mezi HUDem a HMCS značný. Po doporučené době zahřívání otevři stránku HMCS Align na DED (LIST->MISC(0)->HMCS->SEQ).

K dispozici jsou tři režimy zarovnání. Začneme režimem COARSE. Po stisknutí vybraného režimu (M-SEL) s hvězdičkami okolo popisu COARSE, spustí se režim COARSE ALIGN boresight a dojde k následujícímu:

  • COARSE nápis se na DED zvýrazní.
  • HMCS zobrazí READY.
  • HMCS zobrazuje hrubý zaměřovací kříž.
  • HUD zobrazuje zarovnávací kříž ve středu celkového zorného pole.
  • SOI zmizí.

Posuň hlavu tak, aby se HMCS kříž shodoval s křížem HUDu.

Stiskni tlačítko "TQS: RDR CURSOR - Cursor Enable" k spuštění procesu zarovnání.

 

 

 

 

 

 

 

Na HUDu bude zobrazeno “Aligning”.

Drž polohu hlavy tak, aby se oba kříže co nejvíce shodovaly (překrývaly).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Po úspěšném zaronání se na displeji HUD zobrazí nápis “Align OK” nebo “Align Fail” pokud se zarovnání nezdařilo.

Stiskni M-SEL zovu k zrušení zvýraznění a ukončení režimu COARSE k zarovnání.

 

 

 

 

 

 

 

Další dva režimy se používají pro jemné zarovnání.

To je důležité zejména při použití HMCS u operací A-G  (nyní můžeš vytvořit A-G markpointy v BMS 4.36).

 

Když stiskneš M-SEL s hvězdičkami okolo zkratky AZ/EL,

přejdeš do režimu AZ/EL boresight a dojde k následujícím událostem.

  • AZ/EL nápis se na DED zvýrazní.
  • HMCS zobrazí se FA DX DY.
  • HMCS zobrazí dva zarovnávací kříže spolu se čtyřmi segmenty na okrajích displeje.
  • HUD zobrazí vyrovnávací kříž v oblasti CTFOV.
  • SOI je odstraněn (otáčení kurzoru ovlivňuje pouze boresight).
  • HMCS obraz stabilizuj na HUDu (srovnej kříže).

Výchylením kurzoru (X/Y) posuň oba kříže tak, aby byli srovnány s HUD borecross.

Opět stiskni tlačítko M-SEL k zrušení zvýraznění a ukončení režim AZ/EL.

 

 

 

 

 

 

 

Stiskni tlačítko M-SEL s hvězdičkami okolo nápisu ROLL, a přejdeš do režimu ROLL boresight, a dojde k následujícímu:

  • ROLL se zvýrazní.
  • HMCS zobrazí FA DROLL
  • HMCS zobrazí dva zarovnávací kříže spolu se 4 segmenty na okraji displeje.
 
 
 
 
 
 
 
 
Funkce kurzoru pro DROLL je vlevo a vpravo. Vstupy kurzoru doleva posunou spodní křížek jemného zarovnání doleva, což vede k otáčení ve směru hodinových ručiček, a vstupy kurzoru doprava posunou spodní křížek jemného zarovnání doprava, což vede k otáčení proti směru hodinových ručiček.
 
 
Opět stiskni M-SEL k zrušení zvýraznění a ukončení zarovnání režimu ROLL.
 
Upozornění, doporučujeme provést zarovnání COARSE před vzletem a jemné zarovnání AZ/EL + ROLL po vzletu. Jemné zarovnání je potřeba provádět každých 15-20 minut.
 
 
 
 

Ramp start je nyní dokončen.

Odjisti katapult sedačky a zapni řízení příďového podvozku pedály; to bude potvrzeno rozsvícením NWS na pravém indexeru. Použij pedálové brzdy nebo použij parkovací brzdy a požádej personál o odstranění klínů z ATC nabídky (t 2).

Nabídka ATC obsahuje 7 stránek týkající se Ground, Tower, Approach a Departure, Common Carrier a Contingencies. Stránky se přepínají sekvenčním stisknutím klávesy (t). Dostupné možnosti jsou zvýrazněny odpovídajícím číslem.

Stisknutím příslušné číselné klávesy na klávesnici vybereš danou možnost a zavře se nabídka ATC. Nabídku lze také zavřít klávesou ESCAPE.

 

Poznámka, v BMS 4.36 lze nyní komunikační okna umístit kdekoliv v 3D okně pomocí myši.

 
K dokončení této výcvikové mise zbývá udělat ještě několik věcí. Abys byl připraven pojíždět a přejít k další misi, musíš nejprve získat QNH (hodnota místního tlaku), větru a aktivní dráhu od ATC. To vše se provádí prostřednictví nabídky ATC, kterou jsi právě otevřel. Můžeš požádat o každou položku informací samostatně na stránce Common v nabídce ATC, nebo použít ATIS (Automated Terminal Information Service).
 
Každá letecká základna má frekvenci ATIS VHF. Gunsan ATIS má frekvenci 120.225. Zadej tuto frekvenci rádia COM2 (VHF) a poslouchej automatické vysílání. ATIS sdělí název letiště, aktivní dráhu, vítr, dohlednost, a oblačnost (stav oblohy, pokud použiješ set g_bUseATISColorCode) teplotu a nastavení výškoměru. Jediná informace, která není intuitivní je stav oblohy, proto je uveden jako barevný kód (modrá, bílá, zelená, žlutá, oranžová, červená a černá). Následující tabulka uvádí viditelnost a oblačnost odpovídající jednotlivým barevným kódům. Černá znamená, že letiště je uzavřeno.
 
 
Nyní jsi připraven k pojíždění.
 
Verze BMS 4.37.3